Pekaři pečou, cukráři zdobí. Pardubickým učňům začaly praxe

27.4.2021
Redakce

Škola během distanční výuky se víc zaměřovala na teorii. Praxi ale nevynechávala. „Naštěstí někteří pracují v hospodách, praxi žákům uznáváme. Měli jsme pečicí, vařící dny, kdy měli něco uvařit, upéct, učitelé jim byli celou dobu k dispozici,“ řekl Jeřábek.

Pekařka Lucie Netušilová, která studuje třetím rokem učňovský obor, doma pekla chléb i housky třeba na nedělní snídani nebo počítala pekařské normy. „Na mě už je všechno, bylo i řečeno, když se to učím, tak bych měla péct i doma. Všem chutná,“ řekla Netušilová.

Distanční výuka jí až tak nevadila, slušné základy řemesla měla z předchozích ročníků. „Pro prváky by bylo lepší kdyby byli v pekárně a naučili se to. Na přípravu doma mám víc času a rozvrhnu si učivo, jak chci, nemám s tím problém,“ řekla učenka.

Zpátky do lavic. Střední a vysoké školy obnovují praktickou výuku

Distanční výuka byla hodně dlouhá a praxe se jí nahradit nedá, uvedl mistr odborného výcviku Jiří Hrdlička. Do školy se prý těšil snad víc než jeho učňové a učenky.

„Druháci chyběli polovinu roku, jsou na tom špatně. Praxe je nenahraditelná. Třeťáci přece jenom znalosti mají, jenom opakují, když člověk opakuje, tak se do toho dostane rychleji, než když se učí nové věci,“ řekl Hrdlička.

Kontrola praktických dovedností byla složitější, učitelé si k výrobkům, které učni pekli doma, nemohli přivonět, ochutnat je, řekl ředitel Zdeněk Zitko. Škola tak bude muset další rok mírně přehodnotit výukový program.

„Návody dostali, jak postupovat. Kontrola se ale může provést jenom ve škole. Vzdělávací plán budeme muset pro příští rok přehodnotit. Některé věci, co se měli naučit v prvním ročníku, posuneme do druhého ročníku. Jestli také nebude potřeba přidat víc praxe, uvidíme, jak to půjde skloubit, co bude priorita, co nám povolí legislativa,“ řekl ředitel Zitko.

Kdyby trvala distanční výuka ještě déle, nastal by pro učně a studenty problém v kvalitě vzdělávání, dodal Zitko. „Pořád si myslím, že jsme schopní regenerace. Děti jsou schopné naskočit do rozjetého vlaku, adaptace bude náročnější, ale půjde to zachránit,“ řekl ředitel. Doufá, že plná distanční výuka už se nevrátí.

adp/ČTK



Nepřehlédněte