• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Středomořská dieta. Poradna doktorky Skulínkové

    25.5.2024
    Kristina Skulínková

    Když přijde řeč na ideální stravovací systém, bývá velmi často skloňována takzvaná středomořská dieta. Co tento stravovací systém obnáší a jaké má výhody?

    Mnohé studie zkoumající dopad našeho stravování na zdraví se shodly na tom, že velmi dobře v tomto ohledu vychází dieta, kterou označily jako středomořskou. Je to způsob stravování a celkového životního stylu, který spojuje národy obývající oblasti kolem Středozemního moře.

    V jejich životosprávě samozřejmě existují rozdíly, ale dá se vysledovat několik zásadních společných faktorů. Středomořská strava je vyvážená a pestrá, spíše střídmá, v hojné míře jsou využívány místní výpěstky, čerstvé potraviny, důraz na sezónnost, a nemalý vliv mají i blízké a vřelé vztahy v rodině a komunitě a přiměřená každodenní fyzická aktivita.

    Vliv na zdraví

    Již mnoho let se zkoumají účinky středomořské životosprávy na zdraví, a většinou se výsledky studií shodují v tom, že působí jako prevence chorob srdce a cév, nádorových onemocnění, demence, deprese i neurodegenerativních nemocí jako je např. Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba. Zdá se být dobrou prevencí metabolického syndromu, jehož součástí je obezita, vysoká hladina krevních tuků a cukru a vysoký krevní tlak.

    Nemusíme zrovna bydlet u moře, abychom i my naplno využili zdravotních benefitů, které středomořská strava poskytuje. Zde jsou její hlavní charakteristiky.

    Převážně rostlinná

    Jedním z hlavních faktorů tohoto typu stravování je, že v ní nalezneme hlavně rostlinnou stravu. Neznamená to, že je striktně vegetariánská, ale vskutku oplývá velkým množstvím zeleniny, ovoce, celozrnných obilovin i luštěnin. Také ve větší míře obsahuje čerstvé bylinky a koření.

    Živočišné produkty

    Ve středomořské stravě nalezneme i menší množství potravin živočišného původu, ale je jich podstatně méně než třeba v naší běžné české stravě. Maso tak na talíři zdaleka nenajdete každý den. A když už, tak v největší míře ryby nebo libové bílé maso drůbeží. Mléčné produkty a vejce jsou také obsaženy v menší míře.

    Zdravé tuky

    Konzumace tuků vůbec není ve středomořském typu stravování zakázaná – naopak najdeme zde poměrně velké množství především olivového oleje, ale i různým druhů ořechů a semen.

    Víno?

    Hodně se mluvilo o tom, že jedním ze zdraví prospěšných faktorů středomořské stravy je i umírněná konzumace červeného vína – 1 až 2 skleničky denně. Nicméně další studie toto nepotvrdily a spíše to vypadá tak, že víno nebude zázračným lékem, ale že středomořský způsob stravování je zdravý ne DÍKY konzumaci vína, ale NAVZDORY jeho konzumaci. Ve středozemní dietě je hlavní přijímanou tekutinou voda! Podtrženo sečteno – nenechte se ošálit tím, že to jediné, co si ze Středozemí odnesete, bude pití alkoholu! 🙂

    Letní výzva

    Stoupající teploty bychom mohli využít k tomu, že se inspirujeme přímořskou stravou – tedy čerstvou, střídmou, pestrou, s dostatkem vody i pohybu.

    Zdroj: autorský text



    Nepřehlédněte