• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Trojí perspektiva, jeden úspěch: Vize a vedení očima vrcholových manažerů BEplan

    2.2.2024
    Redakce
    Komerční sdělení

    Zatímco na konci předminulého roku jsme si povídali o plánech společnosti BEplan s jejím majitelem Martinem Zoubkem, tentokrát nám své vize představili provozní ředitel Jan Kašpar a ředitel pro vzdělání Nguyen Duc Trung (neboli pan Čung, jak se jeho jméno vyslovuje).

    Řeč byla také o jejich vzájemné spolupráci při řízení firmy, působení na zahraničních trzích a mnoha dalších věcech.

    Jak jste se vlastně dostali do BEplanu?

    Nguyen Duc Trung (Čung): Samotný ďábel ve financích mne přivedl. Nejdřív jsem nechtěl přestoupit, ale Martin přesvědčil moje spolupracovníky, tak jsem do toho šel.

    J. Kašpar: Přišel jsem ze strany Martinova dřívějšího společníka Jiřího Písaříka, kterého znám řadu let a historicky jsem s ním spolupracoval. Přijel jsem se za Jirkou podívat na 24hodinový závod, který probíhal v Brně, a protože jsem právě uzavíral jednu pracovní epizodu svého života, tak jsem se zeptal: „Nemáš tam něco?“ On odpověděl: „Asi bych tu měl jeden projekt, s někým tě seznámím.“ Když jsem pak přišel na schůzku do pražského hotelu Hilton, seděl tam Martin.

    Neměli jste se jménem Martin Zoubek a jeho dřívější pověstí problém?

    Čung: Ano, a to velký! A právě proto, že jsem ho neznal osobně a ani jsem nevěděl přesně, co v minulosti dělal. Věřil jsem proto těm historkám konkurence a podobně, co si každý vymýšlí, aniž by něco o tom věděl, a logicky jsem s touto osobou nechtěl mít nic společného. Tehdy už jsem měl složený EFA titul, připravoval se na EFP a měl stovky milionů pod správou. Představa, že bych s ním někdy spolupracoval, se mi zdála nemožná. Opak byl pravdou…

    J. Kašpar: Jestli jsem se něco za své pracovní kariéry naučil, tak nemít předsudky a nesoudit bez poznání. Navíc jsem nebyl z finančního byznysu, takže jsem na Martinovo jméno v podstatě narazil poprvé až tehdy v Hiltonu. Teprve poté jsem si dělal svoji rešerši dostupných zdrojů, neboť jsem takový detektiv. Často zjistím o lidech i to, o čem si myslí, že nikdo vědět nemůže.

    Nenarazil jsem na nic, co by mne nějak zarazilo u úspěšného člověka. Všude jen samé emoce a minimum racia. Nejzábavnější mi přišlo, když mi jeden můj kamarád říkal „To jako fakt se Zoubkem, viděl jsi to video?“. Musel jsem se smát. Každý, kdo kdy šermoval tím videem a byl jím pobouřen, asi nikdy nebyl na večírku lékařů, advokátů či daňových poradců. Shrnu-li to jednou větou, v životě jsem dělal s daleko většími „pekelníky“, než jakým by kdy Martin Zoubek z povahy své osoby mohl být.

    Jan Kašpar, provozní ředitel společnosti BEplan finanční plánování, majitel Martin Zoubek a Nguyen Duc Trung (pan Čung), ředitel pro vzdělání (foto: Alexander Dobrovodský, se svolením)

    Jaké byly začátky BEplanu, pamatujete si to? Hlavně vy, pane Kašpare, neboť pan Čung přišel až o tři roky později, zatímco vy jste byl u samého počátku.

    J. Kašpar: Nerad se vracím do minulosti, protože už je za námi, a to, co jsme si z ní mohli odnést, jsme si již odnesli. A snad nás to udělalo lepšími a silnějšími. Nicméně i s tehdy silným partnerem za zády byly začátky skutečně těžké. Vše se vleklo, téměř rok jsme nemohli dělat nic, jen připravovat systémy, postupy a vnitřní uspořádání – a čekat na registrace v jednotlivých oblastech.

    Nábory byly také velice složité, v podstatě nebylo moc co nabídnout kromě technologií a osobního přístupu nás pár lidí na centrále. Někteří partneři nám razantně házeli klacky pod nohy a nechtěli nás zasmluvnit. Mám ale pocit, že se nám podařilo hned na začátku dát dohromady partu, která tak nějak kolektivně vyškrtla slovo „nejde“ ze svého slovníku, hledali jsme nové cesty.

    Hodně jsme toho překonali i díky Martinově nezlomné vytrvalosti a obchodnímu přesvědčovacímu talentu. Jeho totiž vyhodíte dveřmi a on se nejenom vrátí oknem, ale má připraveno dalších dvě stě možností, kudy přijde. A i když mu řeknete razantní „Ne“, tak pro něj to znamená jen „Ne teď“.

    A jak vidíte BEplan v současné době?

    Čung: BEplan je dnes dynamická společnost, která neustále vytváří nové standardy v oboru. Máme spoustu inovativních nástrojů a díky tomu jsme podle mého názoru vždy o krok napřed.

    J. Kašpar: Rostoucí a sebevědomá firma, která má na trhu své jasné a nepřehlédnutelné místo, jež si vydobyla poctivou prací, svým přístupem, vytrvalostí a pílí všech zúčastněných, a se kterou je nutné počítat. Je a bude o nás nadále slyšet.

    Jan Kašpar, Martin Zoubek a Nguyen Duc Trung (Čung) (Foto: Alexander Dobrovodský, se svolením)

    Jaká je vaše spolupráce s Martinem?

    Čung: Jsem v BEplanu přesně tři roky a měl jsem možnost ho poznat jak v osobně, tak i profesně. Strašně mě motivuje jeho pracovitost. Hlava mu jede od rána do večera. Je energetický jak „králíček Duracel“, a to už mu je 42 let.

    J. Kašpar: Martin to číst nebude, že ne? (smích) Lidsky je to pro mne jedna z nejlepších spoluprací, jaké jsem za svůj pracovní život měl. Pracovně je specifická, přímá a určitě ne pro každého – pokud se bavíme o formě spolupráce, jakou máme my z pohledu centrály.

    Martin je organizovaný chaotik. To není vtip, tento oxymoron naprosto vystihuje vše a je to za mě dobrá vlastnost. Je extrovert a obchodník každým coulem, z čehož vyplývá tlak na výkon, rychlost řešení, na to, aby věci odsýpaly a děly se co nejrychleji. Nerad ztrácí čas činností, která mu není přirozená.

    Musíte pochopit způsob a důvod jeho komunikace, zejména u jeho e-mailů často lidé tápou, jestli na ně není třeba naštvaný. Prostě tam, kde jde být strohý, tam je strohý. Rád skáče z bodu A na bod Q a pak na D. Nicméně ve všem má systém a vše si píše a dokonce ví, kde to najde, pokud je to pro něj důležité – a systematicky a periodicky s tím pracuje. To sousloví „pro něj důležité“ je tady skutečně důležité.

    Pokud něčemu nedá váhu, je zbytečné mu vysvětlovat, kde to najde. Stejně příště napíše, že to chce najít od vás, což mnoho lidí prostě vnitřně nedá. Za sebe řeknu, že jsme si za těch šest let na svůj styl práce i komunikace zvykli a oběma nám nejspíš vyhovuje. Mně tedy určitě, jinak bychom už v tom spolu určitě nebyli.

    Čemu se v BEplanu věnujete, jaká je vaše úloha?

    Čung: Působím jako vzdělávací ředitel, připravuji obchodníky na různé certifikace a tituly, například PFP (poradce finančního plánování). A protože děláme obchod, tak není mým cílem jen naučit lidi produkty do detailu a podle manuálu, ale také jak v praxi prodávat a radit klientům.

    Vytvářím finanční plány a různé nástroje, aby naši obchodníci nebyli jen prodavači, ale skuteční odborníci, kteří umějí klientům poskytnout komplexní poradenství.

    J. Kašpar: Zažilo se takové motto, které používáme při jednáních s partnery nebo při náborech: „Zoubek je tu od radostí, Kašpar od starostí“. Ačkoli skutečnost není vůbec tak jednostranná, částečně určuje mou úlohu.

    Zodpovídám za chod centrály a všeho, co k ní patří. Spadají pode mne interní či externí oddělení jako compliance, účtárna, IT, collections a v neposlední řadě back-office, pod který patří zadávání, převody kmenů, stížnosti, provizní oddělení a další. Zároveň jsem osobou odpovědnou za registrace BEplan u ČNB ve všech distribuovaných oblastech.

    Kam chcete směřovat BEplan?

    Čung: Vytvořili jsme finanční analýzu 2.0, která je – jak říkám s nadsázkou – naprosto neprůstřelná. Vše je promyšleno tak, aby výstupy zapadaly do komplexního celku, a díky tomu máme pro naše obchodníky pevný základ. Mohou se jim tak otevřít dveře k bonitnějším klientům. Růst za mě není jen o náboru, ale také o tom, že můžeme efektivně pracovat a servisovat stávajícími klienty. Takže komplexnost, bonitní klienty a servis.

    J. Kašpar: Když jsem přišel do BEplanu a poprvé jsme si s Martinem osobně více povídali, říkal jsem mu, že mým cílem je dovést s ním BEplan k miliardě provizního obratu, což jsem v tu dobu považoval dle našich P&L, které jsme si projektovali, za „bezpečnou metu“. Bezpečnou proto, aby společnost byla nejen dostatečně „robustní“ a díky tomu stabilní, ale aby měla také dostatek volných rezerv z vlastního cash flow na masivní investice v dalších směrech jejího budoucího působení. To „masivní“ a „dalších směrech“ zdůrazňuji, protože vysoké prostředky na investice do našeho rozvoje vydáváme již nyní.

    Tento cíl platí. S ním jdou ruku v ruce dílčí cíle, bez nichž se tam nedá dojít. Chci vytvářet prostředí, v němž zaměstnanci centrály budou rádi pracovat a tvořit tak silné zázemí společnosti. Prostředí, kde poradci dostanou tolik nástrojů, kolik budou pro svoji profesionální práci potřebovat, a kam se jim bude snadno přicházet. Prostředí, kde klient vždy dostane tu nejkvalitnější službu, kterou očekává, a prostředí, v němž naši obchodní partneři z řad finančních institucí budou vždy usilovat o to, aby je BEplan distribuoval.

    A co konkurence? Ta vás, pane Čungu, moc nemá rada. Proč tomu tak je a jak to vnímáte?

    Čung: Cože? Kdo vám řekl, že mě nemají rádi? O tom jsem nikdy neslyšel. (smích) Je pravda, že jsem hodně aktivní na síti. Dnes prostě musíme dělat marketing a být vidět online. Kdo se do toho pustí naplno a má online dosah, může si díky tomu otevřít spoustu dveří, nových možností a příležitostí. A je to také skvělá šance ukázat konkurenci, jak se nám daří a co všechno děláme. No a občas tam dám něco trochu šíleného, ale to jsem prostě já. (smích)

    Zpětnou vazbu na videa dostávám zatím od Martina a Honzy a občas od ženy – a ti jsou myslím dost kritičtí…

    A nepřeháníte to občas v těch videích?

    Čung: Asi ano, tak se za to omlouvám, ale zase je to autentické, takový holt jsem… Ale je to vždy myšleno dobře nebo v legraci a nadsázce!

    V čem je podle vás hlavní výhoda BEplanu, proč by měli jít lidé k vám?

    Čung: V BEplanu máme to štěstí, že Martin Zoubek je podle ocenění z minulé firmy (OVB) nejlepším a největším náborářem v celé Evropě. A tady to svojí každodenní náborovou činností jen potvrzuje.

    J. Kašpar: Je to náš přístup. Může to znít jako klišé, ale my se snažíme chovat jinak. Každý, kdo k nám přišel, tak řekne, že máme skutečně osobní přístup. A to se nezměnilo od doby, kdy nás bylo 10 – ani v době, kdy je nás 600.

    Samozřejmě všem nabízíme technologie, sjednávače všeho druhu, elektronické uzavírání smluvní dokumentace a další nástroje, které jsou nezbytné a které všichni velcí mají. Osobní přístup je u těch velkých už velice často neviditelný nebo se jej nikdy nesnažili ani dávat najevo, protože to doba chtěla, když byl přerod od typických MLM k POOL společnostem – a vše, co bylo staré MLM, se prezentovalo jako špatné.

    My umíme nabídnout ohnutí prostoru i času. Když děláme prezentace pro nové, větší skupiny, většinou jsme tam všichni tři – Martin, já a Čung. Často se pak dozvíte, že část skupiny se rozhodla, protože je nadchnul Martin svou energií, část chce kvůli mně, protože se cítí bezpečně, a část kvůli Čungovi, protože vidí nový směr své práce. Co ale budu povídat – přijďte, ukážeme vám, jak to děláme.

    Jan Kašpar, provozní ředitel společnosti BEplan finanční plánování, a Nguyen Duc Trung (Čung), ředitel pro vzdělání (Foto: Alexander Dobrovodský, se svolením)

    Jak řídíte kvalitu? Dříve to byl problém v OVB a kolem pana Zoubka – alespoň podle toho, co se říkalo… Jak to dnes kontrolujete a řešíte u vás?

    Čung: Dnes je situace zcela odlišná, vše je přísnější, ve firmě jsou interní systémy, kde se monitorují smlouvy. A pokud se najde něco mimo stanovené normy, tak se to automaticky prověřuje! Protože se snažíme dělat komplexní finanční plány, tak moc průšvihů ani nemůžete způsobit.

    J. Kašpar: Myslím, že risk management máme zvládnutý opravdu dobře – od onboardingu, až po produkci, provize a collections. Obchodník vždy funguje v takových intencích, v jakých mu to dovolíte. Pokud vytváříte prostředí, které umožňuje či dokonce podporuje nekalosti, budou se nekalosti vždy dít – a je jedno, o jaké odvětví jde. Všude, kde jsem působil, to bylo stejné.

    Kvalitu kontrolujeme víceúrovňově. Základní kontrola je systémově automatizovaná, sekundární je na straně back-office, kde jsou nastavené jasné metriky toho, co vybočuje z obvyklé praxe. To se pak zkoumá hloubkově a vyhodnocuje. Následně pak jde ještě o periodické kontroly produkce týmem compliance či případné welcome cally a mystery shopy, pokud máme nějaká podezření.

    Samozřejmě se vždy něco může objevit, pracujeme se spoustou lidí. Proto ale kontroly přece jsou, aby případné pochybení odhalily. Důležité je na to pružně zareagovat a přijmout opatření, aby k tomu již nikdy nemohlo dojít.

    A co Slovensko a Maďarsko? Máte i tam nějaké novinky?

    Čung: Mám rád cesty na Slovensko a do Maďarska. Produkty, fondy i ETFka jsou totožné, takže finanční analýzu a plán máme stejný ve slovenštině i maďarštině. A protože jsem to celé vytvořil, tak je samozřejmě i ve vietnamštině. (smích) Jazykových verzí je více než šest, takže čekáme, kdy Martin rozjede i Německo a Španělsko. Jen španělština zatím chybí. (smích)

    J. Kašpar: Slovensko je perfektní, rosteme a snažíme se nabízet chytrá řešení, rozvíjet IT možnosti, které tam usnadňují našim lidem práci, prostě jim dáváme stejnou podporu jako v Česku. Na Slovensku se nám velice rozjelo profesní vzdělávání a i tamní kolegové se pustili do titulů jako EFA a podobně.

    Myslím, že vstup na slovenský trh byl díky zkušenostem z Česka snadný a promyšlený, neboť jsme se nesnažili „prorazit hlavou zeď“ a spojili se s etablovaným, silným partnerem. Věřím, že na Slovensku porosteme stejně jako v Česku, uděláme pro to maximum.

    Maďarsko je pro mě od počátku složitě uchopitelné. Rozumím tomu, proč se do toho Martin chtěl pustit a zkusit to, když viděl příležitost. Je to jeho přirozenost. Nicméně jazyková bariéra, zcela odlišné právní prostředí a mentalita jsou pro mě neuchopitelný rébus. Tak se jen dívám zpovzdálí a čekám, co bude. Na tom trhu za sebe nevidím jakoukoli svoji přidanou hodnotu.

    A co vaše časově náročné pracovní cesty? Oba máte děti, rodinu – a Martin od vás vyžaduje dost času. Jak to u vás doma berou?

    Čung: S ženou máme v životě společné finanční cíle a ona přesně ví, proč dělám to, co dělám. Naše dcerka je ještě malá, ale snažíme se jí nelhat a vždy jí říkáme pravdu – že táta je v práci. Díky tomu mám od rodiny maximální podporu. Navíc se vždy snažím vyhradit si kvalitní čas pro rodinu, když jsem doma.

    J. Kašpar: Podstatné není kdy, ale jestli vůbec. Tím myslím, že mnoho lidí má práci „od do“, volné víkendy, ale dětem ani partnerovi se nevěnují, i když mají moře času. Pro mě je podstatné, že když jsem pár dní pracovně pryč, třeba i přes víkend, tak potom můžu s klidem a bez výčitek vzít děti ve všední den (když nemají školu, samozřejmě) třeba do zoo nebo na prodloužený víkend. A nikdo se mne neptá, kde jsem a proč nejsem v kanceláři.

    Stejně tak mohu s partnerkou vyrazit na pár dní i mimo víkend třeba k moři nebo být delší dobu v zahraničí a udělat si takový vzdálený home office. Nikdo to neřeší, protože Martin ví, že se k BEplanu chovám jako k vlastní firmě, a je jedno, kde jsem. Proto mám doma velké zastání i podporu, což je vždy obrovské štěstí. Celý život je o hledání rovnováhy.

    Pořád vás to baví?

    Čung: Ano, beru to jako hru. A teprve jsme začali.

    J. Kašpar: Baví. Řekněme, že už jsem dost starý na to, abych setrvával v něčem jen proto, abych něco dělal nebo abych vydělával peníze. To umím i jinak. Bez arogance, jsem dostatečně chytrý, pracovitý a umím toho celkem dost, takže se ve světě neztratím. Takže kdyby mě to nebavilo, už to nedělám. Čas je to nejcennější, co mám.

    Jsou samozřejmě období, kdy je to lepší a kdy zase horší, ale to patří k životu. Není možné být pořád jen na vlně. V těch chvílích je důležité, že se mohu na kolegy spolehnout a že mne vždy podrží. Dokud to tak budu cítit, budu vědět, kam jdu, a že je to směr, kam jít chci, budu to dělat s radostí dál.

    Co byste chtěli říci na závěr?

    Čung: Společně s Martinem a Honzou tvoříme skvělý a sehraný tým, doplňujeme se navzájem. Máme určitě co nabídnout a s nadšením se pustíme do dalších výzev.

    J. Kašpar: Děkujeme za příležitost s vámi pohovořit.

     

    Jan Kašpar, provozní ředitel společnosti BEplan finanční plánování

    Jan Kašpar, provozní ředitel společnosti BEplan finanční plánování (foto: Alexander Dobrovodský, se svolením)

    Bohaté zkušenosti s vedením obchodních i výrobních firem získal v rámci své více než 20leté praxe, kdy se pohyboval v rolích projektového či krizového manažera. Některé z menších firem sám založil, vybudoval a následně prodal.

    K oboru finančního poradenství se dostal až v rámci přípravy spuštění BEplan v roce 2016 jako osoba dosazená ze strany dřívějšího společníka, skupiny Bohemia Energy. V rámci změny vlastnické struktury v roce 2021, kdy pomáhal Martinu Zoubkovi získat 100% podíl ve společnosti, zůstal na pozici jednatele odpovědného za registrace BEplan u ČNB a i nadále vykonává funkci provozního ředitele, kterou zastává od vzniku společnosti.

    Narodil se v roce 1980 na severní Moravě, ale téměř celý život žije v Praze. Studoval ekonomii, management, právo a psychologii a dosáhl magisterského a inženýrského vzdělání.

    Nguyen Duc Trung (Čung), ředitel pro vzdělání společnosti BEplan finanční plánování

    Nguyen Duc Trung (Čung), ředitel pro vzdělání BEplan finanční plánování (foto: Alexander Dobrovodský, se svolením)

    V roce 2018 pan Čung vstoupil do světa financí, čímž začal novou a významnou kapitolu své kariéry. Následující rok, 2019, byl pro něj úspěšným obdobím, kdy získal titul EFA a absolvoval několik kurzů EFP, což rozšířilo jeho finanční znalosti.
    Tři roky poté se věnoval správě financí malých a středních podniků, kde získal cenné zkušenosti s obchodem.

    Nyní působí jako vzdělávací ředitel ve společnosti BEplan, kde se zaměřuje na vytváření systémů a procesů pro obchodníky. Vedle toho řídí vlastní tým více než 100 obchodníků.
    Pochází ze severního Vietnamu, je mu 33 let. Je ženatý a je hrdým otcem jednoho dítěte. Počátky jeho profesní dráhy jsou spojeny s podnikáním v oblasti překladatelství pro vietnamskou komunitu a provozováním e-shopu. Je rovněž vášnivým milovníkem kubánských doutníků, luxusních hodinek a natáčení videí pro sociální sítě.

     



    Nepřehlédněte