• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Národní galerie uvádí ve Veletržním paláci koláže Jiřího Koláře

    12.12.2024

    U příležitosti 110. výročí narozenin výtvarníka a básníka Jiřího Koláře (1914–2002) připravila Národní galerie v Praze kabinet věnovaný jeho kolážím ze 60. a 70. let vytvořeným z reprodukcí slavných uměleckých děl.

    Tuto poutavou mozaiku dějin umění autor transformoval v příběh vizuálního umění 20. století, který je stejně tak osobním jako univerzálním svědectvím doby. Představeny jsou doposud nevystavené koláže ze sbírek NGP patřící do cyklů Historie ničeho a Smrt paličkářky. Oba soubory se vymaňují z chronologie dějin, jsou sestaveny z kolážových experimentů vznikajících v průběhu dvou desetiletí, jejichž pojítkem jsou umělecké reprodukce děl od klasických mistrů až po moderní, od Leonarda da Vinci a Botticelliho přes Ingrese a Gauguina až po Matisse a Picassa.

    V kontrastu ke Kolářovým kritickým konfrontážím, deníkovým záznamům z roku 1968 a dalším dílům, jež NGP představila již na výstavě Úšklebek století (2018), kabinet předkládá práce poukazující na autorovu intimnější polohu, svědčící nejen o Kolářově fascinaci výtvarným uměním, ale také krásou, zpřítomnělou vyobrazením žen, ať už v podobě Madony či Venuše, žen ctnostných i osudových. Postavy z obrazů básník systematicky rozřezal, zmuchlal či roztrhal a konfrontoval s reprodukcemi děl z různých období, čímž je otevřel zcela novým významovým souvislostem.

    Historie Kolářových koláží se stává připomínkou situace člověka žijícího ve světě zatíženém diktaturou. Na přelomu 70. a 80. let Jiří Kolář odešel ze země a s manželkou Bělou se usadil v Paříži. Poté, co Běla Kolářová přijela z Francie zpátky do Československa, aby zabránila konfiskaci majetku, nebylo jí po několik následujících let umožněno vycestovat. Právě Běle Kolářové a její cestě je tato komorní výstava v podtitulu věnována. Kolář byl v nepřítomnosti za pobyt mimo republiku odsouzen a i přes vynaloženou snahu byla některá díla z jeho sbírky převedena do NGP jako majetek propadlý státu. Po sametové revoluci Jiří Kolář zabavená díla galerii daroval a stal se prvním mecenášem Společnosti přátel NGP.

    Zdroj: NGP

     

    Jiří Kolář: Voila la femme!

    Grafický kabinet, expozice Konec černobílé doby,

    2. patro Veletržního paláce (Národní galerie Praha)



    Nepřehlédněte