Venku je extremní teplo a všichni se potíme, hubneme při tom?

3.8.2018
Aleš Zavoral

Pocení a hubnutí je spojováno už dlouhou dobu a věty jako: „Kdo se nepotí, jako by nemakal“, jsou docela známé. Mnoho výrobků podporujících hubnutí, například různé pásy nebo i doplňky stravy, které vedou ke zvýšení produkce potu, na tomto předpokladu dokonce zakládají celou svoji filosofii. Je pravda, že při fyzické zátěži se rozpumpuje srdce, začne stoupat tělesná teplota a může dojít ke spalování kalorií, ale samotný pot tady hraje pouze roli „ochlazovače“. Při vystavení člověka vyšším teplotám nebo tělesné činnosti se v těle vytváří tepelná energie, kterou musí tělo nějak vyrovnat, aby se nepřehřálo. To udělá tak, že pomocí potu vyvolá chladivý efekt na kůži a na cévních zakončeních procházejících těsně pod ní. Tím se krev ochladí a putuje dál zchladit i další orgány. Pot je vlastně takovou chladicí kapalinou našeho těla. Ostatně i na složení potu se dá snadno demonstrovat, že samotným pocením se tuku opravdu nezbavíme.

Pranostiky na srpen jsou magické. Víte, co si přát, až budou padat létavice?

Co tedy společně s potem ztrácíme?

Pot tvoří z převážné části (98-99 %) voda. Už od malička nám všichni připomínají, že máme v létě nebo při sportu více pít, abychom doplnili tekutiny. I ta zbývající 2 % jsou ale velmi důležitá. Jde o minerální látky, aminokyseliny, laktát a močovinu. Z minerálních látek přicházíme hlavně o chlorid sodný (tzv. kuchyňskou sůl), hořčík a draslík. Obyčejná voda z kohoutku nebo běžná balená voda tedy doplní organismu základní tekutinu, ale co ten zbytek? Pro získání důležitých látek, které ztrácíme spolu s potem běžně postačí pití různých minerálních vod nebo ovocných džusů. Aktivní sportovci už musí myslet na minerální doplňky stravy nebo speciální iontové nápoje.

Třešně jako malý zázrak. Jsou napěchované vitaminy a pomohou při hubnutí

Jak na opravdové hubnutí?

Abychom doopravdy zhubnuli, musíme tělo donutit, aby přestalo brát energii z cukrů
a přesedlalo na tuky. Je potřeba snížit energetický příjem tak, aby byl nižší než náš energetický výdej. To ale bohužel automaticky nezaručuje, že tuk bude ubývat. Pokud energie ubereme příliš, tělo zpomalí metabolismus jako obrannou reakci a spalování tuku se prakticky zastaví. A protože mu bude chybět energie, začne spalovat to nejcennější na postavě – svalovou hmotu. Nejlepším řešením je tedy pohybová aktivita a vyvážený jídelníček, ve kterém snížíme příjem sacharidů, aby tělo pro výrobu energie použilo tukovou tkáň. (Marie Makovská)



Nepřehlédněte