Nádraží Beroun je unikát. Kloubí se v něm nejmodernější i stoletá technika

19.2.2018
Martina Cimpová
Další fotky

Tajemství krvavé Ameriky: Jde o sebevraždy nebo nešťastné nehody?

Jednotné obslužné pracoviště

Nejmodernější systém je na trati z Berouna přes Rudnou do Prahy-Smíchov. Tato trať  je řízena pomocí počítačů z jednotného obslužného pracoviště. Bezpečnost na těchto zařízeních je absolutní, celou třicetikilometrovou trať  s křižováním několika vlaků dálkově řídí dva zaměstnanci. Systém eviduje veškeré pohyby vlaků, graficky znázorňuje všechny stanice, postavení vlakových cest a úkony na trati, diagnostikuje poruchy, závady, situaci na přejezdech, a pokud dojde na přejezdu k neštěstí, je schopen zpětně vyhodnotit příčiny.

Černošičtí si stěžovali na zpoždění vlaků. Ministerstvo je chlácholí, dopravci naopak zuří

Vlakové stanice jsou vybaveny kamerovým systémem. Po rekonstrukci vlakového nádraží v Berouně bude toto pracoviště převedeno na centrální dispečerství v Praze. V Berouně ovšem bude v nové dopravní kanceláři k dispozici též. Zůstane zde pohotovostní výpravčí pro pohotovostní stavy, který by v případě, že by nebylo možné ovládat trať  z pražské centrály, mohl náhradně obsluhovat z Berouna.

FOTO: Nádraží Beroun je unikát

Nádraží Beroun je unikát - 800px-Nádraží_Beroun,_z_vlakuNádraží Beroun je unikát - P1140268Nádraží Beroun je unikát - P1140193Nádraží Beroun je unikát - Nádraží Beroun je unikát -
Další fotky
Nádraží Beroun je unikát - Nádraží Beroun je unikát - Nádraží Beroun je unikát - Nádraží Beroun je unikát - Nádraží Beroun je unikát -

Reléové zařízení bylo svého času vrcholem techniky

Dalším zabezpečovacím zařízením na stanici Beroun je reléové zařízení ze 70. let, tedy z doby, kdy byla nádražní budova přestavěna do současné podoby. Trať  je graficky znázorněna na indikačním panelu a jednotlivé jízdní cesty se staví na ovládacím pultu pomocí tlačítek. Ačkoliv je zastaralé, je velmi bezpečné, rychlé a ve své době představovalo vrchol techniky. Systém zajišťuje vlakové a posunové cesty s vyloučením omylu lidského faktoru, hlídá volnost kolejí, postavení výhybek, rychlostní komunikaci návěstidel, nicméně zde chybí diagnostické zařízení. Reléové zařízení v Berouně však brzy skončí, po rekonstrukci nádraží bude nahrazeno počítači z jednotného obslužného pracoviště z centrály v Praze.

V Hořovicích se podepisuje petice proti změnám v jízdním řádu vlaků

Z Berouna do Rakovníka se vlaky posílají telefonicky

Trať, která vede směrem k Rokycanům a Plzni, je dnes kompletně zrekonstruovaná a zmodernizovaná pro vysoké rychlosti nad 160 km/h a je již dálkově řízena z centrálního dispečerského pracoviště v Praze. Třicet kilometrů dlouhý úsek je tak ovládán prakticky bez zaměstnanců. Nejmenší zabezpečení v řízení Berouna je na trase vedoucí z Berouna na Rakovník. Na jednokolejné trati se výpravčí mezi sebou při posílání vlaků domlouvají „postaru“ pouze telefonicky.

Berounsko je ráj filmařů. Točil se tu oceňovaný seriál Pustina i Limonádový Joe. A co dalšího?

Stoleté hradlové zařízení se stále používá

Na seřazovacím nádraží v Berouně se nachází více než stoleté, stále funkční elektromechanické zabezpečovací zařízení, tzv. hradlový poloautomatický blok. Po rekonstrukci bude zčásti nahrazeno novou technikou a stařičká mechanika poputuje do muzea. Dosud je stejný systém v provozu na celé dvoukolejné trati z Berouna až po Radotín, která funguje od roku 1897 a nachází se na ní sedm hradel. Výhybky se zde přestavují ručně pomocí pákového systému, což je fyzicky poměrně namáhavé. Robustně konstruovaná technika vydržela fungovat dlouho, ovšem bezpečnost je zde o něco menší a závisí na lidském faktoru.

FOTO: Nádraží Beroun je unikát

Nádraží Beroun je unikát - 800px-Nádraží_Beroun,_z_vlakuNádraží Beroun je unikát - P1140268Nádraží Beroun je unikát - P1140193Nádraží Beroun je unikát - Nádraží Beroun je unikát -
Další fotky
Nádraží Beroun je unikát - Nádraží Beroun je unikát - Nádraží Beroun je unikát - Nádraží Beroun je unikát - Nádraží Beroun je unikát -

Před postavením vlakové cesty musí být hlídána volnost staničních kolejí samotnými zaměstnanci. Jediná změna za 100 let provozu nastala u návěstidel, která dříve bývala mechanická, ale byla vyměněna za elektrická. Jinak toto zabezpečovací zařízení zůstalo v úplné podobě, na celé síti železničních dopravních cest tak starý soubor zabezpečovacího zařízení jako na úseku Beroun – Radotín již nikde nenalezneme a v podstatě se jedná o historickou památku. Vzhledem k tomu, že je tento traťový úsek zároveň jedním z nejvytíženějších v České republice, je jeho výdrž skutečně obdivuhodná.

Vlakové nádraží v Berouně dostane nový kabát, projde kompletní rekonstrukcí. Staré budovy se zbourají

Trať Beroun – Praha je přetížená, situaci komplikuje Západní expres

Na dopravu mezi Prahou a Berounem jsou kladeny čím dál větší nároky, trať 171 je předimenzovaná a kvůli technickým závadám zde dochází k častým zpožděním. Důvody zpoždění cestující často přičítají Českým dráhám, které však za problémy ve většině případů nemohou. Na již tak přetížené trati navíc začaly od prosince jezdit expresní vlaky Praha – Plzeň, což situaci ještě více komplikuje. Je otázkou, jak s touto tratí dále nakládat, zda trať  modernizovat, nebo zachovat historickou železnici a vytvořit nový způsob napojení. V nejbližších letech se od Berouna směrem k Praze nadále nic měnit nebude, podle Ministerstva dopravy by měla být trať  uvedena do lepšího stavu v roce 2025.

Spoje z Prahy do západních Čech zrychlí a budou posíleny. Mezi Berounem a Plzní se změní časy odjezdů

 



Nepřehlédněte