• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Čabajky v Praze začaly jezdit před 40 lety. Jakým autobusům a proč se tak říkalo?

    17.2.2018
    Šárka Turčeková

    Před 40 lety vyjely v Praze do ulic první „čabajky“, šlo o kloubové autobusy Ikarus. Byly to vůbec první kloubové vozy v Praze, do ulic vyrazily 16. ledna v roce 1978. Vyjely mezi stanicí metra C Budějovická a Jižním Městem.

    Vůbec první kloubové autobusy Ikarus 280.08 začaly Prahou jezdit poté, co nedostačovala doprava na nově postavená pražská sídliště. Tam většinou nevedly tramvaje ani metro a bylo potřeba obsloužit desetitisíce Pražanů.

    Nový autobus mohl přepravit až o padesát procent cestujících více než standardní. Tehdy byl nejrozšířenějším typem autobusu ŠM-11 byl určen pro 96 cestujících. Naproti tomu v Ikarusu bylo místo pro 140 lidí.

    FOTO: První „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety

    První „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobusPrvní „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobusPrvní „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobusPrvní „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobusPrvní „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobus
    Další fotky
    První „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobus

    Poprvé autobusy vyjely na linku 190, ta tehdy propojovala Jižní Město a stanici metra C Budějovická. Vozy Ikarus se ale brzy objevily i na lince 177.

    Ikarusů bylo brzy o dost více

    Dopravní podnik nakoupil v první vlně dvacet nových ikarusů, po deseti letech jich už v roce 1987 měl 307. V tehdejším Československu jezdily ikarusy nejprve v Bratislavě, do Prahy se dostaly o čtyři roky později.

    (Youtube)

    Každý vůz měl dvě části. Ta první měla dvě nápravy, ta zadní jednu. Otočné byly jak ta první, tak ta poslední. Motor pak byl uložen v předním článku ikarusu. Maximální rychlost byla od výrobce uváděna 62,8 kilometrů za hodinu.

    Causa: Pojedou autobusy tunelem? Na magistrátu je to trochu přetahovaná

    Autobusy byly v červeno-bílé pražské variantě, ale i v modré. Jezdit předstaly až v roce 1989, potažmo v roce 1991, kdy se v Praze objevily kloubové autobusy Karosa B 741. Na poslední jízdě byla maďarská „čabajka“ 1. července 1999 na lince 215 z Kačerova na Libuš.

    Zdroj: iDNES.cz



    Nepřehlédněte