Neskutečná smůla pilotky F1. Nejdřív přišla o oko, pak o život

Dnes uplyne šest let od úmrtí výjimečné ženy, která jako jedna z mála pilotovala vozidla F1. Jmenovala se María de Villota Comba (13. ledna 1980 – 11. října 2013) a vzhledem k rodinnému původu snad ani jinou profesi dělat nemohla.

Byla totiž dcerou bývalého závodního pilota Formule 1 Emilia de Villoty a sestra Emilia de Villoty mladšího, který podobně jako ona soutěžil ve Formuli Palmer Audi. Narodila se v Madridu a soutěžila v nejrůznějších závodních sériích včetně World Touring Car Championship a ADAC Procar Series. V srpnu 2009 podepsala pro zbytek sezóny smlouvu s Atlético Madrid ve Superleague Formula open wheel racing. V týmu zůstala až do roku 2011, kdy tyto závody zanikly. V roce 2005 absolvovala vytrvalostní závod 24 hodin Daytona.

František Bulava z Chýně poráží ve dvaapadesáti i mladé závodníky terénního triatlonu

V srpnu 2011 tým Lotus Renault GP oznámil, že de Villota absolvuje na okruhu Paul Ricard Circuit testovací debut, a to s vozem Renault R29, a že její manažeři pro ni usilují o zajištění pozice testovacího jezdce v budoucnu. Což se podařilo, i když nakonec k pilotčině škodě. 3. července 2012 přibližně v 9.30 hodin při své vůbec první testovací jízdě ve voze F1 Marussia Maria de Villota havarovala na letišti Duxford Aerodrome v Anglii. Na konci zkušební jízdy po projetí dvou kol dráhy začala brzdit a zamířila ke garážím. Před nimi její auto narazilo do stojícího kamionu, který se právě vrátil do depa. Reportér BBC, který byl svědkem nehody, odhadl, že auto Marie de Villota jelo v době střetu rychlostí 50 až 65 km/h. Nic moc, ale stačilo to k tomu, aby následky nehody byly strašlivé.

Poprvé v Česku! Cestářské rodeo aneb závody sypačů

Celou dlouhou hodinu trvalo, než byla pilotka vyproštěna z auta a odvezena do Addenbrookeovy nemocnice v Cambridgeshire se zraněními hlavy a obličeje, které ji ohrožovaly na životě. Podařilo se jí ale probrat z bezvědomí a následující den šéf týmu Marussia John Booth řekl, že De Villota je v „kritickém, ale stabilním“ stavu, má proraženou lebku a přišla o pravé oko.

Tři dny po nehodě, 6. července, technické středisko Marussia uvedlo, že po operaci se stav pilotky, pokud jde o poranění hlavy, zlepšil, a 16. července Marussia oznámila, že nehoda nebyla způsobena technickou závadou na vozidle. Vedoucí týmu John Booth tehdy doslova řekl: „Jsme spokojeni, že podle našeho interního vyšetřování je vozidlo jako příčina nehody vyloučeno.“ Pozdější vyšetřování ukázalo, že de Villota se při rychlosti asi 45 km/h pokoušela strhnout auto vpravo, což vedlo k zablokování pravého kola, a když se pokusila auto strhnout doleva, zablokovalo se i druhé kolo. Nákladní auto určené pro přepravu závodních aut mělo v té chvíli záď bohužel právě v té výšce, aby mohla zasáhnout horní polovinu hlavy pilotky.

Motorkář Gustav Havel byl špičkovým závodníkem Československa. Dostihla ho ale krutá smrt!

Již sedmnáct dnů po nehodě opustila De Villota nemocnici a odjela do Španělska. Chtěla se vrátit do života s plnou silou a 28. července 2013 v Seville se provdala za Rodriga Garcíu Millána, svého osobního trenéra a vlastníka společnosti Oxigeno Training. Poprvé od nehody se objevila na veřejnosti v říjnu téhož. Poskytla exkluzivní rozhovor společnosti časopisu ¡Hola! a poté uspořádala tiskovou konferenci pro ostatní média. Dovolila také uveřejnit počítačovou grafiku, která ukázala rozsah jejích počátečních zranění lebky. K tomu uvedla, že ztratila chuť, stále trpí bolestmi hlavy a má naplánovanou další operaci. V budoucnu přesto počítala s návratem k závodění, pokud jí bude udělena licence. Chtěla se též zapojit do prací týkajících se bezpečnostních vylepšení v motoristickém sportu.

FOTO: Maria de Villota

Maria de Villota - María de Villota (1980 – 2013)Maria de Villota - Vůz týmu Marussia MR02 v Malajsii 2013 – wikipediaMaria de Villota - První závod jela Maria de Villota s vozem Renault R29 – wikipediaMaria de Villota - Maeia de Villota – přilba – commons.wikimediaMaria de Villota - Mapa tratě 24 hodinového vytrvalostního závodu Dayton (USA) – wikipedia
Další fotky
Maria de Villota - OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nic z toho se jí však nesplnilo. Ráno 11. října 2013, rok od prvního veřejného vystoupení po nehodě, přinesla španělská média zprávu, že Maria de Villota byla nalezena mrtvá v hotelovém pokoji v Seville. Pitva potom ukázala, že pilotka utrpěla zástavu srdce způsobenou pravděpodobně vmetkem části mozkové hmoty, která se do jejího krevního oběhu dostala v důsledku nehody. Za svoji touhu věnovat se milovanému závodění tak zaplatila daň nejvyšší.

 

Dnes, 11:43
Přijedete-li do Hořic, malebného městečka na půli cesty mezi Hradcem Králové a Jičínem, omámí vás...
Dnes, 10:05
Pamatujete si slavnou scénu z trezorového filmu Karla Kachyni Ucho, kde svou životní roli zahrála...
Dnes, 08:23
Komerční článek
Kvůli šíření nového typu koronaviru zakázal ministr zdravotnictví vývoz dezinfekčních přípravků na ruce do zahraničí...
Dnes, 08:23
Dnes si asi sotva představíme, jak obtížné bylo navázat spojení s někým vzdáleným, když předtím bylo...
Včera, 17:30
Záhadná smrt devíti členů Djatlovovy výpravy, která měla za cíl v únoru 1959 vystoupat až...
Včera, 16:00
Vědecký tým pod vedením brazilské neurobioložky Suzany Herculano-Houzelové se rozhodl pro vědecký průzkum v oblasti...
Včera, 14:00
Nápady bývají různé. Vyrazit s trabantem na cestu kolem světa. Třeba. I když letos to...
Včera, 10:12
Sobota 24. října 1942, 11 hodin a 12 minut. Nacisté právě zastřelili drobnou tmavovlasou dívenku....
Včera, 08:22
Dnes je již jméno české operní pěvkyně Terezy Stolzové tak trochu zapomenuté. Neprávem. Marně bychom...
31.5.2020
Karafiáty se v západočeských Klatovech pěstují déle než dvě staletí. Božskou květinu, jak nazval karafiát...
31.5.2020
Dneska si vyzkoušíme opravdu náročný recept, větrník. Tento zákusek kupujeme v cukrárnách za pár korun....
Reklama