Vysokorychlostní železnice spojí Čechy s Bavorskem. V plánu byly od 70. let minulého století

V současnosti se připravuje nová železniční trať z Plzně do Bavorska, zatím však jen do nedalekého města Stod. Vlaky by zde mohly jezdit rychlostí až 200km/h. Správa železnic už v loňském roce vyhlásila tendr na projektanta, který vytvoří dokumentaci pro stavební povolení na dvoukolejnou trať.

Město Stod se nachází v údolí řeky Radbuzy zhruba 20 km jihozápadně od Plzně a žije v něm přibližně 3 600 obyvatel. V roce 2026 by zde měl končit první úsek elektrizované vysokorychlostní trati z Plzně, který je dále plánován až do Mnichova. Výstavba prvního úseku má přijít na více jak 219 milionů korun. Ovšem celkové investiční náklady se předpokládají ve výši 9 miliard korun. Délka prvního úseku do Stodu je 18,5 km, přičemž trať bude vedena ve zcela nové stopě. Zmíněné dvousetkilometrové rychlosti budou moci vlaky dosahovat prakticky v celé délce úseku.

Aplikace pro strojvůdce. Pomůže předcházet nehodám na železnici?

V rámci výstavby má dojít i k vybudování nové zastávky Líně a k modernizaci zastávek Zbůch a Chotěšov u Stoda, samozřejmě, modernizací bude muset projít i samotné nádraží Stod.

Historie tratí sahá do 70. let 20. století?

Vysokorychlostní železnice už nejsou v ČR několik let ničím neznámým. Výstavba ryze vysokorychlostních tratí by měla probíhat v letech 2025 až 2050 a počítá se se stovkami miliard korun, které bude potřeba investovat. Přitom první myšlenky na podobný projekt pochází už ze 70. let minulého století. Bohužel politické změny na konci 80. let a pokles výkonů nákladní železniční dopravy však tyto myšlenky poslaly na řadu let k ledu.

Vlak při železniční nehodě padal z výšky 36 metrů, mrtvé vyzvedávali dva dny

Plány na vysokorychlostní železnice se pak znovu objevily až v polovině 90. let, ovšem k nějakému zásadnímu posunu v přípravách, tím spíše ve stavbě, nedošlo. Až v roce 2017 schválila vláda konkrétní podobu tratí, které mají být vystavěny. Jedná se konkrétně o trasy:

  • Praha – Brno – Ostrava
  • Brno – Břeclav – Vídeň/Bratislava
  • Praha – Plzeň – Mnichov
  • Praha – Ústí nad Labem – Drážďany
  • Praha – Hradec Králové – Vratislav

Ministerstvo dopravy rovněž počítá s tím, že provoz na těchto tratích by měl být veden převážně v taktu 30 minut, v relaci Praha – Brno dokonce 15. Zároveň by měl být zachován současný rozsah provozu rychlíkových linek.

Pohodlně napříč republikou. Od září by mělo jezdit pendolino až do Karlových Varů

Současností vysokorychlostních tratí je Pendolino

Ačkoliv na českých tratích ezdí třeba vlaky Pendolino (od r. 2003) nebo Railjet (od r. 2014), které jsou schopny vyvinout rychlost až 230 km/h, nemohou svého potenciálu plně využít, maximální povolená rychlost na našich tratí je totiž pouze 160 km/h.

Dnes, 10:23
Na 78 procent Čechů souhlasí s tím, že by lidé měli utrácet jen peníze, které...
Dnes, 09:44
Víc Čechů pije během pandemie pravidelně nadměrné dávky alkoholu, uvádí studie týmu Petra Winklera z...
Dnes, 09:30
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
Dnes, 09:30
České Budějovice poskytnou letos turistům, kteří se ve městě či okolí ubytují, slevu 30 procent,...
Dnes, 05:23
Úhrady moderních léků se možná změní. Upraví se také například dohodovací řízení nebo práce revizních...
Dnes, 05:15
S myšlenkou dát svému národu levný lidový vůz dostupný každému přišel ve třicátých letech minulého...
Dnes, 05:00
Bývalý ředitel policejního Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) Robert Šlachta zakládá hnutí Přísaha, se...
Včera, 16:45
Památkáři opravují Mincovnu v areálu hradu a zámku Český Krumlov. Obnovují interiéry i fasádu, vznikne...
Včera, 16:30
Stárnutí přináší prarodičům příležitost přemýšlet o výchovných chybách, které udělali u svých dětí. Role babičky...
Včera, 16:12
Spotřebitelé by se měli dočkat lepší ochrany na trhu s energiemi. Přinést ji má vládní...
Včera, 15:57
Kvůli státní podpoře existuje na trhu řada firem, které by za normální situace na trhu...
Reklama