Spor o železniční most z Výtoně na Smíchov budí na Pětce velké emoce

23.1.2023
Táňa Pikartová

Záchranu mostu preferuje radnice i Praha, bourat chce Správa železnic. Vznikla proto petice za zachování železničního mostu, kterou podepsalo už více než šest tisíc lidí.

V petici lidé podporují rekonstrukci a zachování současné podoby železničního mostu mezi pražskou Výtoní a Smíchovem. Správa železnic, podle níž stávající konstrukci opravit nelze, však před časem představila projekt, podle kterého má z mostu zůstat zachována jen spodní část s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci má nahradit nová. Záchranu současné podoby mostu prosazuje i dosluhující náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) a vedení Prahy 5.

Historická a technická hodnota mostu
Podle člena petičního výboru a předsedy Klubu za starou Prahu Richarda Biegla je současné podoba mostu historicky a technicky hodnotná. „Nejde o to zkomplikovat železniční dopravu, jde opravdu o to, že most je od roku 2018 kulturní památkou,“ řekl ČTK a dodal, že u starších památek nikdo nezpochybňuje, že by se mělo udělat všechno pro jejich záchranu.
Podle pana Biegla už zástupci petičního výboru jednali s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) a ministrem kultury Martinem Baxou (ODS).
„Ministr dopravy nám řekl, že bude iniciovat něco jako technologické kolokvium, které ještě jednou posoudí stav mostu,“ zmínil Biegl. Ministr Baxa pak podle něj zástupce petičního výboru ujistil, že z pohledu památkové ochrany je třeba k tomu, aby bylo možné stávající konstrukci odstranit, je nutné prokázat její neopravitelnost.

Je nebo není opravitelný
Správa železnic však vydala prohlášení, v němž zopakovala své stanovisko o neopravitelnosti mostu: „Původní myšlenku zachovat stávající ocelovou konstrukci pro další plnohodnotný železniční provoz musela Správa železnic opustit. Z výsledků provedených průzkumů vyplynulo, že je stávající konstrukce neopravitelná a není možné ji zachovat.“
O osudu dnes už ikonického pražského železničního mostu, který už tvoří panorama metropole, se diskutuje velmi dlouho. Až nyní, zdá se, dochází na pomyslné lámání chleba.
O zachování jeho současné podoby usiluje i Adam Scheinherr (Praha sobě), náměstek primátora pro oblast dopravy, který nechal vypracovat studii, na níž spolupracoval švýcarský mostní inženýr a odborník na nýtované konstrukce Eugen Brühwiler. Podle něj je oprava možná. Naopak Český Kloknerův ústav ČVUT a Žilinská univerzita už dříve doporučily most nahradit novým.
V tiskové zprávě vydané Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy v únoru roku 2019 náměstek primátora ještě uvádí: „Pokud most půjde zachránit, postavíme vedle další jednokolejný most. V případě nemožnosti záchrany mostu máme moderní alternativu s odkazem k původnímu mostu včetně řešení obou předmostí.“

Architektonická soutěž
Správa železnic vypsala architektonickou soutěž, jejíž výsledky jsou už od loňského listopadu známé. Ví se tedy, že vítězný návrh pochází od studia 2T engineering. Ví se také, že počítá se sejmutím památkově chráněné konstrukce, jejím nahrazením novou a rozšířením o třetí kolej. Navíc má na Výtoni také vzniknout nová vlaková zastávka. Podle plánu Správy železnic by rekonstrukce železničního mostu měla začít v roce 2026 a trvat dvacet měsíců.

Třetí kolej
Kvůli zvýšení kapacity železniční dopravy požaduje hlavní město rozšíření mostu o další kolej, s níž také projekt počítá. Trať mezi hlavním nádražím a Smíchovem je totiž součástí tranzitního koridoru, kterým denně projede více než patnáct tisíc cestujících, přičemž podle přepravní prognózy počet pasažérů do budoucna ještě významně poroste. Tříkolejné řešení vykazuje nejen výrazně vyšší provozní stabilitu, ale také umožňuje zavedení nových vlakových linek i zlepšení kapacitních podmínek pro rozvoj dálkové dopravy směrem do Německa a výhledově umožní vedení spěšných vlaků mezi hlavním nádražím a nově budovanou železniční stanicí na Letiště Václava Havla.



Nepřehlédněte