• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Psychologové radí přes email nebo telefon

    25.3.2020
    Eliška Stodolová

    Klienti terapeutických pracovišť mohou nyní ve zvýšené míře využívat krizovou intervenci formou telefonických a e-mailových konzultací nebo videohovorů.

    Právě tyto varianty jsou nejvhodnější v případě, kdy mají krizová centra v souladu s vládními nařízeními omezené některé služby a kdy se lidé nemohou na sezení fyzicky dostavit například z důvodu vlastní karantény.

    „Naše krizová pomoc nepodléhá nařízení vlády o zákazu volného pohybu osob a jako takovou ji mohou osoby v psychické krizi stále využívat,“ řekla psycholožka a krizová interventka terapeutického centra Modré dveře v pražské Hostivaři Karolína Honsová.

    Pobočky centra omezily svoji klinicko-psychologickou péči pouze na akutní případy a do odvolání zrušily skupinové programy a individuální terapie. Pracovníci se ale přizpůsobili potřebám klientů a zařadili do služeb videohovory zastupující terapie a poradenství tváří v tvář. Pražská pobočka musela také přerušit službu terénní krizové intervence, kterou běžně nabízí rodinám s dětmi. Odborníci v pobočkách v Praze a v Říčanech nadále zajišťují ambulantní krizovou intervenci, e-mailové konzultace a nově zřízené krizové hovory. Všechny tyto služby mohou klienti využívat anonymně a zdarma.

    knihkupectví_ilustrační obrázek

    Knihkupectví se bojí zkázy. Volají po pomoci.

    Psychologickou podporu pražským klientům nabízí také Krizové centrum RIAPS, Centrum krizové intervence Bohnice, Dětské krizové centrum nebo specializované linky důvěry. V KC RIAPS byl s ohledem na aktuální situaci přerušen provoz denního stacionáře a lůžkového oddělení. Stejné opatření zavedlo také CKI v Bohnicích, nadále ale funguje ambulance i linka důvěry.

    Pomoc pro každého

    Klienti se na krizová centra ale neobracejí jenom kvůli strachu z koronaviru. „Pro nás sice přibylo další téma, ale nadále s lidmi řešíme jejich vztahové, pracovní a další problémy, které existovaly i předtím a s karanténou nevymizely,“ řekla Honsová.

    Podle psycholožky je důležité uvědomit si, že většina lidí takovou situaci, jakou je aktuální koronavirová krize, dokáže zvládnout. „Lidé se teď velmi snaží chránit nejen sebe, ale i druhé. Osobám, které ale přesto nevědí, kudy kam, nabízíme anonymní a bezplatnou krizovou péči,“ doplnila.

    senior_ilustrační obrázek

    Městská část Praha 2 povolala na pomoc seniorům armádu

    Služby krizové intervence mohou využít nejen dospělí a senioři, ale také děti a mladiství. Jejím cílem je navrácení psychické rovnováhy narušené kritickou životní událostí. Na rozdíl od klasické psychoterapie má krizová intervence obvykle podobu jedné nebo několika konzultací. Klienti se nicméně někdy vrací kvůli jiným tématům. Interventi jim pak pomáhají s výběrem další adekvátní odborné péče.

    „Klienti často nevědí, že takové služby existují, nebo se domnívají, že jejich krize je natolik malicherná, že si naši péči nezaslouží. Ráda bych je podpořila v tom, aby služeb krizové intervence využívali, pokud neví, jak dál,“ dodala Honsová.

    Zprostředkování odborných konzultací nabízí kromě konkrétních pracovišť také iniciativa #delamcomuzu. Do projektu se připojilo více než 500 psychologů, psychiatrů, sociálních pracovníků či duchovních, kteří poskytují bezplatnou telefonickou nebo on-line podporu.

    est/čtk



    Nepřehlédněte