• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Eva Veruňková Košařová: Poslední roky jsou na kvalitní české filmy velmi bohaté

    15.9.2023

    „Soutěž celovečerních hraných a animovaných filmů, dokumentárních filmů a také televizních a internetových projektů je na Finále Plzeň tím největším kurátorským výběrem a jsou do ní zařazeny snímky, které by si milovníci kinematografie opravdu neměli nechat ujít,“ říká Eva Veruňková Košařová, ředitelka festivalu Finále Plzeň, který letos probíhá za mediálního partnerství Mladého světa.

    „Česká kinematografie je už ale na takové úrovni, že si i do nesoutěžních sekcí můžeme vybírat,“ dodává s poukazem na nastupující kvalitní a inovátorskou režisérskou generaci.

    Finále Plzeň „přináší kurátorský výběr toho, co by divákům nemělo z aktuální české kinematografie uniknout“, píšete na vašem webu. Na co se tedy na letošním ročníku můžeme těšit?

    Finále Plzeň je soutěžní festival. Nabízí soutěže celovečerních hraných a animovaných filmů, dokumentárních filmů a také televizních a internetových projektů. Na tyto sekce tak bývá upřena největší pozornost, soutěž je tím největším kurátorským výběrem a jsou do ní zařazeny snímky, které by si milovníci kinematografie opravdu neměli nechat ujít. Filmy v soutěži posuzují poroty složené ze zahraničních odborníků, není tam žádný český vliv, žádné zákulisní vztahy nehrají roli. A pohled na českou tvorbu je ze strany zahraničních profesionálů často velmi odlišný než třeba u jiných tuzemských filmových cen. Na festivalu je ale kromě soutěží k vidění i mnoho dalšího. A mohu říci, že česká kinematografie je už na takové úrovni, že si i do nesoutěžních sekcí můžeme vybírat.

    Finále Plzeň zahájí film Úsvit v hlavní roli s Eliškou 
Křenkovou…

    Jsme moc rádi, protože jeho režisér Matěj Chlupáček před lety, jako mladičký, mladičký chlapec, točil naši festivalovou znělku a promítali jsme i jeho první film Bez doteku, který natočil v sedmnácti nebo v osmnácti letech. Kruh se uzavírá.

    Promítnete také Bod obnovy…

    V Plzni ho čeká zvláštní uvedení, po dlouhé době jde o české sci-fi, kriminální a velmi dobře natočenou žánrovku odehrávající se v roce 2041. Diváci se mají rozhodně na co těšit a také se nejspíš zamyslí nad tím, jak vlastně žijeme. Něco takového tady dlouho nebylo. A co mě těší ještě více je, že jak u Úsvitu, tak u Bodu obnovy, ale rovněž u filmů, které asi ještě zmíníme, se ukazuje mladá režisérská generace. V rámci festivalu působím hodně dlouho, prošla jsem různými pozicemi, a ne vždy to byly bohužel roky, kdy bychom byli z české kinematografie úplně nadšení. Poslední roky jsou ale na kvalitní české filmy velmi bohaté. Pomalu to začínalo už s krátkými filmy českých studentských tvůrců, které měly úspěch na zahraničních festivalech, ale celovečerní tvorba na sebe nechávala čekat. Generace, která se teď hlásí o slovo, je zároveň velmi inovátorská. Nebojí se například určitých témat a neuzavírají se jen do českého prostředí. Točí univerzální filmy, které mohou fungovat i před zahraničními diváky.

    To je vidět třeba právě na Úsvitu. Když jsem na něj šel na karlovarském festivalu, kde byl k vidění vůbec poprvé, myslel jsem si, že to bude dobová detektivka ze 30. let. Ten film je ale úplně o něčem jiném, nejlepší je ale se tím nechat opravdu překvapit a nic moc si o filmu dopředu nezjišťovat. Souhlasíte?

    Rozhodně. Je skvělé, že ten snímek přiláká diváky právě i na 30. léta, na slovenské hory a na kostýmy, je to vizuálně krásný film. Matěj si na tomhle nechává záležet. Ten film ale zároveň otevírá velmi, velmi aktuální téma dnešní doby. A je velmi zajímavé sledovat, že o aktuální téma šlo již za první republiky.

    Hlavní roli v Úsvitu hraje Eliška Křenková. Na Finále Plzeň bude k vidění několik jejích aktuálních projektů. Je to náhoda?

    Eliška je taková naše stálice, na Finále se osobně a samozřejmě i v mnoha snímcích objevuje téměř každý rok. Jak jsme se bavili o režisérech a současné generaci, tak právě ona je ta herecká hvězda téhle generace. A myslím, že o ní ještě hodně uslyšíme. Letos tak bude k vidění třeba i Princezna zakletá v čase 2 nebo televizní Volha.

    Nabídnete také Citlivého člověka podle Jáchyma Topola? Podle prvních promítání na festivalech je to hodně kontroverzní film, někteří ho milují, jiní z jeho projekce odcházejí ještě před koncem…

    Je to tak a už vzhledem k osobě Jáchyma Topola se dalo očekávat, že tento film bude smíšené reakce vzbuzovat. A to je na tom to dobré, vyvolává diskusi a dlouho ve vás zůstane. Nabídneme ho v soutěžní sekci. Opět tu vlastně máme mladého režiséra a už kvůli hereckému obsazení a výkonům Vladimíra Javorského, Tatiany Dykové, Jiřího Lábuse a hlavně Davida Prachaře myslím za to určitě stojí. A konkrétně pro Plzeňský kraj má tenhle film ještě jednu speciální přidanou hodnotu: byl tam natáčen a zachytil svého času velmi skloňovanou turistickou atrakci, Chaloupku, která ve filmu shořela.
    Už před natáčením měla být odstraněna, a teď
    se ozývají Plzeňáci, že jsou rádi, že se filmu objevuje.

    Vybral bych ještě jeden film, Přišla v noci. Co byste o něm řekla?

    Je to inteligentní komedie s hororovými prvky, znovu od mladých režisérů, Tomáše Pavlíčka, který už zaujal Chatou na prodej, a Jana Vejnara. Ztvárnění matky jako monstra a to, co probíhá v tom filmu… Myslím, že zejména mladší generace se u toho filmu hodně pobaví.

    Přidala byste k mému výběru ještě nějaké další zásadní filmy, které nabídnete?

    Film Brutální vedro režiséra Alberta Hospodářského, který dostal i zvláštní uznání poroty na karlovarském festivalu. A drama Němá tajemství od Tomáše Mašína, který napsal scénář s Alicí Nellis, se skvělou Janou Plodkovou a Milenou Steinmasslovou, jež se ve filmu objevuje po delší době. Ale těch výrazných filmů je letos opravdu hodně, nechtěla bych na někoho zapomenout. Upozornit bych chtěla i na další zásadní programové sekce, například oblíbené České stopy v mezinárodních koprodukcích či sekci ZOOM, která v letošním roce nabídne tři aktuální ukrajinské filmy.

    Nabídnete i nějaké novinky, které ještě nebyly nikde k vidění?

    O některých filmech ještě jednáme, nemohu tak prozradit všechno. Ale tím, že jsme specifický festival, zaměřujeme se na kvalitní české filmy, tak jsou právě před Finále často uvedeny na prestižních zahraničních festivalech a poté putují k nám, mnohdy ještě před oficiálním uvedením do kin. Napadá mě ale ještě jeden film, a to laskavý animovaný Tonda, Slávka a kouzelné světlo, který měl premiéru na zlínském festivalu a byl uveden také na festivalu v Annecy. Nikomu by neměl utéct.

    Už jsme se bavili o vzrůstající kvalitě českého filmu, ale jak je to konkrétně s kome-
    diemi?

    Na můj vkus se jich točí strašně moc, často v nich hrají stále ti samí herci. Mají podobné názvy a člověk se v tom začíná trochu ztrácet. Na druhou stranu tu ale vznikají výrazná díla, úspěch některých komedií jsme si už vyzkoušeli na našich letních akcích v rámci projektu Filmové hrady a zámky. Předloni rezonovaly třeba Matky nebo Prvok, Šampón, Tečka a Karel, loni Střídavka. Stále se ale točí málo takových komedií, o nichž jsme se bavili, tedy jako jsou Chata na prodej nebo Přišla v noci. Přitom jako Češi jsme proslulí černým humorem a umíme ho. Je to pořád díra na trhu. A třeba u dětských filmů je také určitě prostor ke zlepšení. V konkurenci amerických filmů, které jsou vtipné, z poslední doby mohu zmínit třeba Kocoura v botách, je pak poměrně těžké přivést dítě k české tvorbě, pokud není opravdu zajímavá. Mohu ale jmenovat film, který se opravdu povedl a bude také na Finále k vidění: Websterovi ve filmu. Ty děti opravdu baví a smějí se u nich, navíc jsou velice kvalitně animovány. Tahle kritéria splnily také Mlsné medvědí příběhy, jejichž pokračování by mělo do kin přijít před Vánoci. Nicméně když se vrátím ke klasickým komediím stydět se určitě nemusíme za Nikdy neříkej nikdy, Buď chlap nebo Život pro samouky, které v rámci Finále diváci budou moci také vidět.

    Nabídne Finále Plzeň i doprovodný program?

    Náš festival sídlí v Měšťanské besedě, kde je několik sálů, další jsou pak v sadovém okruhu, kde bude během zahajovacího víkendu probíhat i Festival vína. Máme už vyzkoušené, že to krásně funguje, chodit i do kinosálu se skleničkou a zase nazpátek. Během stejného víkendu bude v Plzni také Svět knihy, i s tím jsme propojeni. A další doprovodné akce najdou zájemci na našem webu. K téměř každému filmu také přijede delegace tvůrců a skoro po každém filmu proběhne debata. V Plzni je neformální atmosféra, nikdo nikam nespěchá. A i proto se tam tvůrci cítí dobře. Nehrajeme si na žádné červené koberce, u nás je koberec modrý (smích).

    Zdroj: Mladý svět, A11



    Nepřehlédněte