• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Zakázku dali napřímo, přišla kritika

    30.5.2019

    Kladenští radní zrušili tendr na provozovatele sdílených kol ve městě. Zakázku poté zadali z ruky. Postup kritizuje specialista na veřejné zakázky, právník Transparency International Petr Leyer. Podle něj měli tendr vypsat znovu. A také měli slušně odpovědět uchazečům.

    Růžová sdílená kola bude v Kladně provozovat společnost Rekola. Ačkoli se nepřihlásila do vypsaného tendru, kšeft za 987 tisíc korun bez DPH jí spadl z nebe. Vedení města totiž zakázku zrušilo a zadalo provozování této oblíbené služby napřímo. Důvodem bylo, že se přihlásil pouze jediný uchazeč a jeho cena překračovala cenu předpokládanou. Jak ale zjistil Náš REGION, uchazeči, kteří by se přihlásili a z nichž by bylo možné vybírat, mohli být nejméně dva. Jenže město však minimálně jednoho z nich ignorovalo.

    Hájí se lepšími podmínkami

    „Pro nás je klíčové, jak říkám od začátku, aby obyvatelé Kladna o sdílená kola nepřišli. A také to, aby se za ně zaplatila rozumná částka a vše se ošetřilo, tak jak má,“ obhajuje zrušení transparentní soutěže primátor Kladna Dan Jiránek (ODS).

    Galerie nahých těl v Praze.

    Vzrušil jsem živý exponát. Aneb na návštěvě galerie nahých těl v Praze

    Podle jeho náměstka Tomáše Kutila (Kladeňáci) se prý povedlo s firmou Rekola vyjednat lepší podmínky, a proto jí byla zakázka zadána napřímo. „Nyní budeme souběžně s dočasným provozem nové služby sdílených kol připravovat zadávací dokumentaci tak, abychom mohli veřejnou zakázku vyhlásit znovu,“ slibuje Kutil.

    Obohatili se na úkor dětí? Pochybné vyúčtování lyžáku skončilo trestním oznámením

    S ním si dopisoval právě další z uchazečů, který ovšem oficiálně nabídku nepodal. Korespondenci mezi Ludvíkem Jarošem, zástupcem společnosti Homeport, a Tomášem Kutilem má redakce k dispozici. Jarošovi se nelíbilo, že ještě v průběhu zakázky poslal dotazy na požadavky tendru, ale odpovědi se dočkal až po jeho zrušení. Má tak za to, že mu nebylo umožněno nabídku podat.

    Ptali se, město je ignorovalo

    „Nebudeme podávat nabídku bez zodpovězení dotazu. Tendry se řídí nějakými zákony, a pokud nezodpověděla druhá strana dotazy na nesmyslné požadavky, tak nechápu, na co bychom podávali nabídku,“ rozčiluje se Jaroš z Homeport a dodává, „na naše dotazy přišla odpověď až po zrušení tendru. Pokud město xkrát požádáme o něco (viz informaci o tendru) a ono nás ignoruje, tak to vypovídá o spoustě věcí, každopádně obrázek si musí udělat každý sám.“

    Komunikace Kladna kulhá

    Faktem je, že Kladno má s komunikací problém. Na webu města není přehledně uveden kontakt tiskové mluvčí. Při položení dotazu se e-maily nedoručují. A doručí-li se, odpověď trvá i 14 dní. „Město Kladno je se společností Homeport s.r.o. v kontaktu, jednání probíhají na úrovni vedení města. Vzhledem k rozsahu zakázky byla v souladu s platnou legislativou veřejná zakázka zadána přímo vybranému uchazeči,“ uvedla po urgencích mediální zástupkyně města Štěpánka Filipová.

    Praha zítra? Web prozradí, kde se v metropoli co staví

    Skutečností je, že vzhledem k rozsahu zakázky bylo její zrušení a zadání napřímo v souladu s českou legislativou. Přesto ale podle právníka osloveného redakcí existují pochybnosti o jednání radních. A ty vzbuzuje právě nekomunikace. Tedy to, na co upozornil Jaroš – že město nezodpovědělo jeho dotazy, aby mohl podat nabídku včas.

    „Ze zákona to explicitně dané není, že musí odpovědět, ale ze slušnosti by odpovědět měli. V rámci dobré praxe by princip otázka uchazeče a odpověď zadavatele fungovat měl, ale není to ze zákona dané a vymahatelné,“ tvrdí právník Transparency International (TI) Petr Leyer.

    Prázdné byty

    Nedostupnost bydlení je ožehavým problémem. Poradí si s ním Piráti?

    O čem podle něj vypovídá, když Kladno tendr zrušilo a službu sdílených kol zadalo napřímo? O alibismu a rezignaci na transparentnost.

    „Pokud se pokusí udělat transparentní výběr a ten se mu nepovede a nereflektuje na to druhým pokusem a zadá napřímo, vypovídá to o dvou věcech. Buď ten první tendr byl pouze alibi, anebo už není vůle zakázku znovu zadat transparentně,“ řekl pro Náš REGION Leyer.

    „Zadavatel si tím zadáním napřímo ulehčuje práci. Neřekl bych ani, že by v tomto konkrétním případě služeb na sdílená kola hrozila časová tíseň. To mohlo klidně pár měsíců počkat,“ dodal odborník na veřejné zakázky z TI.

    Oslavují v nóbl prostorech. Parlament proměnili poslanci v párty sněmovnu

     

     



    Nepřehlédněte