V místě, kde před 600 lety vybojoval Jan Žižka jednou ze svých nejslavnějších bitev, se v polovině srpna střetly dva jiné tábory. Přišli zástupci „Velké Prahy“, tedy magistrátu, na druhé straně pak odborníci z radnice Prahy 3. Dobrou zprávou je, že nešlo o bitvu, ale o domluvu revitalizace jedné z největších pražských dominant, vrchu Vítkova a nad plány se rozebíral vznik nové moderní pěší zóny.
Jako první se změní okolí v těsné blízkosti památníku, asfaltové parkoviště nahradí volný prostor s fontánou, lavičkami, ale i kioskem s občerstvením a veřejnými toaletami, které budou zapuštěny do svahu směrem ke Karlínu.
„Tohle místo je jedno z nejošklivějších a proměna tu bude nejvíc viditelná. Právě zde chceme začít,“ vysvětluje nad plány Dan Frantík, vedoucí oddělení péče o zeleň z pražského magistrátu. Místostarosta Prahy 3 Tomáš Mikeska přitakává a společně řeší, zda by se práce, například nové inženýrské sítě, daly nějak propojit s chystanou revitalizací níže položeného Tachovského náměstí, která má začít příští rok.
Řeč se postupně stočila i na zeleň.
„Pan primátor si přeje, aby bylo na Vítkově co nejvíce stromů zachováno,“ zní z řad zástupců pražského magistrátu, který je, jak známo, velkým milovníkem pražských dřevin.
Vedoucí oddělení životního prostředí Prahy 3 Barbora Heřmánková přitakává: „Zachování stromů a zeleně v co nejvyšší míře bude i naší prioritou.“ Dřeviny už prošly revizí a je jasné, že několik jedinců bude muset jít k zemi, desítky nových stromů ale magistrát během revitalizace vysadí.
„Vítkov ozdobí zejména sophory, ale i javor klen či mléč,“ nahlíží do plánů Dan Frantík. Právě Sophora japonica, česky jerlín japonský, je v Čechách oblíbená pouliční okrasná dřevina. Nepochází ovšem z Japonska, ale z Číny a Koreje, v českých zemích je vysazována od roku 1835.
Co se nové povrchu týká, starou asfaltovou silnici nahradí česaný beton, celkové rekonstrukce až k Ohradě by mohla být hotová v roce 2023. Se dvěma náročnými prvky se spíš nepočítá. Problematický je výtah z Karlína na vrchol Vítkova, který magistrát kvůli náročnosti technické i ekonomické spíš zavrhuje, diskutuje se také nový pěší přístup do Karlína. Ten by mohl vybudovat buď soukromý investor stavějící v Karlíně, nebo Správa železnic v místě uvažované nové karlínské vlakové zastávky, od nápadu nové stanice se ale v poslední době spíš upouští z důvodu snížení frekvence projíždění vlaků.
„Každopádně v plánech revitalizace Vítkova vybudování cest od možného nového přístupu z Karlína je,“ uzavírá Dan Frantík.
Zdroj: Josef H. Mysliveček, Radniční noviny Prahy 3