Karta pomůže najít účinnou pomoc pro ohrožené děti

24.10.2021
Andrea Cerqueirová
Další fotky

Kartu identifikace ohroženého dítěte, která pomůže profesionálům z řad učitelů, lékařů, policistů, sociálních pracovníků a dalších takové dítě poznat a umět ho nasměrovat na vhodnou pomoc, vyvinula Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) ve spolupráci s klíčovými ministerstvy a s předními odborníky z řad psychologů. Projekt Signály, v rámci kterého karty vznikají, je koordinován a pilotován v Mostě.

„Projekt, který podpořila Nadace České spořitelny, má za cíl vytvořit systém, který bude schopen identifikovat ohrožené děti a napojit je na vhodnou pomoc,“ uvedla pro Náš REGION manažerka projektu Tereza Svačinová. Karta, kterou budou mít k dispozici učitelé, lékaři, sociální pracovníci, policisté, hasiči a další, jež s takovým dítětem mohou přijít do kontaktu, obsahuje znaky, podle kterých lze ohrožení poznat, i návod, jak se napojit na účinnou pomoc. Nyní spolu totiž často sice spolupracují odborníci z jednotlivých oborů, vzájemné propojení s jinými obory ale nezřídka chybí.

FOTO: Z akcí ČOSIV

Z akcí ČOSIV - ILUSTRACNI FOTO MOSTECKO Karta pomůže najít účinnou pomoc pro ohrožené děti – foto archiv COSIVZ akcí ČOSIV - FOTO MOSTECKO Karta pomůže najít účinnou pomoc pro ohrožené děti – Focus Box 1 – foto archiv COSIVZ akcí ČOSIV - FOTO MOSTECKO Karta pomůže najít účinnou pomoc pro ohrožené děti – Focus Box 2 – foto archiv COSIVZ akcí ČOSIV - FOTO MOSTECKO Karta pomůže najít účinnou pomoc pro ohrožené děti – Focus Box 3 – foto archiv COSIVZ akcí ČOSIV - FOTO MOSTECKO Karta pomůže najít účinnou pomoc pro ohrožené děti – Focus Box 4 – foto archiv COSIV
Další fotky
Z akcí ČOSIV - FOTO MOSTECKO Karta pomůže najít účinnou pomoc pro ohrožené děti – foto archiv COSIV 2Z akcí ČOSIV - FOTO MOSTECKO Karta pomůže najít účinnou pomoc pro ohrožené děti – foto archiv COSIVZ akcí ČOSIV - FOTO MOSTECKO Karta pomůže najít účinnou pomoc pro ohrožené děti – školení – foto archiv COSIV 4Z akcí ČOSIV - FOTO MOSTECKO Karta pomůže najít účinnou pomoc pro ohrožené děti – školení – foto archiv COSIV 3

Učitel si může všimnout mnohého

A čeho si může všimnout třeba učitel?  „Například toho, že dítě často chodí do školy unavené, nevypracovává domácí úkoly či nemá pomůcky… Musí to být ale opakovaně, minimálně dvakrát či spíš více krát za sebou,“ uvedla koordinátorka regionální platformy z Mostu Martina Koplová. Karta může pomoci i třeba s psychiatrickými potížemi, hledáním bydlení, zlepšením rodinného zázemí atd. Manažerka projektu je velmi ráda, že projektu jsou nakloněny i ministerské resorty práce a sociálních věcí, zdravotnictví, školství a vnitra, jejichž přístup by se tím sjednotil. Každý resort i odborník totiž dnes vnímá ohrožení jinak.

Děti ve škole potřebují sociálního pracovníka, myslí si Hurychová. Souhlasíte?

Praktická laminová skládačka

V Mostě bude karta pilotována asi do února 2022, projekt bude trvat ještě nejméně dva roky. Následně se počítá s rozšířením třeba v rámci Ústeckého kraje, přičemž cílem je implementace karty po celé republice. Koplová chválí spolupráci s městem Most, s kterým organizace podepsala memorandum, výborná je i spolupráce s asi třiceti zástupci z klíčových profesí. Organizace v rámci projektu pořádá různá školení, to týkající se karet se uskuteční 11. listopadu. Karta bude mít papírovou formu, bude to praktická laminovaná skládanka, aby ji všichni odborníci mohli mít stále po ruce. Určena bude především pro pomoc dětem do sedmi let.

Lokální karta B také pro rodiče a děti

Na Mostecku ČOSIV vyvinula ještě lokální kartu B ve třech variantách (pro klíčové profesionály, pro rodiče a děti), kde jsou uvedeny konkrétní situace ohrožení a k nim odpovídající lokální kontakty.  „Často se totiž stává, že třeba někdo nemá doma co jíst, ale neví, kam se může obrátit o pomoc,“ uvedla Koplová. Rodiny také hodně postihla pandemie – některé děti třeba neměly techniku potřebnou k distanční výuce. Předsedkyně ČOSIV Klára Laurenčíková uvedla, že identifikační karta ohroženého dítěte je realizací příslušné kapitoly vládního materiálu k reformě péče o duševní zdraví, ustanovení, že tyto děti se musí k pomoci dostat včas. „Inspirovali jsme se kartou Sára, kterou vypracoval Bílý kruh bezpečí a která se týká agendy domácího násilí,“ dodala.

Ve všenorské škole se starají o problémy dětí. Stane se to normou ve všech základkách?

Včasná pomoc je výhodnější

Dalo by se tedy říct, že vládou stanovený úkol, jehož nutnost vzešla z praxe, je proměněn v možné řešení, které se do praxe vrací. Laurenčíková upozornila na to, že když se dítěti včas a účinně pomůže, je to lepší, než když se důsledky řeší v dospělosti. Navíc to stát vyjde levněji. ČOSIV tedy slovo inkluze, která vyvěrá z jeho názvu, pojímá komplexně. „Je to široký pojem, kdy každý má právo patřit do společnosti, dostat pomoc a uplatnit svůj potenciál,“ upřesnila Laurenčíková.

Focus boxy – pomoc s komunikací

ČOSIV též odborníkům na Mostecku nabízí tzv. Focus boxy (a školení k jejich využití), díky kterým je snazší otevřít hravou formou rozhovor s dětmi. Jedná se o praktické tašky na zip, kde je příručka, maňásci, smajlíci nebo různé barevné kartičky s vykreslenými prostředími rodiny či domova, s nimiž lze pracovat. „Nutný je individuální přístup, každé dítě je jiné,“ uzavřela Svačinová. Přesně o takový přístup se mimochodem snaží i výše zmíněné identifikační karty ohroženého dítěte.

Zdroj: ČOSIV


Témata:

Nepřehlédněte