Jsou rychlovlaky budoucnost českých tratí?

24.10.2021
Jaroslav Svoboda

Zářijová Železniční konference, která se konala v Pardubicích, přinesla několik důležitých aspektů pro naši vnitrostátní železniční dopravu. Největší tuzemský dopravce České dráhy řešil pořízení nových vozidel, provozní koncept i možná rizika nových vysokorychlostních tratí.

Výstavbou rychlejší infrastruktury s větší kapacitou umožňuje řešit řadu stávajících problémů, jednak se zvýší kapacita regionální a nákladní doprav, tím, že rychlovlaky budou mít svou trať a zároveň se zvýší i stabilita jízdního řádu.

Konkrétně u Českých drah již můžeme sledovat vlaky, které jsou schopné vysokorychlostního provozu, tedy vlaky dosahující rychlosti až 230 km/h, např. railjety apod.  Společnost je už nyní připravovat další vozidla, které dosahují rychlosti dokonce vyšší než 300 km/h. Jejich pořizovací cena je však zatím velmi vysoká.

Po žních k Turkovi! Kde se narodil Petr Čepek?

„Pravděpodobně bude žádoucí podpora ze strany státu, zejména pro vlaky s rychlostí 300 km/h a více,“ nastínil generální ředitel ČD Ivan Bednárik. „Potřebujeme znát přesné podmínky přístupu na novou infrastrukturu, tedy nápravové tlaky, minimální měrný výkon, organizaci i režim provozu anebo systém oprav ECM,“ doplnil.

Aktuální provozní koncept zvažuje časté zajíždění na konvenční síť tak, aby rychlovlaky obsloužily významná regionální sídla. Pak je však nutné si uvědomit, že každý takový „zájezd“ bude mít neblahý vliv na ekonomiku provozu i stabilitu řádu. „Je tedy z ekonomického hlediska žádoucí, aby se vlaky pohybovaly mimo VRT jen minimálně. Mluvím například o prvních či posledních spojích v okrajových časech,“ dodal Bednárik.

Zdroj: ČD, Železničář


Témata:

Nepřehlédněte