Nejen automobilový průmysl, ale i energetika a další oblasti dnes procházejí zásadními změnami. Tlak na dekarbonizaci a snižování emisí můžeme vnímat prakticky na každém kroku. Mění se však i myšlení běžných spotřebitelů, kteří nejsou lhostejní k životnímu prostředí a hledají ekologické alternativy prakticky ve všech oblastech života. Ti, kteří již mají na střeše svého domova fotovoltaické (FVE) panely, se tak často přiklánějí i k pořízení elektromobilu, a naopak majitelé aut do zásuvky hledají další pro zeměkouli přívětivý zdroj energie.
Úvahy to jsou správné. Podle odborníků mohou být právě zmíněné panely, ideálně doplněné wallboxem, vhodným způsobem jak usnadnit domácí dobíjení. Samotné automobilky si přitom již uvědomují, že prodejem bateriového modelu péče o zákazníka končit nemůže, a rozšiřují proto své portfolio o další související služby. Příkladem může být spolupráce českého zastoupení značky Kia s energetickou společností E.ON.
Elektromobil a zajištění domácího dobíjení na jednom místě
„Díky propojení s firmou E.ON jsme schopni našim zákazníkům zajistit odbornou instalaci wallboxu, a to včetně vyřízení dotace na jeho pořízení, servisní služby nebo kontrolu kvality domácích elektrických rozvodů,“ vysvětluje Jakub Řehounek, Business Development Manažer společnosti Kia Czech.
Vedle připojení wallboxu, který oproti klasické zásuvce nabízí výrazně kratší dobu dobíjení, může Kia zprostředkovat rovněž instalaci samotných fotovoltaických panelů. „Obvyklejší je sice opačný postup, kdy zákazník už tato zařízení má a k tomu si pořizuje právě elektromobil spolu s wallboxem, ale my jsme připraveni na obě varianty. Dokážeme vyhovět i zájemcům, kteří již elektrovůz vlastní a teprve nyní si například pořídili rodinný dům a rádi by jej vybavili solárními panely,“ doplňuje Řehounek.
Vyřízení čtvrtmilionové dotace
V případě instalace se nabízejí zajímavé úspory. Nejenže je většinou možné vybrat si ze zvýhodněných balíčků, které obsahují wallbox i FVE panely, ale v případě kombinace obou zařízení se příspěvek ještě navyšuje o desetitisícový bonus. Zákazníci tak mohou čerpat až 245 000 korun.
Dobíjení elektromobilů přitom nároky na fotovoltaické panely nijak neovlivňuje. Pro domácí ekosystém představuje vozidlo pouze další spotřebič. Při projektování se ovšem hodí počítat s dostatečným výkonem FVE tak, aby byl co nejvyšší.
Dobíjení doma, na cestách i v práci
Například dobíjení v noci z veřejné sítě nebude mít na domácí fotovoltaickou elektrárnu žádný vliv. Nicméně pokud má dobíjení využívat výhradně slunce, pak je ideálním uživatelem ten, kdo autem jezdí tři dny v týdnu, následující dva dny jej pak dobíjí a větší nájezdy má v létě. Zájemce si však může pořídit FVE řešení s bateriovým úložištěm, které dokáže pokrýt spotřebu i během doby, kdy slunce zrovna nesvítí.
„Součástí našich služeb je i zajištění odborného poradenství, v rámci něhož naši zákazníci získají veškeré potřebné informace a doporučení. Domácím dobíjením však možnosti elektromobilistů samozřejmě nekončí. Pokud jde o veřejné dobíjení, počet stojanů roste rekordním tempem, stejně jako se zvyšuje jejich výkon i rychlost dobíjení. Kia v této oblasti nabízí panevropské řešení Kia Charge, díky které mají zákazníci aktuálně přístup k více než 650 tisícům dobíjecích bodů, včetně sítě vysokorychlostních dobíjecích stanic IONITY,“ uzavřel J. Řehounek.