Žalobkyni Vieře Žákové uložil uhradit náklady řízení zhruba 900 tisíc korun. Žáková poté v soudní síni omdlela a upadla. Stěžovala si pak na bolest hlavy a kyčle, u soudu zasahovali záchranáři.
Dílo, které ztvárnilo smrt svatého Vojtěcha, je ve stříbrném provedení vystaveno od roku 2018 ve svatovítské katedrále. Od roku 1947 existovalo v podobě sádrového modelu. Ve sporu šlo o autorská díla k modelu, který podle soudu patří prezidentské kanceláři. Model sochařka Karla Vobišová-Žáková a její syn Karel Václav Žák od roku 1948 do roku 2017 přechovávali v bytě.
„Celou dobu jsme se o to starali, a teď ještě máme platit?“ nechala se na chodbě slyšet Viera Žáková. „Odkud jste to dílo vzali? Hanba,“ volala. Žalobou se po pražském arcibiskupství domáhala také vydání sádrového modelu a zničení odlitku ze 320 kilogramů stříbra, který je v katedrále. Ani s tím neuspěla.
Žalující strana argumentovala tím, že sochařka vytvořila více modelů sochy a že se autorská práva vztahují jen k některým. Soud první instance však přihlédl k opačnému znaleckému posudku a ke stejnému závěru dospěl také vrchní soud.
Rozhodující podle předsedkyně senátu Gabriely Kučerové byla vůle syna sochařky Karla Václava Žáka, který zemřel v roce 2016. Žák před smrtí usiloval o provedení odlitku a jeho umístění do svatovítské katedrály, což se po jeho smrtí stalo. „Žalovaný (arcibiskupství) tedy jednal na základě výslovného souhlasu dědice samotné autorky,“ uvedla soudkyně Kučerová k otázce autorských práv, případně licence.
Soud vyhověl požadavku vedlejší žalobkyně, dcery Viery Žákové Josefíny, a odpustil jí všechny poplatky. Viera Žáková se původně soudila o 2,7 milionu korun. Pak požadovanou částku zvýšila na 15 milionů korun.
Karla Vobišová-Žáková (1887 – 1961) je mimo jiné autorkou pomníku Elišce Krásnohorské na pražském Karlově náměstí nebo plastiky Réva (Dívka s hrozny) na Kampě.
Sousoší sv. Vojtěcha, sv. Radima a Radly je výsledkem soutěže vypsané v roce 1936. Původní návrh Vobišové-Žákové z roku 1937, který získal v soutěži 2. cenu (první nebyla udělena), představoval pololežícího světce podpíraného dvěma anděly. Během deseti let vytvořila sochařka tři modely v různých velikostech a finální sádrový model byl vystaven v katedrále v roce 1947. Po komunistickém převratu byl ale odstraněn. K odlití sousoší ve stříbře došlo až po smrti umělkyně, v roce 2018.
Zdroj: ČTK