Jsou dva tábory. Oba s radary a pokutováním za překročení maximální povolené rychlosti v obci souhlasí. Jeden ovšem bezpodmínečně a druhý se zamýšlí nad volbou míst, kde radary měří a nad přísnou výší pokuty. Na redakci se obrátily v převážné míře čtenáři a řidiči z druhého tábora. Do hlavy jim nejde, že na Písečné na rovném, přehledném úseku bez přechodů pro chodce, naopak s podchodem a zejména s takřka nulovým počtem dopravních nehod umístilo město radar, který by mnohem lépe sloužil u školy nebo na frekventovaném úseku někde v centru.
Lupiče vystřídal radar
„Nejde tu o bezpečnost, je to prachsprostý rejžunk a odírání.“
„Dříve číhali na silnicích lupiči a obírali ty, kdo se jim neubránili. Dnes tam s požehnáním zákona číhají obecní policajti a obírají všechny. Ber kde ber. Pokuta je příjmem obce, a navíc nezdaněným. Obecní lamprcajt (policista – pozn.red.) je zaměstnancem obce, zrovna jako přestupkový úředník, oba placení z jejího rozpočtu. Podle toho to vypadá. Nejde tu o právo nebo o bezpečnost, je to prachsprostý rejžunk a odírání,“ myslí si čtenář Dušan Klindera. Podle něj nejde o to, aby řidiči vědomě porušovali pravidla silničního provozu.
„Jde o to, aby pravidla byla nastavována k dosažení původně zamýšleného cíle. A tím je bezpečná a plynulá doprava. A ne k narejžování peněz do obecní pokladny. Jde o to, aby 50, 30 a jiné omezující limity byly určeny a vymáhány tam, kde to má skutečný význam, respektive tam, kde je to nezbytné. Nikoli tam, kde se dá jet bezpečně 70 km/hod. a více a jediným určujícím prvkem je zde to, že se na daný úsek mohou zašít obecní drábové s radarem a bez námahy kasírovat,“ míní Klindera.
Náš REGION z policejních statistik ověřil, že na Písečné, kde je jeden ze dvou radarů, se poslední a jediná dopravní nehoda stala před třemi lety. Celkově se zde za posledních 10 let stalo pět dopravních nehod.
„Všichni víme, že na Písečné to je účelové. Nebyla tam žádná nehoda, není tam silný pohyb osob a není tam ani přechod. Jedná se o rovný a přehledný úsek, tak proč nevybírat pokuty, že? Krásný příjem do pokladny města. Na Palacké, Školní, Bezručově a podobně, kde jsou školy nic takového není a byly tam vážné nehody. Ať se celý magistrát stydí, jsou to lumpové!“ nestydí se za svůj názor Petr Draksel z Chomutova.
Hrabáčův výrok nadzvedl občany
Stejně nepochopitelně je pro řidiče i podle statistik nehodovosti zvoleno místo i pro druhý radar v Chomutově, v ulici Blatenská. Primátorovi z hnutí ANO 2011 mohou ale řidiči za pokuta 900 korun za překročení rychlosti o 6 km/hod. v obci ještě laskavě líbat ruce. „Devět set korun, kde zákon říká tisíc, tam jsme níž, a říká, že až 2500 korun na přestupkovém řízení, tam jsme ještě pod polovinou, poměrně velmi velkorysé,“ uvedl primátor Marek Hrabáč pro Náš REGION. Tento výrok ovšem pro některé občany zafungoval jako červený hadr na býka. „Vždyť oni jsou velkorysí, může to být klidně i litr, tak pane primátore, nejde o snížení rychlosti na komunikacích, ale o plnění městské kasy, nic víc. Jenže každá mince má dvě strany, víme? Budou volby a věřte, že se již v křesle neohřejete a Babiš vám za to nakope koule. Občané vám vystaví EET, nebojte,“ rýpnul si Vlastimil Boruta z Litoměřic. Jiný zase poznamenal, že Hrabáč dal svojí politikou konečně význam i svému jménu.
Že jsou pokuty přísně vysoké, se domnívá i právník Radek Suchý. „Pro obec i policii platí, že musí posuzovat, zda konkrétní porušení pravidel je společensky škodlivé. Je vždy třeba posuzovat, zda k překročení rychlosti např. došlo na začátku obce, za nulového provozu, na přehledném a bezpečném úseku apod. Pokud by příslušné orgány tento aspekt opomíjely, šlo by o přepjatý formalismus. A pak to není nic jiného než šikana řidičů za účelem snadného přísunu financí do obecní pokladny,“ řekl Suchý pro Náš REGION. I podle něj by vůči radarům u škol, v oblasti křižovatek či v místech s vysokou frekvencí lidí neřekl nikdo ani popel.