Bude mít Odolena Voda dálniční sjezd? Kraj by měl brzy rozhodnout

3.11.2017
Kamila Steinbachová

Hlavní slovo bude mít kraj

Samotní obyvatelé Odolené Vody se na tom, zda sjezd vítají či nikoliv, neshodnou. Dalším subjektem, v jehož zájmu je vybudování sjezdu, je nepochybně Aero Vodochody. Jeho investor skupina Penta, sjezd potřebuje kvůli svému plánovanému rozšíření. V minulosti plánovalo z letiště u Odolené Vody udělat nízkonákladovou variantu pražské Ruzyně. Tedy letiště, které by po Letišti Václava Havla bylo druhým nejvytíženějším v republice.

Vzali jsme si domů uprchlíky. Bylo to minimum, co jsme pro ně mohli udělat, říká žena z Čelákovic

Dálniční sjezd, který je k rozšíření letiště nutný, byl původně zahrnutý v územním plánu obce Odolena Voda. Poté ho do svého územního plánu přejal kraj ještě za minulého hejtmana Miloše Petery z ČSSD. Krajský územní plán je tomu obecnímu nadřazen. Ať už si o sjezdu obec myslí cokoliv, hlavní slovo bude mít nejspíše Středočeský kraj. Do karet společnosti hraje i fakt, že již získala platný posudek o vlivu na životní prostředí od příslušného ministerstva. Sjezd byl přitom do územního plánu obce původně zakreslen bez posouzení tohoto vlivu.

Sjezd 100 metrů od zástavby

S tím, že by obyvatelé netrpěli přílišnou blízkostí sjezdu k obytné zástavbě, ale zásadně nesouhlasí místostarosta Odolene Vody Tomáš Lohniský (nestraník). „Dálnice je už nyní zhruba půl kilometru od obytné zástavby. V případě navrhované varianty sjezdu se bavíme zhruba o sto až dvě stě metrech od nejbližších rodinných domů,“ řekl Našemu REGIONU.

Majitelka pudla zabitého rotvajlery dostala pokutu. Pes byl bez vodítka

Podle něj by i v případě vybudování protihlukových bariér nikdo neochránil obyvatele bydlící v ulicích, kde dojde k výraznému zvýšení provozu ve chvíli, kdy bude celá Odolena Voda využívat vlastní dálniční sjezd. V současné době se část Odolené Vody napojuje na dálnici u Zdib. Sjezd je zde často přetížený a směrem do hlavního města vznikají kolony, a ti, co to mají blíže na druhou stranu, jezdí do nedalekých Úžic. V případě, že by celé město jelo na vlastní sjezd, vzrostl by podle místostarosty počet aut v ulicích i v řádech tisíců, která by navíc křížila několik cest dětí do základní školy, projížděla mezi domy stojícími přímo u silnice, kde žádnou protihlukovou bariéru není možné vybudovat. Tyto údaje o navýšení provozu navíc potvrzuje i EIA Letiště Vodochody.

Obec sjezd potřebuje, tvrdí bývalý místostarosta

Za přehnané považuje takovéto obavy bývalý místostarosta Odolené Vody za ODS Karel Philipp, který v obci stále bydlí a v současné době pracuje jako výrobní ředitel firmy WoodcompPropellers, jejíž výrobna je přímo v obci. „Nikdo mě tedy nemůže podezřívat z toho, že sjezd hájím kvůli vlastním zájmům. Do práce to mám na kole pár minut,“ vysvětluje Philipp.

Řidiči pomohou s opravou silnic

Podle něj je ale sjezd pro obec nutností. „Připadá mi úplně absurdní, že si musím zajíždět několik kilometrů, abych se vůbec dostal na dálnici. Provoz vzroste minimálně, Úžice už mají sjezd vlastní, takže ten v Odolené Vodě budou skutečně využívat jen místní, provoz se zvýší zcela minimálně,“ domnívá se. „Co se týče hluku, je v plánu vybudovat protihlukové bariéry. Dálnice je blízko, ale slyšet téměř není.Pokud někdo bydlí nedaleko Prahy poblíž dálnice, nemůže čekat, že bude žít v absolutním tichu. Většina obyvatel Odolené Vody dojíždí za prací do Prahy a potřebuje se tam tudíž dostat co nejrychleji,“ říká bývalý místostarosta.

Preferujme jiný způsob cestování

„Myslím si, že nemůžeme kapacitu navyšovat do nekonečna. Každý den vyráží do Prahy za prací několik tisíc lidí. Často přitom cestují v autě sami. Spíš bychom měli podpořit jiný způsob cestování, posílit autobusovou dopravu. Podle našich zjištění ale veřejnou dopravu využívají spíše ženy než muži,“ přemítá starosta.

Tomáš Lohniský i Karel Philipp se shodují na tom, že obec je v otázce sjezdu rozdělena. V minulém roce se Phillip společně s dalšími místními členy ODS bývalým starostou Jiřím Nedomou a Evou Odehnalovou obrátil na radnici s žádostí o vyhlášení místního referenda ohledně dálničního sjezdu. To se však nikdy neuskutečnilo. Místostarosta nám vysvětlil, že se jednalo o špatné načasování, kdy referendum nebylo možné provést zároveň s krajskými volbami.

Krajské silnice jsou chronicky podfinancované. Kvůli státu nelze opravy pořádně plánovat

Současné vedení obce se v loňském roce nicméně postavilo záměru kraje vybudovat dálniční sjezd. Odolena Voda vyhlásila stavební uzávěru na pozemcích, na nichž by měl dálniční sjezd vyrůst.Kraj ji zrušil, poté ohledně ní probíhalo soudní řízení, které Odolena Voda v druhé polovině října vyhrála.

Letiště nám nevadí, sjezd ano

Paradoxní je, že rozšíření letiště, proti kterému se vymezila řada obcí v oblasti, část obyvatel Odolené Vody zase tolik netrápí. „Ranvej je souběžná s letištěm, takže letadla by obec míjela, ale naším problémem je navýšení automobilové dopravy,“ tvrdí místostarosta. „Pokud si krajský úřad sjezd vymůže, jsme pro vzdálenější, který by byl několik kilometrů od obce dále,“ dodává. Nacházel by se v polích mezi Odolenou Vodou a Panenskými Břežany. „V takovém případě mohu dál jezdit do Úžic,“ komentoval to Phillip.

Naopak většina okolních obcí má v názoru na letiště jasno. V úzké pracovní skupině iniciativy Stop letiště Vodochody jsou Měšice, Líbeznice, Dolany, Postřižín, Úžice, Panenské Břežany, Zlončice, Máslovice, Chvatěruby a Kralupy nad Vltavou. Tyto obce zároveň iniciativu finančně podporují částkou 1 Kč za obyvatele. Další obce podepsaly společné memorandum, ale nepodílí se na činnosti inciativy finančně. Konkrétně jde o Dřínov, Kozomín, Nelahozeves, Bášť a Veltrusy. S Odolenou Vodou, Klecany a Vodochody chtěla iniciativa spolupracovat, ale ze strany obcí nebyl zájem.

Ředitel Letiště Vodochody: Posunutí sjezdu ohrozí životní prostředí

Důvody, proč vystavět sjezd na D8 právě u Odolené Vody vysvětlil pro ČTK i ředitel Letiště Vodochody Martin Kačura. Podle něj by jiná varianta sjezdu znamenala prodražení stavby a také změnu územních plánů několika obcí, což by trvalo několik dalších let. Argumentuje i tím, že posunutí sjezdu blíže k Praze ohrozí životní prostředí daleko více. „Každý, kdo pojede do Prahy, tak najede ten den asi o 1500 metrů víc,“ vysvětlil. Lohniský se ale domnívá, že doprava by se mohla naopak ještě více zkomplikovat. „Na dálnici jsou často zácpy. V případě, že budeme mít vlastní sjezd, hrozí, že se kolona utvoří i na něm a bude pokračovat i do Odolené Vody,“ varuje místostarosta a dodává, že tím dojde k neúměrnému zatížení životního prostředí místních obyvatel.

Správa železnic zvažuje napojení letiště na vysokorychlostní tratě

Dálniční sjezd podle Karla Philippa přinese nejen úlevu obyvatelům cestujícím dennodenně do Prahy, alepodpoří rovněž rozvoj obce jako takové rozšířením podnikatelských a tím pádem i pracovních příležitostí. Tyto argumenty připadají podnětné i Tomáši Lohniskému. Místostarosta nicméně trvá na tom, že výstavba sjezdu by přinesla více problémů než užitku. Zároveň zdůrazňuje, že stavba je více v zájmu skupiny Penta než obyvatel Odolené Vody.

Původně měl kraj o sjezdu rozhodovat na svém zasedání 5. prosince. V tuto chvíli ale není jasné, zda se tento bod nebude projednávat až v průběhu příštího roku.



Nepřehlédněte