Komerční článek

Od přepážek k počítači. Zvolna, pomalu a lehce

Přepážka obecního úřadu, to je často hranice mezi dvěma světy. Krajinou úřadu, který na základě zákonů a vyhlášek poskytuje služby občanům a běžným životem občana, zákazníka, který si cestu na úřad dnes naplánoval, ačkoliv by radši zašel na oběd nebo by mohl vyzvednout dítě ze školky o pár minut dřív. Návštěvy úřadu jsou a budou nechtěnou nutností, která v současné době navíc představuje i zdravotní riziko v podobě uzavřeného veřejného prostoru.

Období rozvoje informačních systémů doprovází mnoho hesel, která zjednodušují složitost elektronizace agend. Tím nejznámějším a nejpoužívanějším heslem napříč všemi vládami a úředníky Ministerstva vnitra je požadavek: Obíhají data, ne občané. To byl hlavní záměr Checkpointu, systému, který alespoň část státní správy zpřístupnil občanovi na počkání. Na poště. Obsah hesla o obíhajících datech tím však naplněn nebyl. Občan využívající služby checkpointu stejně musí na úřad, pracoviště checkpointu nebo na poštu. Naplnění smyslu občana využívajícího služby veřejné správy z domova přinášejí až systémy Portálu občana. Opravdu prvního systému, který je připravován přímo pro klienty státu a samosprávy. Od spuštění Portálu občana MVČR uplynou v létě 2020 dva roky. Na mnohých městech se z dotačních programů postavili webové stránky zpřístupňující elektronické formuláře, v menší míře poplatkové agendy. Když si však vymezíme desetileté časové období a položíme si otázku, co se doopravdy změnilo ve službách pro občana, můžeme si na základě počtu elektronicky vyřízených životních situací občanů říci, že se nezměnilo nic. Přepážka obecního úřadu je pořád nejnavštěvovanějším trhem dat, informací a služeb ve státě. Příčiny tohoto stavu spočívají ve dvou aspektech:

  • Lidé nevládnou elektronickými prostředky tak, aby se jednoduše ke službám přihlásili a začali si vyřizovat věci elektronicky.
  • Drtivá většina portálů občana na městech byla pořízena za dotační peníze. Dotace je v českých podmínkách určité stigma – máme na to dotaci, nemusíme se o to tak starat. Výsledkem jsou milionové systémy, které občané nevyužívají, protože byly postaveny, protože na ně byla dotace, ale ne proto, aby sloužily klientům.

Jak změnit situaci k lepšímu? Hodně může pomoci národní elektronická identita a nově přijatá legislativa otevírající zapojení bankovního sektoru a nástrojů bankovní identity. Druhá část pomoci pak leží na samotných úřadech. Do jaké míry opravdu vedení úřadů chce zavést jiný komunikační prvek mimo desítky let fungující přepážky? Jaké úsilí vedení úřadu vyvine na zajištění elektronické služby a její propagaci? V rámci prostoru úřadu se jedná o velkou změnu. Z praxe víme, že hned v prvních měsících elektronické služby jsou vyřizovány desítky žádostí a jiných agend. To znamená, že desítky lidí na úřad nepřijdou. Znamená to reorganizaci uvnitř úřadu, kdy pracovníci za přepážkami budou marně čekat na klienty, kteří si své záležitosti vyřídili už včera prostřednictvím internetu. V důsledku se bavíme o zásadní změně v koncepci samotného úřadu. Taková změna by měla být organizovaná a postupná. Praxe ukazuje, jak zbytečné je pořizování mnoha milionového softwaru, který musí běžet na mnoha serverech, o které se také musí někdo starat. Jak správně začít?

Zvolna. Pomalu a lehce. Základní je využít zkušeností jiných, které ukazují, že nejčastější a svým způsobem i nejjednodušší agendou pro vyřízení je platba za služby obce. Do zpřístupněné agendy plateb lze bez okolků zahrnout nájmy, poplatky za parkování, pokuty, cokoli, co má obec k dispozici v poplatkovém modulu svého informačního systému. Občan dostane k dispozici jednoduchou webovou stránku, ke které se přihlásí dnes prostřednictvím elektronického občanského průkazu a zítra prostřednictvím jména a hesla k bankovnímu účtu. Po přihlášení hned vidí, zda má všechny účty s obcí vyřízené nebo musí do konce příštího měsíce uhradit poplatek za odpad. Portál mu tu skutečnost týden před termínem připomene. A to je celý začátek. Jednoduché úhrady stejným způsobem, jakým lidé nakupují v elektronických obchodech. Za tímto začátkem se otevírá složitější elektronická komunikace, formulářová podání a vytěžování formulářů do agendových systémů úřadu, které sice zásadně ulehčí pracnost úřadu, ale pro občana zásadní význam nemá.

Možná je každý začátek těžký, ale trh s řešeními pro občana není ve fázi raných začátků. Je z čeho vybírat. Společnost MARBES připravila pro tento rok LITE verzi Portálu občana. Základní stavební kostku, ve které lze zpracovat mnoho operací, které se dříve odehrávali na přepážkách. Poplatek za psa je možné i s přihlášením do systému a úhradou platební kartou vyřídit za 3 minuty i se zpětnou kontrolou, že platba proběhla a je v záložce historie plateb. Pokud můžeme říci, že se změnil přístup k těmto systémům, změnila se i cenová politika, která už dávno nespoléhá na dotace z evropských výzev. Na webové adrese https://www.portalobcana.marbes.cz si můžete vyzkoušet portál občana prostřednictvím DEMO aplikace. V případě, že Vás možnost zjednodušení plateb pro obyvatele Vašeho města zaujme, řekněte si o nezávaznou nabídku, která může znamenat, že přepážka obecního úřadu bude nahrazena úřadem, který je otevřený 24 hodin denně. 7 dní v týdnu.

Dnes, 08:51
Na přelomu tisíciletí vzrušovaly Pražany nálezy rozřezaných částí mužského těla nejdříve ve vinohradských popelnicích a...
Dnes, 06:51
Ode dneška už sportovci a lidé při cvičení nebo zákazníci kadeřnictví, holičství, kosmetických a masérských...
Včera, 20:34
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
Včera, 20:34
V zoologických či botanických zahradách budou od 24. května přístupné i vnitřní pavilony, schválila to...
Včera, 18:40
Původně zubař a později jeden z nejslavnějších českých vědecko-fantastických spisovatelů byl ve své době zjevením....
Včera, 13:50
Věděli jste, že i psy mohou trpět nedostatkem kolagenu? Jsou to savci jako lidé a...
Včera, 13:18
Máte sedavé zaměstnání, nesportujete nebo máte nadváhu? Potom vám dost možná hrozí trombóza. Její příznaky...
Včera, 11:39
Předseda Národní sportovní agentury (NSA) Milan Hnilička rezignoval. Hnilička byl pod tlakem od ledna, kdy...
Včera, 11:23
Těch deset mladých lidí, kteří naštěstí neměli hluboko do kapsy, vyřešilo problém s morovou nákazou...
Včera, 10:57
Pracovníci brněnského Ústavu archeologické památkové péče odkryli v katastru Mutěnic na Hodonínsku část velkomoravské vesnice....
Včera, 10:25
Žáci prvního stupně základních škol v celém Česku se dnes vrací k normální výuce ve...
Reklama