Proměny místa a prostoru. Tak se jmenuje výstava prací Magdaleny Jetelové, která je nově k vidění v Oblastní galerii v Liberci.
Bazénová hala Oblastní galerie Liberec – připomínám, že galerie byla původně lázněmi – se promění ve vibrující vodní hladinu. Tady se potkává umělecké dílo s technologiemi a hudbou.
Další výstavní sál je věnován dnes už ikonickému projektu pro pražské Jižní Město. Návrh pro prostor mezi stanicemi metra, který sochařka vytvořila v letech 1980–1983, se stal kritériem tohoto místa obklopeného paneláky. Do proluky mezi dvěma stanicemi metra navrhla podzemní zahradu, jejíž střechu tvořila parková zeleň s propojením sochařsky řešených vjezdů do podzemí.
Magdalena Jetelová se výstavou v Liberci po půl století uměleckého působení a vystavování v nejprestižnějších světových uměleckých institucích vrací do svého rodného kraje. Výstava potrvá do 8. května příštího roku.
Magdalena Jetelová (1946 v Semilech) je česko-německá fotografka a výtvarnice konceptuálních projektů. Absolventka AMU (1971) si účastí na několika výstavách mimo oficiální galerie prakticky znemožnila možnost realizovat se v Československu. Legendární jsou její land artové konceptuální projekty (dočasné projekty pod širým nebem), které v 80. letech prováděla pro skupinu přátel, například Realizace v Šárce. Šárkou je míněno Šárecké údolí v pražských Dejvicích, kde měla ateliér. Realizace v Šárce, to byly červené dýmovnice v malých hořících stavbičkách, z jejichž kouře se dala vyčíst mapa Československa.
Jejím nejznámějším projektem se stala Domestikace pyramid v několika místech Evropy – nejznámější je umístění části pyramidy s lávovým povrchem do Uměleckoprůmyslového muzea ve Vídni.
V Praze si pamatujeme její Židli, která za tisícileté vody v roce 2002 uplavala z Kampy až někam do Vraňan.
Čtrnáct let Jetelová učila na renomované Státní umělecké akademii v Düsseldorfu, kde také trvale žije, od roku 2004 je profesorkou na výtvarné akademii v Mnichově.
Zdroj: Oblastní galerie Liberec