• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Pražské jaro online. Organizátoři připravují deset živě přenášených koncertů

    Pandemie koronaviru radikálně zasáhla do mnoha kulturních událostí. Oblíbený festival Pražské jaro, na který organizátoři letos prodali vstupenky za 25 milionů korun, proto poběží online na webu. Koncerty zařadí do programu Český rozhlas a Česká televize.

    Podle mluvčího festivalu Pavla Trojana budou pořadatelé peníze za vstupenky vracet a přibližně deset koncertů zveřejní organizátoři živě na svém webu zdarma. Postup vracení vstupného oznámí zástupci festivalu v druhé polovině dubna.

    Největší prostor budou mít čeští umělci, všechna jejich vystoupení budou plně honorovaná. „Po ekonomické stránce je to zásah veliký, měli jsme letos rekordní prodeje, které teď musíme vrátit,“ říká ředitel festivalu Roman Bělor.

    Stejně jako jiné kulturní subjekty závislé na prodeji vstupenek nechává Pražské jaro na zvážení posluchačů možnost darovat část vráceného vstupného jako podporu alternativního programu a na budoucí festivalové projekty. Loňský ročník Pražského jara nabídl přes 35 tisíc vstupenek, tržby za jejich prodej dosáhly 23,1 milionu korun. Předloni to bylo 39 tisíc vstupenek, za jejichž prodej dosáhly tržby 25,3 milionu korun.

    Sedmdesátý pátý ročník

    Jubilejní 75. ročník měl divákům nabídnout 53 koncertů a začít měl 7. května. „Je obtížné předvídat, která restriktivní opatření budou nadále platná v termínu letošního Pražského jara, a závazné stanovisko nelze z pochopitelných důvodů od příslušných orgánů státní správy očekávat. Pražské jaro se proto rozhodlo najít alternativní podobu, aby i v této obtížné situaci hudba přinášela naději,“ říká Bělor.

    Kadeřníci chtějí dělat přesčas, poptávku asi ani tak neuspokojí

    Erbovní dílo festivalu Má vlast od Bedřicha Smetany nebude moci 12. května zaznít naživo. Pražské jaro ale jedná s Českou televizí, aby byl do vysílání zařazen záznam některého z úspěšných provedení minulých let. „Rozebrali jsme festival na součástky, některé části musíme odložit o mnoho let, jiné třeba o rok,“ řekl Bělor v České televizi.

    Organizátoři zvažují, že by letošní ročník, který má být v pořadí 75., nepočítali, a toto číslo nechali až na příští řádný ročník. „Festival pro rok 2021 je kompletně připraven, to je také důvod, proč nemůžeme festival jako celek překládat na další období,“ dodal Bělor.

    Naděje online

    V on-line programu se diváci mohou těšit na pěvecký recitál basbarytonisty Adama Plachetky, který uvede Zimní cestu Franze Schuberta. Koncert bude živě přenášen z Dvořákovy síně Rudolfina, kam byl původně situován.

    „Pražské jaro připravuje celou řadu dalších streamovaných koncertů – důležitou roli sehrají mladí čeští umělci a přední čeští komorní hráči. Usilujeme o to, aby byl v programu zachován koncert Brno Contemporary Orchestra se světovou premiérou díla Jana Ryanta Dřízala objednaného festivalem. Jednáme se zahraničními umělci ohledně možnosti streamovat pro české publikum zamýšlené recitály ze zahraničí. Jak s Českou filharmonií, tak s Pražskými symfoniky FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, PKF – Prague Philharmonia či Collegiem 1704 usilovně hledáme náhradní program jejich koncertů,“ sdělil Bělor.

    Pražská sportcentra čekají finanční ztráty i po otevření

    Na programu závěrečného koncertu měla původně zaznít Devátá symfonie Ludwiga van Beethovena. Pořadatelé proto zvažují alternativní závěrečný program. „Původní myšlenka ovšem zůstane zachována – koncert by měl být ódou na radost,“ zdůraznil ředitel festivalu Bělor.

    Z historie

    První ročník se v Praze odehrál v roce 1946. Založení mezinárodního festivalu klasické hudby Pražské jaro inicioval světoznámý dirigent Rafael Kubelík. Záštitu festivalu poskytl tehdejší československý prezident Dr. Edvard Beneš.

    Významným mezníkem se stal rok 1990 – první svobodné Pražské jaro po sametové revoluci. Rafael Kubelík, Rudolf Firkušný a Leonard Bernstein splnili svůj slib, že se na festival vrátí, až bude Československo opět demokratické.

    Čtyřicátý pátý ročník festivalu Pražské jaro se tak stal dějištěm unikátního setkání tří uměleckých osobností. Počátky jejich kariér byly spjaty s prvními ročníky Pražského jara a po více než čtyřiceti letech se na festival vrátili jako osobnosti světového renomé.

    Na více než osmdesátimilionovém rozpočtu festivalu Pražské jaro se podílí zejména ministerstvo kultury a město Praha. Přibližně 40 procent dostává festival od sponzorů, 20 procent tvoří příjmy z prodeje vstupenek a podpora od mecenášů sdružených v klubu Přátel Pražského jara.



    Nepřehlédněte