Cesta vlakem z Liberce přes Polsko do Německa zrychlí, Poláci připravují rekonstrukci zchátralého úseku na svém území. Hotový by měl být ještě letos v říjnu, řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Zatímco na české a německé straně mohou vlaky jezdit až stokilometrovou rychlostí, přes Polsko jezdily 40 kilometrů v hodině. O modernizaci úseku usilovali zástupci všech tří stran přes 20 let.
Polská společnost PKP Polskie Linie Kolejowe (Polské železniční trati) teď na rekonstrukci 2,8 kilometru dlouhého úseku trati od hranice s Českem po hranici s Německem vypsala veřejnou soutěž, lhůta pro nabídky končí 23. dubna. Zrekonstruovaný úsek by měl umožnit průjezd vlaků rychlostí až 120 kilometrů v hodině. „Slabým místem zůstane hraniční most mezi Polskem a Německem, kde se jezdí 50 kilometrů a zatím se dělat nebude, to už ale není problém,“ řekl Pavel Blažek z firmy Korid LK, která je koordinátorem dopravy v kraji.
Trať z Liberce na Žitavu denně využije kolem 2500 cestujících, v současné době tam ale vlaky nejezdí, od začátku dubna je nahradily autobusy. Výluka spojená s projektem Správy železnic za 1,24 miliardy korun potrvá do konce září. Podle ředitele Správy železnic Jiřího Svobody projekt zlepší dopravní spojení z Liberce směrem do Polska a Německa, zvýší zabezpečení tratě i komfort pro cestující. Součástí je rekonstrukce nádraží v Hrádku nad Nisou a Chrastavě.
Díky rekonstrukci trati na polském území se podle Blažka zrychlí spojení z Liberce přes Polsko a Německo do Varnsdorfu o deset minut. „Cesta vlakem tak bude i se zastávkami srovnatelná s cestou autem což zvýší konkurenceschopnost vlaků,“ řekl. V Libereckém kraji bude trasa jednou z nejrychlejších, rychlostí 100 a více kilometrů v hodině jezdí v kraji vlaky jen na několika krátkých úsecích.
O parametrech rekonstrukce i dalších přeshraničních projektech bude v pátek hejtman jednat ve Varšavě. „Rádi bychom, aby na trati v rámci rekonstrukce přibyla v Polsku zastávka, dnes tam vlaky nestaví,“ řekl Půta. Zároveň se chystá jednat také se Správou železnic o rekonstrukci zbylého úseku trati z Hrádku nad Nisou k hranici s Polskem, současný projekt podle něj tento úsek nezahrnuje.
Zdroj: ČTK