V sobotu 27. května do Mnichova Hradiště zamíří každý, kdo chová v srdci značku nákladních vozů LIAZ. Velkou celodenní akci pořádá město společně s muzeem, Klubem Mn. Hradiště a organizátory veteránských srazů vozů Škoda a LIAZ. Těšit se můžete na desítky veteránů, na setkání s účastníky Ralley Dakar, na výstavy, filmové promítání nebo koncerty.
Již neexistující Liberecké automobilové závody (LIAZ) si letos připomínají 70 let, kdy z výrobní linky mnichovohradišťského závodu sjel první nákladní automobil této značky.
Národní podnik Liberecké automobilové závody (LIAZ) byl založen 1. ledna 1951 a tvořily ho závody v Rýnovicích, Mnichově Hradišti a Liberci. Koncern postupně rostl, zvyšoval počet zaměstnanců i výrobu. V roce 1975 zaměstnával 11 tisíc pracovníků a vyrobil 13 600 užitkových automobilů (sklápěčů, tahačů, komunálních automobilů atd.). LIAZ (Liberecké automobilové závody) fungovaly v letech 1951–2002.
Před 20 lety tam byl vyroben vůz poslední, speciál sestavený pro Rallye Dakar. Kromě těchto dvou exemplářů do Hradiště na oslavy v květnu zamíří sedm desítek dalších liazek, řada pamětníků a celý den nabídne pestrý doprovodný program.
Organizátorům se podařilo v krátkém čase připravit důstojnou připomínku, která má výrazně nadregionální charakter. Přípravy přitom byly zahájeny teprve po listopadové demolici komínu v bývalém areálu LIAZu, na kterou se přišly podívat davy lidí a o které jsme informovali.
„LIAZ, na rozdíl od Škody nebo Tatry, neměl jeden domov, jedno místo, se kterým by byl pevně spojený. Generální ředitelství v Jablonci nad Nisou, největší montážní závod v Mnichově Hradišti, další závody ve Zvolenu, Přerově, Mělníku nebo Holýšově… V Mnichově Hradišti se však stal nedílnou součástí města a významně ovlivnil jeho dnešní podobu. Vzhledem k tomu, kolik místních v LIAZu pracovalo, často po celý život, jsem si jistý, že dost možná dojde i na slzy,“ řekl starosta města Jiří Plíhal, rovněž někdejší zaměstnanec LIAZu.
Účastníci akce budou mít možnost navštívit areál někdejšího LIAZu, prohlédnout si dakarské speciály a nechat si podepsat jezdce Ralley Dakar v čele s Jiřím Moskalem, projet se mezi jednotlivými dějišti akce historickými autobusy Škoda 706 RTO, obdivovat současnou dakarskou techniku, prozkoumat fenomén LIAZ z mnoha různých úhlů díky nové výstavě zpracované městským muzeem, sledovat spanilou jízdu liazek městem, nechat se vyfotit v tematickém fotokoutku, vystoupat na věž radnice nebo kostela a také zakoupit řadu propagačních předmětů a suvenýrů včetně limitované edice modelu SEVA, který byl navržen právě u příležitosti 70 let LIAZu v Mnichově Hradišti.
Zdroj: Martin Weiss, Kamelot