Jak zdůrazňuje radní Středočeského kraje pro oblast dopravy František Petrtýl, „nákladní doprava, její rozmach a nárůst v posledních letech se plně odrazil na technickém stavu pozemních komunikací všech vlastníků potažmo správců. Tranzitní nákladní doprava patří na silnice vyšších tříd, tedy dálnice a silnice I. třídy; po silnicích II a zejména III. tříd je pouze přeprava za účelem nakládky a vykládky nákladu. Dopravní značení, které například vylučuje některou kategorii nákladních vozidel, stanovuje u silnic II. a III. třídy příslušný silniční správní úřad obce s rozšířenou působností, v tomto případě MěÚ Říčany.
Zejména na Říčansku velmi chybí segment Silničního okruhu kolem Prahy a doprava poté ovlivňuje intenzitu provozu v Praze na Štěrboholské radiále i na silnicích II. a III třídy ve Středočeském kraji. Kraj není iniciátorem akcí omezujících tranzitní dopravu na II. a III. třídách, dnešní právní úprava však umožňuje obcím, že mohou požádat o opatření vedoucí k omezení tranzitu v jejich katastru,“ objasňuje František Petrtýl.
Jesenice hodlá Říčany následovat
„Město Jesenice opakovaně žádalo na Krajském úřadu Středočeského kraje o vydání zákazu průjezdu Jesenicí pro kamionovou dopravu,“ říká starostka Radka Vladyková. K žádosti je však ještě zapotřebí doložit intenzitu dopravy, jejíž měření mělo proběhnout na podzim. To se však nemohlo uskutečnit, protože se neustále prodlužuje výstavba mostu na silnici II/101 na Kocandě a měření by nebylo objektivní. „Věříme, že jakmile doplníme žádost, dojde k vydání stejného opatření jako na Říčansku,“ je přesvědčena starostka Vladyková a připomíná, že „Pražský okruh byl postaven právě proto, aby se odtížila doprava na silnici II/101 a je tudíž žádoucí, aby byl kamiony plně využíván.“
Psáry a Jílové vyčkávají
„V současné době nejsme zatíženi tranzitní dopravou, přesto tu toto riziko v budoucnu hrozí,“ zamýšlí se psárský starosta Milan Vácha a poukazuje na zamýšlené opatření ze strany hlavního města. „Iniciativu Hlavního města Prahy chápeme jako velmi nešťastnou a stále věříme, že nebude uvedena v život, a že zvítězí zdravý rozum. Pokud by se přeci jenom tato opatření Praze podařilo prosadit, tak budeme společně s okolními obcemi v regionu na obdobném zákazu trvat také.“
Podle starosty Jílového Pavla Peška Jílové o zavedení zákazu pro tranzitní kamionovou dopravu v současné době neuvažuje, jelikož město tímto konkrétním problémem přímo netrpí. Pavel Pešek uvádí, že „silnice č. 105 není pro dopravce klíčovou pro možné zkracování tranzitu a tím i snižování svých nákladů, tudíž nemá podobné omezení valný smysl. Pokud by čas ukázal, že se myšlení dopravců mění v náš neprospěch, pak bychom se zřejmě tímto směrem museli ubírat i v Jílovém,“ říká.
Uhříněves postrádá systémovost
„Nepovažuji tento krok za systémové řešení, protože přelévá problém na jiné pražské městské části a vyvolá zmatek u řidičů, kteří nebudou respektovat zákazy vjezdu na komunikacích II. a III. třídy,“ je přesvědčen starosta Uhříněvse Martin Turnovský a dodává, že „zákaz platící na Říčansku měl být dopředu projednán zejména s městskými částmi jako je Praha 22, Praha 15, Praha 11, Praha Dolní Měcholupy a Praha Petrovice.“
Starosta říká, že Uhříněves by nerada narušila spolupráci regionu právě v oblasti přípravy důležitých dopravních staveb a za jediné systémové řešení považuje urychlenou dostavbu Pražského okruhu v úseku 511 a navazujících komunikací jako jsou Hostivařská spojka a přeložka Českobrodské I/12. „Na našich vytipovaných komunikacích II. a III. třídy, které by mohly sloužit k tranzitní dopravě, je již nyní možnost vjezdu nákladních vozidel nad šest tun vyloučena,“ připomíná starosta.