Vlastníte ojetý vůz a před každou technickou kontrolou na Stanici technické kontroly (STK) se ve vás krve nedořeže. Projdu ještě? Ptáte se. Navíc je výfuk vašeho plechového miláčka celý začernalý od sazí. Tak s nejvyšší pravděpodobností takové auto nemá funkční filtr pevných částic. A to je problém. Zejména tehdy, pokud se vydáte do Prahy nebo budete chtít metropolí jen projíždět. Na ojetiny se totiž v hlavním městě sesypou policejní kontroly. Dohodli se na tom v červenci zástupci Policie ČR, STK a náměstek primátora pro bezpečnost a životní prostředí Petr Hlubuček (STAN).
Zákaz čoudícím autům
„Praha patří k místům s nejhorší kvalitou vzduchu v republice. V Praze bylo v roce 2017 indikováno třikrát více nových případů astmatu než jinde v republice. Je tu i častější výskyt jiných respiračních opatření. To všechno pramení ze znečištěného vzduchu, který dýcháme. Až 80 procent znečištění veškerého vzduchu v Praze pochází z automobilové dopravy. Největší podíl na tom mají auta s nefunkčními filtry pevných částic. Právě na ty se naše pravidelné kontroly zaměří,“ vysvětluje Hlubuček svůj krok, proč o zvýšené kontroly zánovních vozů projíždějících centrem policii požádal.
S tím, že půjde doslova o hon na stará auta, mohou šoféři vzhledem k Hlubučkově urputnosti počítat. „Vozidla, která nesplňují emisní normy a znečišťují ovzduší, nemají v Praze co dělat,“ má jasno náměstek.
Smrtelné hodnoty oxidu dusičitého
Faktem je, že hlavní město je škodlivinami v ovzduší zatíženo nejvíce ze všech v republice. Na zhruba desítce míst v Praze bylo dokonce dubnovým měřením zjištěno, že hodnoty oxidu dusičitého jsou v rozmezí 50 až 80 mikrogramů na metr krychlový, což je při dlouhodobém vystavení život ohrožující. Lidé v takových místech se potýkají se zvýšeným výskytem infarktu myokardu a záněty horních cest dýchacích. Jedy v ovzduší působí i na nervový systém.
Zdraví člověka přitom podle odborníků mohou ovlivnit už hodnoty nad 33,5 mikrogramu. „Je prokázán význam ovlivnění vývoje psychických funkcí a chování při vystavení více než 30 mikrogramům oxidu dusičitého v těhotenství. Ve vyšším věku dětí se snižuje rychlost neuropsychického vývoje a nad 40 mikrogramů zvyšuje výskyt Alzheimerovy choroby,“ potvrdil Radim Šrám z Komise pro životní prostředí Akademie věd ČR.
Neviditelná dáma s kosou
Těmi nejhoršími lokalitami atakujícími 80 mikrogramů oxidu dusičitého jsou podle měření Centra pro životní prostředí magistrála a oblast Prahy 2, Dejvice a oblast Prahy 6, Vychovatelna a oblast Prahy 8, dále Praha 4, Praha 10 a Praha 7. Nebylo by ani příliš velkou nadsázkou označit tyto městské části kvůli životu nebezpečnému ovzduší za neviditelnou dámu s kosou.
Řada pražských rezidentů také volá po omezování škodlivin ve vzduchu a upínají se zejména k omezování dopravy. Hlubuček si tedy pochvaluje, že se po letech s policií na kontrolách vozidel konečně dohodl. Už před třemi lety totiž spolupráci nastartovala někdejší radní Jana Plamínková (STAN).
Pokuta 10 tisíc a zákaz řízení
V praxi to bude vypadat tak, že policejní hlídka ve spolupráci s pracovníky STK zastaví vytipovaná vozidla dle stáří nebo na základě pozorování, že konkrétnímu autu se příliš čoudí z výfuku. Zaměstnanci STK připojí k autu zvláštní přístroj. „Máme mobilní zařízení, které dovede změřit emise jednotlivých aut přímo v terénu. Auto může být případně podrobeno další kontrole v nejbližší stanici STK,“ doplňuje Hlubuček.
Řidičům vozidel, která nemají v pořádku spalinové cesty, hrozí pokuta 10 tisíc korun, v závažných případech dokonce zákaz řízení na 6 až 12 měsíců a 5 trestných bodů do bodového hodnocení řidiče.
Oxid dusičitý a jeho nebezpečí
Oxid dusičitý vzniká při spalovacích procesech uhlí, dřeva, zemního plynu, benzinu a nafty. Hlavním zdrojem jsou spalovací motory a stacionární zdroje, například šachty nebo lomy. Zdravotní následky jsou zvýšené riziko infarktu myokardu, dýchací potíže.