• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Po dvou desítkách let je uhříněveský úřad z gruntu předěláván. Hotovo má být v září

    24.6.2024

    Nová uhříněveská radnice vznikla v roce 2002. Od té doby funguje s minimálními změnami. „Přišla ale doba, kdy je potřeba modernizovat,“ uvedl starosta Tomáš Kaněra (ANO).

    Představa fungování úřadu z 90. let – všude nástěnky s letáky a trochu zmatení občané, putující po chodbách radnice – už dnes nestačí. Potřebný je otevřený a přehledný prostor pro rychlé odbavení občanů. Moderní, multifunkční a přívětivý. Řekli jsme si, že to nesmí být moc drahé a že omezení musí trvat jen pár týdnů. Zatím to vypadá, že to splníme.“

    Špetka historie

    Původní uhříněveská radnice stávala na dnešním náměstí Bratří Jandusů. Byla to solidní budova z roku 1831, stojí dodnes. V ní byla umístěna první uhříněveská jednotřídka, založená kněžnou Savojskou. Když v roce 1884 postavili na protější straně náměstí novou školu, byly v ní umístěny radniční kanceláře, strážnice, městská věznice i knihovna. Tento nevelký prostor stačil prvorepublikovým i socialistickým radním až do konce 20. století.

    Se zbouráním cukrovarských budov na Novém náměstí se ale uvolnil prostor, kam byly postupně přeneseny všechny instituce. Nejprve školní jídelna. V roce 2002 přibyla radnice, následovaná polyfunkčními domy a DPS.

    Autorem architektonického návrhu radnice byl architekt Eduard Cífka a stavěla ji IPS Skanska. Původně měla být radnice trojkřídlá. Byl to ambiciózní projekt s výraznou centrální věží, připomínající hradní cimbuří, rozevírající se do náměstí. Původní návrh byl ale přepracován. Věž dostala fádní zakončení a třetí křídlo nebylo nikdy postaveno. Stavba byla necitlivě vzadu useknuta; původní projekt se dochoval jen díky Liboru Čermákovi, který ho jako zapálený modelář převedl do papírové podoby

    Radnice byla od začátku vybavena moderně. Systém přepážek patřil ve své době k nejmodernějším v Praze. Měl elektronický vyvolávací systém. Objekt byl celý bezbariérový a zčásti i klimatizován. Během dalších let ale zásadních změn moc nestalo. Pouze v přízemí pravého křídla se vystřídalo několik záměrů – byla zde výstavní síň, lékárna a naposledy Otevřené informační centrum (OIC). Se stále rostoucím počtem obyvatel Prahy 22 ale bylo jasné, že je otázkou času, kdy se bude muset zasáhnout.

    Můžou za to poslanci

    Od 1. července budou kvůli novele zákona ní všechny dopravní přestupky v Praze projednávány na úřadech městských částí. „Ať chceme nebo ne. Tím na nás spadla velká agenda, včetně nutnosti přijmout nové úředníky a někam je dát. Stát tím výrazně ušetřil na nákladech, které přenesl na nás. Aniž by nám na to samozřejmě přispěl. Nové přestupkové oddělení by asi šlo začlenit do stávající struktury, ale řekli jsme si, že když už do toho máme jít, tak pořádně. Ať z toho mají nakonec prospěch všichni občané Prahy 22,“ řekl starosta Kaněra.

    Rozhodli jsme se změnit celé přízemí radnice, přeorganizovat ho, prosvětlit a zjednodušit. Hlavní změna spočívá ve vzniku centrální čekací haly, aby šlo odbavit více lidí rychleji a pro čekající příjemněji. Budou tam nové terminály, nový vyvolávací systém, kout s občerstvením. Hned vedle bude informační přepážka, kde se každý může zeptat. Kdysi se prosazoval slogan, že mají obíhat dokumenty, ne občané. My se snažíme tuto koncepci naplnit aspoň v části úřadu. Chceme, aby lidé zbytečně neběhali po úřadu a ty nejčastěji využívané agendy měli co možná po ruce, hned v přízemí.

    Nové oddělení přestupků bude v přízemí. Podatelna a Czech Point ve vestibulu radnice, jen poradna Otevřeného informačního centra, kterou využívá méně občanů a navíc v nich často citlivá osobní témata, se našlo místo s větším soukromím v prostoru naproti přes náměstí vedle pošty.

    Práce už začaly, trvaly asi měsíc a dá se říct, že nejhlučnější a nejprašnější část rekonstrukce je hotova. Zbytek je naplánován na léto, kdy má úřad nejmenší návštěvnost.

    A náklady? Radnice by se chtěla dostat na dva miliony za rekonstrukci a milion za vybavení. „Největší zásah do rozpočtu bude ale to, co nijak neovlivníme – pro oddělení dopravních přestupků musíme nabrat minimálně čtyři nové úředníky. A to je velký mzdový a odvodový balík peněz,“ uzavřel starosta Kaněra.

    Zdroj: Ivan Vágner, Uhříněveský zpravodaj



    Nepřehlédněte