Pivo bývá dokonce doporučováno jako ideální nápoj po sportovní aktivitě. Potvrzuje to i náš nejlepší kardiochirurg profesor Jan Pirk, když říká, že i on jako aktivní sportovec pije po závodě pivo. „To je ten nejlepší iontový nápoj na světě,“ zdůrazňuje.
Látky prospěšné zdraví
Oproti jiným druhům alkoholických nápojů totiž pivo vykazuje relativně nízký obsah alkoholu – 15 až 25 gramů v jednom půllitru. Vedle alkoholu ale v sobě má i přibližně dva tisíce dalších látek, které prospívají zdraví, jako jsou bílkoviny, vitamíny nebo minerální látky. České pivo se proti zahraničním vyznačuje zejména vyšší plností chuti, hořkostí, která déle doznívá, plnější zlatavou barvou a kompaktní bílou pěnou, odlišuje se rovněž vyšší pitelností i vyšším podílem sacharidů, vitaminů a minerálních látek.
Do hospod se už tolik nechodí
I když mezi pivaři stále převládá názor, že nejlepší je pivo točené, rozdíl mezi množstvím piva vypitého v hospodách a restauracích proti prodejům v obchodech se prohlubuje, když poměr spotřeby ve prospěch piva baleného ve skleněných a plastových lahvích či plechovkách oproti točenému pivu dosáhl již poměru 61:39. Vzrostl zájem zejména o pivo v plechovkách, což souvisí s jeho praktičností − oproti lahvi je lehčí, nerozbije se a rychleji se nachladí na správnou teplotu. Zejména v letním období je plechovkové pivo stále vyhledávanější součástí venkovních pikniků.
Propad prodeje piva v hospodách bude pokračovat
Ještě v roce 2008 lidé v Česku vypili více piva v restauracích než doma kupovaného v obchodech. A že by se propad prodeje piva v restauracích zastavil či dokonce obrátil, se nedá očekávat, neboť se jedná o celkový evropský trend, kdy podíl hospod se pohybuje mezi třiceti a čtyřiceti procenty. Výrazný vliv na tom má cena – točené pivo v restauracích je až několikanásobně dražší než v obchodě.
V roce 2004 přitom chodili muži do hospody v průměru desetkrát měsíčně, dnes se tento počet snížil na sedm návštěv. Přitom mezi restauračními zařízeními patří u mužů klasická česká hospoda stále mezi ty nejoblíbenější, jejíž návštěvu ze čtyřiceti procent preferují před ostatními typy podniků jako jsou restaurace, bary či kavárny. Hlavním motivem zajít na pivo je chuť sejít se s přáteli, pobavit se a zlepšit si náladu.
Pivovarnictví čeká kritický rok
Restaurace a hospody, kterých je v Česku více než čtyřicet tisíc, prošly kritickým obdobím, zejména ty nejmenší v malých obcích a vesnicích. Kromě elektronické evidence tržeb a administrativní zátěže ve formě povinných kontrolních hlášení musely řešit od května platný zákaz kouření. Kombinace všech těchto faktorů zasadila hospodským těžkou ekonomickou ránu, přišla totiž v nejméně vhodnou dobu, kdy hospodám klesá odbyt piva. Lidé omezují návštěvy těchto zařízení a stále častěji si kupují na doma pivo v obchodech. A tak nadcházející nový rok může být pro pivovarnictví a hospody skutečně kritický.