Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět další část dálnice D6, a to 7,9 kilometru dlouhý úsek Knínice – Bošov v Karlovarském kraji. Cena stavby, jejíž součástí bude i odpočívka, je 2,34 miliardy Kč bez DPH – zhruba miliardu pod odhadní cenou. Jde o další fázi přestavby silnice I/6 na dálnici. Řidiči by po této části D6 měli začít jezdit koncem roku 2027. Jak v pondělí řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS), jde o klíčovou stavbu, která bude znamenat posun pro ekonomický rozvoj regionu i České republiky.
Letos v září se řidiči budou moci svézt na dvou zbývajících středočeských úsecích u Hořoviček a Hořesedel v celkové délce téměř 15 kilometrů. „Děláme vše pro to, aby celá dálnice z Prahy do Karlových Varů byla hotová v roce 2028,“ doplnil Kupka. Po dokončení dálnice do Karlových Varů ale bude podle Kupky zbývat ještě obchvat Karlových Varů. Současný průtah městem nebude kvůli předpokládanému nárůstu dopravy stačit, řekl v pondělí.
Začátek úseku navazuje na dokončenou část dálnice Bošov – Lubenec, kterou ŘSD otevřelo koncem roku 2015. Vznikne mimoúrovňová křižovatka Žlutice s délkou větví 708 metrů, součástí úseku bude šest mostů. Nejdelší z nich, dlouhý téměř půl kilometru, překlene údolí potoka Velká Trasovka. V trase vybuduje ŘSD také oboustrannou odpočívku Verušičky, kde bude 205 parkovacích míst, z toho 99 pro nákladní auta i devět pro karavany.
Jak v pondělí připomněla hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová (ANO), úsek měl být užší a se sníženou maximální rychlostí. Po intervencích kraje se ale nakonec začal připravovat ve variantě plnohodnotné dálnice. Jak doplnil ministr pro místní rozvoj, bývalý primátor Karlových Varů a hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek (STAN), D6 je zásadním faktorem pro rozvoj kraje a snižování jeho handicapu, odolnost podnikatelské sféry i dostupnost pro obyvatele i návštěvníky.
Dálnice D6, která má propojit Prahu s Karlovými Vary, by měla snížit dobu jízdy mezi Prahou a Karlovými Vary ze současných dvou hodin na polovinu. Z celkové délky přibližně 114 kilometrů zbývá dokončit zhruba 56 kilometrů dálnice. V současnosti je dálnice dokončena v Karlovarském kraji mezi Karlovými Vary a Chebem, přičemž ve výstavbě jsou nyní tři úseky – obchvaty Hořesedel a Hořoviček a část mezi Petrohradem a Lubencem. V roce 2025 ŘSD plánuje zprovoznit více než 17 kilometrů a dokončit dálnici ve Středočeském kraji. Pro úsek Olšová Vrata – Žalmanov získalo ŘSD územní rozhodnutí, jeho výstavba je plánována na roky 2026-2028 s odhadovanými náklady 2,719 miliardy korun.
Zdroj: ČTK