Gustav Havel (1930 – 1967) byl československý závodník Grand Prix silničních motocyklů, zasloužilý mistr sportu a reprezentant ČSSR. Na start závodu se poprvé postavil v roce 1949 v Praze. Svou kariéru v Grand Prix zahájil v roce 1961 na motocyklech Jawa.
Jeho obdivuhodné jezdecké umění, čistý jezdecký styl a cit pro motocykl přinášely mnohá vítězství a dobré výsledky. Dosáhl i významných úspěchů při startech v zahraničí, kterými se zařadil mezi světovou špičku. Svou nejlepší sezónu zažil v roce 1961, když skončil na třetím místě v mistrovství světa 350cc.
Ve stínu Franty Šťastného
Startoval i ve slavné Tourist Trophy na ostrově Man, nejtěžší zkoušce jezdců i strojů. Byl trochu ve stínu dravějšího stájového kolegy Františka Štastného (viz jejich společná fotka s Giacomo Agostinim).
I povahově byli zcela odlišní. František, který byl ve společnosti jako doma a dost často býval jejím středem a ohňostrojem všelijakých nápadů. A Gustav, pro něhož byla na prvním místě rodina (manželka Eli a syn Gustav). Tu často brával na závody sebou.
Po tragické smrti Havla dali pořadatelé závodů v Hořicích jméno Gustava Havla (se souhlasem paní Eli Havlové) do názvu závodů – 300 zatáček Gustava Havla. Na hořickém okruhu se Gustavu Havlovi ostatně dařilo a dlouho zde držel traťový rekord.
Tři sta zatáček… je jich vlastně 312
Nu, asi každému to zazní povědomě – 300 zatáček Gustava Havla. Závod se jezdí v Hořicích v Podkrkonoší od roku 1936. Název vznikl z faktu, že motocyklista na hořickém závodním okruhu absolvuje 312 zatáček. (Tedy když má štěstí.)
Klasický silniční okruh o délce 5,15 km a výškovém rozdílu 90 metrů. Trať je technicky náročná, má 26 zatáček, z toho 15 vpravo, 11 vlevo. Jede se dvanáct kol ve směru hodinových ručiček.
Od roku 1968 nese závod jméno Gustava Havla, českého závodníka, který patřil mezi světovou špičku a tragicky zahynul v roce 1967.
Tragický konec cestou do zaměstnání
Tragédie! 30. prosince 1967 cestou do zaměstnání havaroval u stadionu Bohemians v Praze a záhy utrpěným těžkým zraněním ve Vinohradské nemocnici podlehl. Byla to přesně ta situace, kdy se všechny možné špatné věci bohužel protnou v jednom bodě. Přestože měl volno, jel za kolegy do JAWY na cestovním motocyklu. Zhaslo pouliční osvětlení a vstoupila mu tam chodkyně. S tou situací nešlo už bohužel nic dělat…
Kdyby vás někdy napadlo zastavit se na ruzyňském hřbitůvku, hrob Gustava Havla hledejte od křížku vlevo…