Pod dozorem Honzy Tuny: Po dlouhé a náročné zimě přichází jarní únava

24.4.2021
Jan Tuna

Určitě bychom se po zimě měli vzdát těžkých jídel, která nás přes zimu zahřívala. Omezit omáčky, hutné polévky a přejít na vývary a lehčí úpravu jídel. Prostě zlehčit celou stravu, především přidat více ovoce a zeleniny, protože nám po zimě chybí vitaminy a minerální látky. Ty nám doplní například ředkvičky, mladá cibulka, řapíkatý celer, čerstvý špenát, který můžeme vyrobit také z mladých kopřiv, nebo salát z mladých pampelišek. Vitamin C nám ve velkém dodá červená paprika a hodně ho je také v raných bramborách, které už brzy bude možné koupit. Pokud nejsou chemicky ošetřené, máme je z vlastní zahrady či ekologického zemědělství, určitě je vařme a jezme právě kvůli tomuto důležitému vitaminu se slupkou.

Plné vitaminů, minerálních látek, enzymů, které jsou důležité pro obnovu a regeneraci našeho těla, jsou naklíčené rostlinky. Řeřicha, hrách, fazole, čočka atd. Pokud je kupujeme v obchodě, je potřeba si ale dávat si pozor, aby nebyly zaplísněné. A pokud je nechávám klíčit doma, tak je dobré použít správné klíčicí nádoby. Dají se koupit za pár korun. Nebo si je můžeme vyrobit doma. A to tak, aby semínka neležela ve vodě. Jakmile leží ve vodě nebo na vatě, tak v nich plísně rychle bují. A jsou jich plné ještě předtím, než jsou viditelné pouhým okem. Toxické produkty plísní, takzvané mykotoxiny, jsou rakovinotvorné. V klíčicích nádobách je pak potřeba semínka několikrát denně proplachovat.

Pod dozorem Honzy Tuny: Velký test kvality respirátorů. Které nebrat?

Zapomínat bychom také neměli na dostatek bílkovin. Ale ne ve formě bůčku a svíčkové, spíše z lehčích jídel. Hlavně z ryb. Především ty tučné, jako je například losos, nám dodají potřebné omega-3 mastné kyseliny. Právě u nás prodávané lososy jsme nedávno podrobili velkým nezávislým testům a ukázalo se, že nejsou kontaminováni toxickými látkami, jak se o nich někdy traduje.

Pro naše zdraví jsou také důležité zakysané mléčné výrobky jako třeba čerstvé bílé jogurty a zákysy. A to nejen kvůli bílkovinám, ale i bakteriím mléčného kvašení, které rozhodují o stavu našich střev a ty pak o stavu celého našeho organismu. Do jídelníčku bychom také měli pravidelně zařazovat luštěniny, hrách, čočku, fazole a také nejrůznější ořechy a semínka, například chia, lněná, dýňová a další.

Podstatný je i dostatek tekutin. Nejlépe čisté vody doplněné například o listy jarních bylinek, máty, meduňky a podobně, případně šťávy z citronů či dalších citrusů. Z listů jarních bylinek si také můžeme uvařit čaj.  Určitě vám doporučím smoothie, tedy rozmixované ovoce či zeleninu, případně doplněné o jogurt a již zmíněná semínka, které je z mnoha důvodů lepší než jen vylisované ovocné či zeleninové šťávy. Je toho spoustu, čím se můžeme po zimě nastartovat. Více najdete v mém pořadu A DOST!na TelevizeSeznam.cz/porad/adost, který nově můžete sledovat i na Instagramu.

Tak se mějte dobře, buďte zdrávi a za týden se těším na počtenou 🙂 Váš Honza Tuna



Nepřehlédněte