• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Pardubické nádraží po modernizaci se vzhledem vrátí do 50. let

    Modernizace budovy vlakového nádraží v Pardubicích, která je památkově chráněná, nezasáhne do původní podoby stavby.

    Rozsah prací ovlivňovali památkáři a vlastník autorských práv architektonického návrhu. Funkcionalistickou stavbu z 50. let a její novější přístavby čekají zhruba tříleté stavební práce, řekl ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, v Pardubicích se ve čtvrtek účastnil železniční konference.

    Nádražní budova je z dílny architektů Karla Řepy, Karla Kalvody a Josefa Dandy a slouží od května 1958. Památkáři ji vnímají jako nejkvalitnější funkcionalistické nádraží s hotelem v poválečném Československu. Podobu rekonstrukce SŽ konzultovala s architektem Miroslavem Řepou, syn Karla Řepy loni zemřel.

    „Tomu odpovídá projektová dokumentace. V tom stavu, jak to vidíme, tak to zůstane stejné. Moc úprav nám nebylo umožněno. Nás to nemrzí. Pardubické nádraží je osobité, myslím si, že si zaslouží, aby vypadalo jako kdysi,“ řekl Svoboda.

    Některé rekonstrukční postupy zůstávají otevřené. Například se možná mobiliář doplní o porty na nabíjení mobilních telefonů. Nadále se debatuje o tom, jestli budou nově toalety přístupné z venku. „Toto bude předmětem dohadů, ne každý bude mít stejný názor,“ řekl Svoboda.

    Ze zpřístupněním ochozů, které lemují odbavovací halu, se už nepočítá. V minulosti to bylo diskutované téma, možnost posedět v kavárně a mít výhled na cestující dole, se některým debatérům líbila. „Ovlivnilo by to únosnost a statiku, že bychom museli zasáhnout do stavby mnohem více, tím bychom porušili památkovou ochranu,“ řekl Svoboda.

    Faktická modernizace haly začne v dohledné době. Na konci března SŽ podepsala smlouvu se stavební firmou. Za 833 milionů korun rekonstrukci provedou společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice a Eurovia. „Začnou přípravné práce. Příprava bude trvat trochu déle, protože se jedná o památku. Věřím, že výsledek se dostaví do tří let. U památek jsme většinou zaskočeni po rozkrytí zdiva, mozaiky či obnovy toho, co není vidět, toho se trochu obáváme,“ řekl Svoboda.

    Nejsložitější podle něj bude zaústění parkování do zakladačů, které budou pod odbavovací halou. Správa železnic si musí vybudovat vlastní parkovací kapacitu, aby auty nezatěžovala parkovací stání v okolí nádraží. Modernizace zahrnuje rekonstrukci nádražní haly, východního provozního křídla a západního křídla s bytovým domem.

    Modernizaci odbavovací haly předcházely práce na železničním uzlu, které zahrnovaly výstavbu pátého nástupiště a rekonstrukci těch stávajících nebo výstavbu lávky nad tratěmi. Práce začaly v roce 2020 a skončí na konci května, budou stát okolo sedmi miliard korun.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte
    11.1.2025
    Pardubický kraj

    Vodárny v Žamberku zdražují vodu