• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Rekonstrukce Václavského náměstí je zahájena

    Zástupci Prahy minulý týden slavnostně zahájili opravu spodní částí Václavského náměstí. Poklepání základního kamene provázel přímý dohled policie, která kontrolovala dodržování koronavirových opatření.

    Rekonstrukční práce začali v pondělí a potrvají přibližně do roku 2025. Magistrát plánuje rozšíření prostoru pro pěší na úkor automobilů. Přibydou stromy a pítka. Celková rekonstrukce náměstí bude stát necelých 327 milionů korun.

    Budoucí vzhled

    Revitalizace spodní částí náměstí je jen první fází. „Předpokládáme, že v tomto roce provedeme opravu prostoru zhruba do půlky,“ řekl předseda představenstva společnosti Hochtief CZ Tomáš Koranda.

    Každou polovinu spodní části stavbaři rozdělí na dvě části. Dělníci následně začnou s výměnou povrchů dlažeb. „Uprostřed budou jakési rekreační prostory včetně fontány. Náměstí bude určené převážně pro pěší. Praha tím získá nazpátek své nejvýznamnější náměstí,“ řekl náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (TOP 09).

    Obnoveno bude 45 stromů, protože ty současné jsou ve špatném stavu. Postupně budou nahrazeny novými. K současnému stromořadí v budoucnu přibydou ještě další. Na náměstí budou pouze lípy malolisté. Smyslem změny je navázat na historickou tradici, kdy právě lípy byly na Václavském náměstí už od konce 19. století.

    Podle někdejších plánů měly být na Václavském náměstí umístěny rampy, po kterých by auta jezdila do podzemních garáží. Proti tomu se postavili obyvatelé i odborníci. Kritici upozorňovali na to, že výstavba ramp je v rozporu se zájmy státní památkové péče a přivede do centra další dopravu, hluk, prach a imise.

    Na Praze 1 zatím se zákazem elektrokoloběžek vyčkávají

    Rampy měly zajistit dopravní obslužnost garáží plánovaného developerského projektu. „Podařilo se nám vyměnit vjezd do garáží za nový vstup do metra. Nájezdové rampy tak nebudou vyčnívat do prostoru nejcennějšího náměstí České republiky a zároveň tím docílíme zklidnění oblasti Prahy 1 od automobilové dopravy. Zvýšíme také dostupnost MHD a komfort cestujících, kteří budou moci pasážemi developerského projektu Savarin vstupovat přímo do vestibulu stanice metra Můstek. Zároveň zůstává místo pro tramvaj a i ve spodní části Václavského náměstí vznikne komfortní a široká zóna pro pěší a cyklisty,“ upřesnil náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).

    Vedení Prahy plánuje také rekonstrukci v horní části náměstí, kam se mají vrátit tramvajové koleje. Jezdit by měly v trase dnešních vozovek pro auta. V minulosti byly koleje ve středu náměstí. Střed náměstí bude ponechán jako pěší zóna s rozšířenými chodníky a vyčleněným pruhem pro cyklisty. I tady přibyde stromořadí, ubyde parkovacích míst a rozšířen bude proti původnímu plánu střední prostor.

    Pod dohledem

    Slavnostní poklepání kamene na Václavském náměstí přerušila policie, která na shromáždění z blízka dohlížela. I když byla akce předem ohlášena a účastnit se smělo jen omezené množství lidí, policie dav vyzvala k rozestupům. V rámci opatření proti novému typu koronaviru museli následně všichni politici i novináři, na výzvu policie, udržovat dvoumetrové rozestupy. Žádný další incident ale policie na místě neřešila.

    Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. Původně se jmenovalo Koňský trh a bylo zřízeno dekretem Karla IV. V 19. století bylo nejprve přejmenováno na Svatováclavské náměstí, posléze na Václavské.

    Kadeřníci chtějí dělat přesčas, poptávku asi ani tak neuspokojí

    „Často myslím na to, že v době Karla IV. bylo vystavěno celé Nové Město za devět roků a v dnešní době trvalo celých patnáct roků připravit do realizace rekonstrukci tohoto náměstí, jenž je jeho pouhou částí. Nicméně mám obrovskou radost z toho, že se můžu podílet na obnově nejdůležitějšího veřejného prostoru naší země,“ uzavírá architekt návrhu Jakub Cígler.



    Nepřehlédněte