Správa železnic učinila další krok k realizaci první vysokorychlostní trati v České republice. Vypsala veřejnou zakázku na zajištění majetkoprávní přípravy úseku mezi Prosenicemi na Přerovsku a Ostravou-Svinovem. Vítěz tendru bude mít za úkol zabezpečit uzavření kupních smluv na pozemky v tomto 65 kilometrů dlouhém úseku.
Investice do této části vysokorychlostní trati se odhaduje na 60 až 80 miliard korun. Stavba by měla být zahájena v roce 2026 a trvat šest let. Po jejím dokončení budou moci osobní vlaky na trati dosahovat rychlosti až 320 kilometrů za hodinu.
Ředitel Stavební správy VRT Správy železnic Jakub Bezgier informoval, že majitelům pozemků, které bude nutné vykoupit, již byly rozeslány dopisy s informacemi o záměru a dotazníkem zjišťujícím jejich ochotu k prodeji. Vítěz veřejné zakázky pak naváže s konkrétními majiteli detailní jednání.
Projekt si vyžádá trvalý zábor 4,3 milionu metrů čtverečních zemědělské půdy, z toho 48 procent v Olomouckém kraji a 52 procent v Moravskoslezském kraji. Dále bude nutné trvale zabrat 91 000 metrů čtverečních lesních pozemků a dočasně dalších 71 000 metrů čtverečních.
Výkupy pozemků budou moci být zahájeny až po získání kladného stanoviska v procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Poté budou stanoveny přesné zábory a rozsah pozemků k výkupu. Vlastníci budou o zahájení procesu majetkoprávního vypořádání informováni dopisem.
Cena pozemků bude stanovena na základě znaleckého posudku. U zemědělské půdy, lesů a dalších nestavebních pozemků bude výkupní cena osminásobkem obvyklé ceny, u stavebních pozemků jedenapůlnásobkem.
Trasa vysokorychlostní trati má vést od Brodku u Přerova přes Přerov a Prosenice do Ostravy. Správa železnic navrhla vést koleje hlubokými zářezy v krajině, které by případně byly kryty ekodukty. Tento návrh se však setkal s nesouhlasem přerovské radnice, proto se prověřuje i varianta s tunelem v některých úsecích.
Zdroj: ČTK