Prvním městem, kde Česká pošta zahájila společně s městským úřadem projekt pošta Partner, se stal v roce 2008 Boží dar. K 1. září letošního roku fungovalo na principu pošta Partner již 384 provozoven a podle představ České pošty by jich do roku 2025 mohlo být až 2 500. To představuje více než 75 procent z celkového počtu pošt a v takovém případě půjde o jednu z nejdynamičtěji rostoucích živností na venkově. Obchodníci však takovým optimismem nehýří.
Pošta PARTNER je označení pro pobočku, kterou na základě smlouvy, jasně vymezující povinnosti a také finanční odměnu, provozuje smluvní partner České pošty, která chce tímto modelem spolupráce zabezpečit poštovní servis zejména v odlehlých oblastech. Model je výhodný jak pro zákazníky, tak pro smluvního partnera. Pošta přitom s nižšími náklady zachová kvalitu poštovní služby.
Tři nové pobočky týdně
Každý týden vzniknou tři nové pobočky pošty Partner provozované smluvními partnery České pošty. Z doposud otevřených pošt Partner jich 54 procent provozují přímo obce a 46 procent podnikatelé, obvykle OSVČ. Po vzoru Rakouska nebo Německa se začíná poštovní přepážka propojovat s malým koloniálem nebo jiným drobným prodejem. Dva podnikatelé z deseti na venkově uvažují o tom, že by si ke svému podnikání přibrali také provozování pošty Partner, přičemž většina obyvatel tuto službu vítá. Největší zájem projevují provozovatelé koloniálů, následují obecní úřady, necelá pětina ze všech oslovených podnikatelů současně připouští, že spojení jejich současného podnikání s provozováním pošty by jim zvýšilo tržby.
Třetina z oslovených podnikatelů požaduje minimální garantovaný příjem z provozování pošta Partner alespoň 10 tisíc Kč, 11 procent by si představovala rozpětí minimální odměny 11 až 20 tisíc Kč a 13 procent podnikatelů považuje za minimum více jak 20 tisíc Kč, přičemž v tomto případě se jedná zejména o firmy, které zaměstnávají pět a více pracovníků. Podle informací České pošty je současná minimální odměna pro pošta Partnery nastavena na 10 tisíc Kč, průměrně si každý provozovatel přijde na 16 tisíc korun měsíčně.
Spojení sociální služby a podnikání
Předseda AMSP ČR Karel Havlíček nový trend poštovního podnikání v obcích vítá: „Zájem o poštovní podnikání roste rychleji, než jsme přepokládali. Naším cílem je podchytit tento trend a provázat při té příležitosti podnikatelské poštovní provozovny s malým obchodem. Pro koloniál je to jedna z šancí, jak se ve spojení s poštovní službou uživit a pro obyvatele malých obcí je to příležitost, jak zachovat základní obslužnost. Takovýto koncept spojení sociální služby a malého podnikání má smysl podporovat, navíc podobný model funguje úspěšně v řadě jiných zemí.“
Rozšíření brání nevyřešené otázky
Problémů je celá řada. Jedním je skutečnost, že finanční kompenzace za službu je podstatně nižší, než když službu provozuje sama pošta a má své zaměstnance. Nefunguje ani synergický efekt, kdy by na prodejny přicházeli noví zákazníci, protože na malých obcích je stále stejný počet obyvatel. Dalším důvodem je aktuální nízká nezaměstnanost a nedostatek personálu, je těžké najít kvalifikované zaměstnance. Posledním problémem jsou provozní podmínky pošty, především nutnost garance otevírací doby, což je na malých prodejnách problém, neboť v případě onemocnění personálu, není možné prodavače nahradit.