Honolulu se tak stalo prvním velkým americkým městem pokutujícím chodce, kteří během přecházení silnice sledují svá elektronická zařízení. Tedy nejen mobily, ale i tablety, fotoaparáty či kamery. Místní správa tento krok zdůvodnila rostoucím množstvím nehod, které způsobují nepozorní chodci zahledění do svých mobilů a dalších zařízení.
Využili jsme této příležitosti a zeptali se prezidenta Ústředního automotoklubu ČR a viceprezidenta Mezinárodní automobilové federace FIA zodpovědného za mezinárodní koordinaci v otázkách bezpečnosti silničního provozu JUDr. Oldřicha Vaníčka, bývalého známého automobilového závodníka, co on tomuto kroku říká:
Technologie učí lidi nemyslet
Myslíte si, že má takové nařízení smysl? Že sníží počet nehod?
Technologie učí lidi nemyslet. Každý člověk má také jiné periferní vidění a jinou reakční dobu. To vše pak může negativně ovlivnit chování jedince v silničním provozu. Bohužel obecným příkladem nebo hrozbou je to, co jsem v nedávné době viděl v Tokiu, kde neexistuje, aby šel mladý člověk po ulici a netřímal v ruce nějaký smartphone. Jak jsem opatrným nahlížením zjistil, polovina mladých tam má navigaci. Je zoufalé, když někdo jde cestou, kterou šel stokrát, a přesto ji nezná. To samozřejmě může způsobit velké problémy, protože nesleduje provoz.
Jako viceprezident Mezinárodní automobilové federace FIA jste zodpovědný za mezinárodní koordinaci v otázkách bezpečnosti silničního provozu. Uvažuje se o podobných nebo jiných opatřeních i v Evropě? V Augsburgu umístili na přechodech červené a zelené světlo i na zem…
Praktická opatření, která jsou v různých zemí různá, se buďto prosadí, nebo zaniknou, ale ta která se prosadí, je vidět, že mají svůj význam. Uvedu jeden příklad opatření, které mě zaujalo v Mexiku. Na semaforech pro chodce mají zeleného panáčka, který nejprve v poklidu přechází a ke konci zeleného signálu již běží a k tomu je přidán i výrazný zvukový signál ve stejném duchu. Působí to úžasně a myslím si, že to má svůj význam.
Jako prezident Ústředního automotoklubu ČR usilujete po dlouhou dobu, co stojíte v jeho čele, o přijetí řady opatření ve vztahu k bezpečnosti silničního provozu. Prospělo by přijetí zákazu jako v Honolulu i našim městům, zvláště pak Praze?
V této oblasti je, myslím, řada nebezpečí. Soustřeďujeme se, nejen v České republice, ale i v jiných zemích, na hysterické sledování telefonování za jízdy. Podle mne je nejnebezpečnější ve voze navigace nebo ovládání jiných prvků při jízdě. Člověk v tu chvíli naprosto a soustředěně odezírá od směru a při návratu musí akomodovat na vozovku a to mu nějakou dobu zabere.