• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Nová výstava v (A)void Gallery – Vrstvy soustředění

    5.11.2021
    Jan Kulich

    Aktuální výstava Petry Vlachynské nazvaná Vrstvy soustředění pro projekt Galerijní Laboratoře reaguje na genius loci/ ducha místa atypického galerijního prostoru (A)void gallery na pražské náplavce, jehož dominantním motivem je neobvyklý kinetický vstup do galerie v podobě monumentálního skleněného kruhu připomínajícího skleněnou čočku. Výstavní expozice v galerijním prostoru rozvádí v tvarovém a materiálovém dialogu právě tento motiv kruhu a rytmu, kdy přirozeným těžištěm výstavní expozice je minimalistický objekt monumentálního černého kruhu o průměru 2 m., který je tak svým umístěním na čelní stěně galerie přirozeným centrem expozice, a tedy i pozornosti diváka.

    Objekt monumentálního kruhu/terče je dále variován soustřednými kružnicemi v černé barevné tonalitě a změnou tloušťky objektu. Tyto kvality provedení při bližším zkoumání mohou mít vliv na vnímání prostoru samotného, na jeho zkreslení či optické deformace. Motiv terče a kruhu je pak dále rozveden v dalších menších plošných grafických dílech a objektech rozmístěných na stěnách a v prostoru galerie. Pro tuto sérii objektů je dominantní především autorčin zájem o kvalitu materiálu, jeho rozmanitost, kdy jde zejména o atypický, měkký materiál molitanu, jenž je paradoxně formován do podoby fragmentů jakoby pevných geometrických tvarů. Těžiště výstavní expozice Petry Vlachynské lze spatřovat v práci s variabilitu sochařského slovníku vycházejícího z minimalismu. Minimalistické objekty pracující s motivem kruhu či terče, tak rytmizují celek výstavní expozice, prostor galerie, v němž lze pozorovat vizuální hru do níž se promítají principy symetrie a asymetrie. V určitém hlubším kontextu můžeme všudypřítomný motiv kruhu vnímat jako nadčasový symbol, který je přítomný skoro ve všech náboženských či filosofických systémech jako pojem celistvosti či rytmu a opakování, koloběhu vzniku a zániku.

    Ať už zmíníme předsokratovské filosofy, Plotínovo emanační schéma či tibetské mandaly. Symbolika kruhu tak i v současné tekuté a hektické době může klást otázku po naši schopnosti kontemplace, která se jakoby vytrácí, kdy už nejsme schopni ani na chvíli vypnout mobilní telefon a na chvíli se soustředit. Kurátorem výstavy je Matouš Karel Zavadil. Výstava potrvá do 14.11.2021


    Témata:

    Nepřehlédněte