Bude se jezdit po Praze 30 a na Malou Stranu vůbec? Chtěli by to prosadit

23.3.2023
Jan Štoll

Řidiče v metropoli můžou čekat v budoucnu další rány v podobě výrazných omezení. „Zklidnit dopravu“ na Malé Straně by chtěl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). A diskutuje se i o zavedení zón s pouze třicetikilometrovou rychlostí.

Bývalé vedení Prahy už zklidnilo část Smetanova nábřeží. Což nepřijali s pochopením zdaleka všichni. Hřib chce teď jít ale ještě dál. Uvažuje o omezení automobilové dopravy na druhé straně řeky, tedy na Malé Straně. „Teď v souvislosti s dopravními uzavírkami kvůli opravě tramvajové trati se zase hodně mluví o možnosti zklidnění Malé Strany. Ukázalo se totiž, že žádné výrazné dopravní komplikace nenastaly,“ tvrdí Hřib. Podle něj pak z průzkumu vychází, že si to přeje i 73 procent obyvatel Prahy 1. Stejně jako naprosté většině z nich vadí množství parkujících nerezidentů. „Myslím, že už je načase s tím něco dělat,“ dodal. Hřibův předchůdce Adama Scheinherra (Praha sobě) upozornil, že plán na zklidnění Malé Strany byl přijat už za minulého vedení metropole. „Příprava omezení tranzitní dopravy byla schválena před dvěma lety. Vloni se realizovala 1. etapa stavebních úprav veřejného prostoru na Smetanově nábřeží a získala potřebná data. Na základě nich víme, že omezení tranzitu pomůže významně průjezdnosti páteřních tramvajových linek a zklidní celou oblast. Naopak to nevede k problémům na objízdných trasách. Byl též přesně definován režim, aby všichni rezidenti, zásobování a návštěvníci měli možnost do daných oblastí vjíždět, a tedy se skutečně omezil jen tranzit,“ řekl Scheinherr.

Podporu koalice zatím ale nemají. „Já si určitě dokážu v budoucnu představit zklidnění dopravy nejenom v užším, ale i širším centru Prahy, ale ne na úkor řidičů a obyvatel. Pokud se chceme bavit o uzavírání ulic pro automobily, musíme nejprve dokončit městské okruhy, včetně radiál,“ řekl předseda pražských zastupitelů Spolu Tomáš Portlík (ODS).

Po Praze pouze třicítkou

Protesty aktivistů blokujících dopravu za účasti členů Prahy Sobě se nově přelily v diskuze na sociální sítě. Přáli by si omezit nejvyšší povolenou rychlost na 30 kilometrů v hodině. „Podobná opatření přijala už řada evropských měst nebo městských částí jako třeba Paříž, Brusel, Oslo či Helsinky a od 90. let postupně i motoristická velmoc – Německo. U nás je to třeba Brno nebo Rybitví. Zónu 30 mimo hlavní komunikace zavedla na Sedmičce Praha sobě už v roce 2017. Veškerá zkušenost zde potvrzuje, že jde o pozitivní opatření, které prospívá všem: chodcům, cyklistům i řidičům. Cílem je, abychom se v ulicích cítili lépe a bezpečněji, což zóna 30 naplňuje,“ píše Praha sobě na Facebooku.

Nedávali by však „třicítku“ všude. „Pokud by byla navržena chytře a promyšlená do detailů, dává za nás třicítka smysl v centru a v obytných zónách. Na místních komunikacích 1. třídy a trasách MHD jsme pro zachování stávající rychlosti,“ dodává Praha sobě.


Témata:

Nepřehlédněte