ZDRAVÍ V KAPSE: Zelená vlna. Poradna doktorky Skulínkové

14.5.2022
Redakce

Jen zelená to může být? Ale kdepak, zelenina není jen zelená – má všechny barvy duhy! A stejně pestré jsou i její blahodárné zdravotní účinky. Všichni tak nějak víme, že bychom jí měli jíst dost, ale často den skončí a my jsme snědli všehovšudy hrst dušeného zelí…

Pokud si představíme vše, co přes den sníme, jako jeden velký plný talíř, tak by jeho celou polovinu měla tvořit zelenina a ovoce. Sci-fi? No, u většiny z nás v současnosti asi ano, ale nereálné to není. Jde jen o to se na to více zaměřit a udělat si plán, seskládat si jídelníček takovým způsobem, aby více odpovídal doporučovanému poměru živin. Zeleniny bychom měli za den sníst 4–5 porcí, přičemž jedna porce je asi 100 g.

Přílohy

Zeleninová příloha má velikou sílu. Proto ať žádný váš kousek pečiva neproběhne bez společnosti přílohové zeleninky! Nabízí se rajče, okurka, paprika, listy všeho druhu, mrkev, řapíkatý celer, ředkvička atd atd. Stejně tak si bohatou zeleninovou oblohu dopřejte k hlavnímu jídlu. Prospěje to zdraví, chuti i oku.

Saláty

Salát není jen šopák. V salátech je neuvěřitelná pestrost surovin i chuti, takže si své favority jistě vybere každý. Můžete použít různé druhy listové i nelistové zeleniny, sýrů, semen a ořechů, různé koření a zálivky ať už olejové nebo smetanové. Salát nemusíte konzumovat jen jako přílohu, ale klidně i jako hlavní jídlo. Aby vás víc zasytil, neváhejte do něj přidat i luštěninu a obilninu – ať už těstoviny, kuskus, bulgur, pohanku, quinou, fazole… Olivový olej na zálivku je klasika a nešlápnete s ním vedle, vyzkoušet ale můžete i jiné méně známé oleje: znáte třeba olej dýňový nebo olej z lískových oříšků?

Hlavní jídla

Pokud vás nenapadá, co zeleninového byste měli uvařit, jeďte do Indie! Tam je kolem 40 % obyvatel vegetariánů a nedostatkem chuťových vjemů rozhodně netrpí. Já byla v Indii třikrát, a ač je to samozřejmě země nepoměrně chudší než ta naše, vaří se a jí doslova všude. Pokud máte rádi klasický styl jídla typu hlavní jídlo a příloha, pak zkuste třeba sabdží s rýží. Co je to sabdží? Směs chutně okořeněné vařené/ smažené zeleniny většinou několika druhů zároveň. Někdy třeba v rajčatové nebo smetanové omáčce.

Dalším hlavním jídlem k vyzkoušení je zelenina pečená na plechu – okořeněná a zakápnutá olejem. Nebo všemožně zapečená v pekáčku – smetaně a sýru se meze nekladou. Nebo je libo plněné cuketové nebo lilkové lodičky? Pečení zelenině dodá velmi lahodnou chuť, jen vyzkoušejte, v jakou dobrotu se promění pečená mrkev, batát nebo brokolice!

Polévky

Výtečným způsobem, jak zařadit do jídelníčku více zeleniny, jsou i polévky. Pokud vás nebaví průhledné vývary, ve kterých plavou kmeny brokolic, připravte si hustou krémovou polévku z rozmixované vařené zeleniny. Díky koření můžete vykouzlit nejrůznější chuťové skvosty. A opět můžete přidat smetanu nebo třeba pro nádech exotiky kokosové mléko.

Tak v jaké formě si dopřejete zeleninu dnes?

Přeji vám stálé zdraví!

P. S.: Pokud by vás zajímaly další jednoduché a praktické tipy pro zdraví a pohodu, navštivte Facebook nebo Instagram Zdraví v kapse.


Témata:

Nepřehlédněte