Na poradě zazněla řada aktivit či shrnutí různých problémů ve školách v dané lokalitě a nebyla vynechána ani kritéria České školní inspekce (ČŠI). Pro náš Region Hurychová ze zprávy ČŠI uvedla výsledky tematického zjišťování ČŠI z roku 2016/2017, kdy bylo častým důvodem k zavedení individuálního výchovného programu rovněž nevhodné chování žáků vůči pracovníkům školy, vulgární chování a šikana. ČŠI ve shodě konstatovala, že bez těsné spolupráce se zákonnými zástupci a bez výrazného zapojení školního poradenského pracoviště a bez těsné spolupráce s odborníky školských poradenských zařízení nemůže být řešení této problematiky úspěšné.
„Z tohoto faktu jasně vyplývá, že u nás v tomto směru chybí důležité pojítko, jímž je v zahraničí k lepší studijní prospěšnosti a chování žáků právě školská sociální práce, která má na rozdíl od pedagogů podstatný přesah za školu. Bohužel ke stále narůstajícím problémům dětí, žáků a studentů je tato profesní pozice reálnou i kontinuální perspektivou k pomoci a zlepšování daných stavů,“ uvedla Hurychová pro Náš REGION.
Důležitá je osvěta
Důležitá je osvěta k návratu školské sociální práce, jež k nám patři historicky, neboť byla zaváděna již za prezidenta T. G. Masaryka. „Potom se v ní u nás nepokračovalo, v jiných státech ale ano. Je potřebné ji vrátit a obnovit do praxe, rozšiřovat důležité informace, provádět odborné semináře, konference, kulaté stoly, mediální prezentace, vzdělávací workshopy, poradenství, lektorskou a edukační činnost, včetně interdisciplinárního a multidisciplinárního setkávání,“ řekla Hurychová.
„Význam školské sociální práce je nepopiratelný ve prospěch žáků, rodičů a také k pomoci pedagogům. AŠSP v součinnosti s jinými vyvíjí úsilí a činí kroky, aby se k nám školská sociální práce vrátila a byla ukotvena v českém právním řádu,“ dodala.