Je omezení rychlosti pro bezpečnost občanů, nebo radního? Arogance radnice Prahy 7

Po městě třicítkou. To je nedaleká budoucnost, která čeká i Českou republiku. Snižování rychlosti má údajně zlepšit plynulost dopravy a průjezdnost městem. Třicet kilometrů v hodině by mělo také zamezit nehodám, kdy se srazí auto s chodcem. Praha 7 již třicítku na mnoha místech zavedla. Čísla se snižují, ale lidé se bouří. Většina obyvatel nařízenou rychlost stejně nerespektuje. Nebylo by lepší třeba nezhasínat semafory již v odpoledních hodinách nebo snížit rychlost MHD?

Městská část Praha 7 snížila v roce 2019 rychlost aut na většině svého území. Počet nehod, kdy se auto srazilo s chodcem, klesl od roku 2018 z čísla 24 do roku 2019 na číslo 11. Více než padesátiprocentní úspěšnost tohoto opatření vzbudila na radnici Prahy 7 radost. Rezidenti jsou však stále nespokojení. Usmrcen nebyl při autonehodě za posledních pět let nikdo, nehody s následkem na zdraví se v uplynulých třech letech pohubují přibližně na stejném čísle, nehod celkem je zde stále přes osm stovek a ubývají v řádu jednotek.

„Zóna 30 znamená snížení rychlosti tam, kde to řidiči příliš nepocítí. Tedy především v obytných čtvrtích s krátkými dojezdovými vzdálenostmi. Za tuto cenu se naši občané mohou cítit na přechodech a křižovatkách bezpečněji. A to rozhodně stojí za to. Navíc jako bonus může být na ulici více míst k parkování, protože rozhledové podmínky na křižovatkách jsou v nižší rychlosti lepší,“ vyjádřil se starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Že to řidiči nepocítí? Řídit rychlostí třicet kilometrů v hodině znamená jen koukat na tachometr, zda člověk náhodou nepřekročil rychlost. Že se občani mohou na přechodech a křižovatkách cítit bezpečněji? A co Strossmayerovo náměstí, kde ze všech stran lítají auta a tramvaje a v odpoledních hodinách se tu vypínají semafory? Cítí se tady někdo bezpečně? A místa k parkování? Kde reálně přibylo míst k parkování? V Holešovicích je třicítka všude, do toho samé jednosměrky, ale zaparkovat se tu teda rozhodně nedá.

Snižování rychlosti je trendem v řadě evropských měst. Důvodem se stal nárůst počtu obyvatel, kteří se po městě pohybují na kole nebo pěšky. A není právě tohle ten důsledek? Protože většina obyvatel se kvůli snížené rychlosti v autě nakonec do práce dostane rychleji na kole, protože tam si prostě může „svištět“.  Centrum dopravního výzkumu ve své tiskové zprávě uvádí, že: „Obce každoročně reportují počet nových zón 30, které na svém území zřídily, nicméně tempo přibývání těchto zón je pomalé a nehodovost v zastavěném území prakticky stagnuje.“

Soudy, dluhy, podvody? Praha i přesto Albánci pronajme luxusní restauraci

„Občas je dobré si připomenout, že zóny 30 mělo smysl zavést a že se v Praze 7 snížil počet srážek s chodci. Osobně si myslím, že je zóna 30 férovým kompromisem pro všechny uživatele ulic – tedy řidiče, chodce (včetně těch pomaleji se pohybujících), cyklisty apod. A s ohledem na postupné přidávání těchto zón na různých místech Prahy si myslím, že by to chtělo zavést postupně plošně všude. Edit pro upřesnění: Plošné zavedení v Praze myslím plošně ve vedlejších rezidenčních ulicích. Tedy po vzoru Prahy 7,“ uvedl na Facebooku radní Prahy 7 pro oblast dopravy Ondřej Mirovský. Kritika pod tímto příspěvkem se strhla v podstatě okamžitě. S tím, že nižší rychlost znamená větší plynulost dopravy asi nebude souhlasit téměř žádný řidič. Pan Martin se zde například vyjádřil: „Proboha, studoval jste někdy matematiku? Nebo aspoň urbanistiku? Kde jste vzal tuhle hovadinu? Což takhle jezdit 5 km/h? Nebude pak město nejprůjezdnější a nejbezpečnější?“

Pan Stanislav dodal ovšem celé této debatě pomyslnou třešinku: „Jelikož hodně čtu a snad i s porozuměním, dočetl jsem se, že příliš vysoká i příliš nízká rychlost negativně ovlyvňuje plynulost dopravy. Takže někde může pomoct rychlost znížit a někde zvýšit.“ Nabízí se tedy otázka, zda zde vůbec někdo studoval, a to cokoli. Pan Mirovský se v debatě ohání tím, že žil v zahraničí a že tam to funguje, tak proč ne tady. Maximální povolená rychlost 30 kilometrů za hodinu je však spíše určitou pojistkou pro ty papaláše, kteří si to vymyslí. Mají totiž pocit, že je zde najednou automaticky bezpečno. Podle studie britských The Telegraph však z výsledků vyplývá, že v Británii po zavedení snížení rychlosti na třicet kilometrů v hodině vzrostl počet úmrtí a vážných zranění při nehodách. Ohánět se tedy tím, že to tu bude stejné jako na západě, tak lehce ztrácí na zamýšleném významu.

Na dotaz, zda za nehody, které se zde v posledních letech (tedy po zavedení snížení rychlosti) staly, mohou spíše řidiči, nebo spíše chodci, se Mirovský vyjádřil tak, že „tento detail nehod neřešíme.“ Možná právě to je ten problém.

Dnes, 17:41
Pražský magistrát vypsal tendr na dodávku laviček a košů v designu, který v roce 2017...
Dnes, 16:20
Jedna z restaurací v pražských Kunraticích ve čtvrtek otevřela navzdory vládnímu zákazu. Na místo proto...
Dnes, 12:20
Komerční článek
Za aktivitu v aplikaci získáváte WCR body, které je následně možné zpeněžit, nakoupit za ně v...
Dnes, 12:20
Pražský magistrát má hotovou studii promenády s parkem plánované namísto železniční trati mezi Vršovicemi a...
Dnes, 11:00
Každá cesta ven se v této době omezila již jen na nákup nebo práci. Procházka...
Dnes, 08:59
Hlavní město v příštím roce vydá o miliardu korun více na fungování pražské integrované dopravy...
Hlavní nádraží Praha
Dnes, 07:35
Nová čtyřkolejná železniční trať z Vršovic na Zahradní Město, kterou vybudovala Správa železnic (SŽ) při...
Včera, 18:20
Rozpočet hlavního města na příští rok počítá s příjmy a výdaji 87,8 miliardy korun, což...
Včera, 17:40
Vedení třetí pražské městské části se od pondělí rozhodlo rozšířit úřední hodiny nad rámec deseti...
bezdomovectví_ilustrační obrázek
Včera, 14:20
Nevládní organizace Naděje zahájí 1. prosince zimní pomoc pro lidi bez domova v Praze, Středočeském,...
Včera, 12:20
V pražské Ječné ulici dnes ráno hořel byt, požár zkomplikoval dopravu v centru města. Hasiči...
Reklama