Pražská Leica Gallery pro nás připravila výstavu fotografa Miloně Novotného

16.9.2021
Redakce

Autor patří ke generaci ovlivněné legendární výstavou Edwarda Steichena The Family of Man. Podobně jako Henri Cartier­ Bresson fotografoval výhradně černobíle, pracoval zásadně s Leicou a byl představitelem takzvaného rozhodujícího okamžiku. Ačkoli v jeho díle jsou i fotografie zachycující třeba pohřeb Jana Palacha, těžiště jeho tvorby netvoří reportáž. „Byl fotografickým básníkem všedního dne a měl neuvěřitelnou schopnost vidět ve zdánlivě banálních výjevech hluboké lidské obsahy,“ říká o jeho díle fotografka Dana Kyndrová, kurátorka výstavy.

Miloň Novotný se narodil v roce 1930, dětství prožil na Moravě v rodných Štětovicích na Prostějovsku. Svoji první výstavu uspořádal v roce 1956 v Olomouci. Vypravil se kvůli tomu do Prahy za tehdy šedesátiletým Josefem Sudkem a požádal ho, aby mu pomohl s výběrem fotografií a napsal mu doporučení k výstavě. Mezi oběma fotografy se vyvinulo celoživotní přátelství.

V roce 1957 odešel Miloň Novotný natrvalo do Prahy, začal spolupracovat a publikovat v Literárních a Divadelních novinách a časopisech Divadlo a Kultura. Fotografoval prvopočátky Laterny magiky, dále v Divadle Na zábradlí a s výtvarníkem a Liborem Fárou vtiskli osobitý styl i propagaci Činoherního klubu. Publikoval kolem 500 snímků ročně a většinu honorářů věnoval cestování. Šedesátá léta znamenala pro Miloně Novotného nejplodnější a nejúspěšnější životní období, které vyvrcholilo vydáním publikace Londýn v roce 1968.

V 70 a 80. letech zanikly jeho téměř mateřské Literární noviny a jeho snímky mizí i ze stránek dalších novin a časopisů. Miloň Novotný jako mnoho jiných tehdejších osobností české kultury ztratil možnost publikovat i fotografovat i pro divadlo. Hodně času trávil s rodinou na chalupě a právě fotografie prostých venkovanů z vesnice na severu Čech tvoří těžiště jeho tvorby v období normalizace. Živobytí mu poskytuje spolupráce se Svazem českých skladatelů a koncertních umělců, respektive portrétování hudebníků. Dnes je tento rozsáhlý soubor negativů uložen v archivu Národního muzea.

Po listopadu 1989 se Miloň Novotný zase začal rozjíždět po světě a svobodně fotografovat, jeho život se však v roce 1992 v 61 letech uzavřel.

Zdroj: jv/ctk



Nepřehlédněte