Reklamní plachty ne a billboardy ano? Magistrát dusí reklamky

20.9.2021
Jitka Kačánová

Likvidační! Taková je prý nová vyhláška o reklamě, která začne platit v říjnu. Reklamním společnostem vadí, že zakazuje reklamní plachty, ale billboardy v ulicích Prahy nechává. Piráti jsou podle nich v boji proti vizuálnímu smogu nedůslední. Magistrát navíc podezírají z toho, že chce likvidací soukromých reklamek získat peníze inzerentů v Praze pro sebe. Vyhláška ale poškozuje i společnost BigBoard, hlavního reklamního partnera města.

Méně vizuálního smogu! Jedno z volebních hesel Pirátů, které jim pomohlo „dobýt“ magistrát. Novela vyhlášky omezující vizuálním vjemy, které otravují veřejný prostor Pražanů, tomu odpovídá. Mnozí provozovatelé reklamních společností proti ní ale vytáhli do boje. Je prý nespravedlivá, protože zakazuje jen reklamní plachty. A například billboardů se vůbec nedotýká. Předseda Sdružení českých firem výrobců reklamy (SČVR) Josef Soušek kvůli nové vyhlášce dokonce poslal pražským zastupitelům otevřený dopis.

„Současná podoba vyhlášky selektivně poškozuje jednu část trhu s venkovní reklamou, aniž by reálně řešila problém vizuálního smogu. Ten není tvořen apriorně plachtami, ale sedmi tisíci agresivních reklamních ploch – ty ale současný návrh vyhlášky nechává bez povšimnutí,“ vysvětluje v dopise Soušek. Vyhláška podle něj narušuje hospodářskou soutěž a posiluje postavení mocných a vlivných firem jako je BigBoard. Sdružení, které Soušek zastupuje, se už obrátilo i na antimonopolní úřad a Evropskou komisi. „O příjmy z reklamy přijdou například školy, které finance z pronájmu svých nevyužívaných ploch mohly investovat do vybavení a modernizace. Dopad novely bude na tiskárny, společnosti zajišťující instalaci, produkci a další dodavatele, což jsou malé a střední firmy, které nyní, po covidové pandemii bojují o přežití,“ varuje pražské zastupitele.

Nesmysl!

Soušek navíc za vyhláškou vidí snahu magistrátu přivést malé a střední firmy na trhu s reklamou do existenčních potíží, které naopak nehrozí velkým hráčům poskytujícím inzerci na billboardech. Na otázku, proč vyhláška postihuje pouze reklamu na plachtách a nikoliv na billboardech, když z hlediska vizuálního smogu jde v podstatě o totéž, mluvčí magistrátu Vít Hofman vysvětlil, že billboardy se dle zákona řeší ve stavebním řízení a regulují je stavební předpisy. Otázku, zda má vyhláška chránit zájmy společnosti BigBoard, nechal bez komentáře. A Souškovo tvrzení, že po omezení soukromých reklamek budou muset inzerenti platit za reklamu městu a že zbavováním se konkurence Praha zvýhodňuje sama sebe, označil za nesmysl.

Jenže současná situace dává za pravdu spíš Souškovi. Po zmizení reklamních plachet zbudou v centru města hlavně billboardy. Nebo dopravní prostředky a prostory MHD. A na nich prodává reklamu společnost BigBoard, jeden z největších poskytovatelů venkovních reklamních nosičů v zemi. Díky smlouvě s Dopravním podnikem Prahy (DPP) narazíte na její reklamy v metru všude. Na schodech, v přestupních tunelech, v prosklených svítících vitrínách na nástupištích i v samotných jízdních soupravách. A také na polepech tramvají či autobusů MHD. Tato společnost dlouhodobě spolupracuje na propagačních kampaních v Praze s magistrátem, Národní galerií, Národním divadlem nebo s Pražskou informační službou.

Magistrát proti všem

Státní a městské zakázky majiteli BigBoardu Richardu Fuxovi zkrátka jdou. Podle webové stránky hlidacstatu.cz všech 25 společností, ve kterých figuruje jeho jméno, uzavřelo od roku 2016 se státem obchodní kontrakty za dvě miliardy. A většina těchto obchodů proběhla v hlavním městě. Velmi blízké vztahy s pražskými politiky Fuxa udržoval zejména za dob primátorky Adriany Krnáčové (ANO), kdy exkluzivní smlouvu s DPP uzavřel. Předtím ovšem musel z kola ven předchozí smluvní partner DPP – společnost Rencar. Podezření, že tato změna měla korupční pozadí, posílily podivné zápisky z legendárního Faltýnkova diáře, sedmdesátiprocentní sleva na volební kampaň ANO u BigBoardu v roce 2017 nebo Fuxův sponzorský dar pro toto hnutí ve stejném roce v hodnotě 150 tisíc korun.

Nová magistrátní vyhláška se ale nelíbí ani Fuxovi: „Realita je taková, že jako největší provozovatel venkovní reklamy budeme z hlediska finančních ztrát tímto nařízením poškozeni pravděpodobně nejvíc ze všech firem na trhu. Nebudeme moci například provozovat nejlukrativnější reklamní plachtu ve městě, která se nachází na garážích Slovan. Začátek platnosti tohoto nového nařízení proto vyhlížíme se značnou nelibostí,“ řekl Našemu REGIONU Fuxa. Celý příběh je tedy spíš o boji magistrátu proti všem. Podle mluvčího magistrátu Hofmana se současné vedení města opravdu snaží snižovat vizuální smog ve všech oblastech, tedy i u billboardů. „Ostatně se nám podařilo odstranit i problematický billboard na domu u Nuselského mostu,“ připomenul Hofman. Šlo o obrovskou blikající reklamní obrazovku patřící právě společnosti BigBoard na domě v ulici Boženy Němcové v Praze 2. S touto reklamou si Praha dlouhodobě nevěděla rady, přestože tam byla umístěna nelegálně. Nakonec zmizela až po soudní žalobě architekta Jana Hančla. Ten dům v 70. letech navrhoval a rozhodně nesouhlasil s tím, aby mu reklamní poutače hyzdily dílo. Jenže teď dům, přestože leží v památkové rezervaci UNESCO, čeká demolice a místo něj se tam postaví dům nový. A na něj už asi žádná žaloba nedosáhne.

Zdroj: vlastní zdroj



Nepřehlédněte