Tržby obchodníků první adventní neděli rostly, pomohlo i Black Friday

27.11.2022
Doris Drienová

Obchodníkům první adventní víkend meziročně vzrostly tržby o desítky procent a oproti běžnému víkendu se prodeje zvýšily téměř o polovinu. Jako každoročně k růstu nákupů přispěla slevová akce Black Friday. Lidé podle obchodníků nakupovali vedle věcí běžné potřeby adventní kalendáře či sladkosti do mikulášských balíčků.

Zážitkovému portálu Slevomat podle jeho ředitele Ladislava Veselého vzrostly tržby o necelých 20 procent ve srovnání s loňskem a dostaly se na podobnou úroveň jako v roce 2019. V obchodním centru Freeport Fashion Outlet v Hatích u Znojma se podle předběžných odhadů počet zákazníků i tržby zvýšily oproti minulému roku o 30 až 40 procent, ale předcovidové úrovně ještě nedosáhly. Alza.cz uvedla, že oproti minulému víkendu vzrostly prodeje téměř o polovinu.

Největší poptávka ve Slevomatu byla po jídle, zejména alkoholu a delikatesách. Tradičně oblíbené byly fotoprodukty sloužící jako univerzální dárek, ale také vzrostly prodeje zimních pobytů v polských resortech nebo zážitků pro celou rodinu, jako jsou například vstupy do aquaparků, uvedl Veselý.

V Tesku zákazníci kupovali adventní kalendáře, sladkosti do mikulášských balíčků, suroviny pro vánoční pečení a kosmetické balíčky. „Zákazníky také zaujala naše nabídka hraček, parfémů a pracích prostředků,“ uvedl mluvčí společnosti Michal Kuzmiak. On-line obchod Košík.cz zaznamenal vedle předvánočního doplňování surovin na pečení cukroví a prvních dárků i zájem o nápoje, alkohol nebo sladkostí. A to v akcích, u kterých se s vyšším počtem nakoupených kusů snižuje jejich jednotková cena, sdělil mluvčí František Brož.

Mezi nejvíce kupované zboží na Alza.cz v rámci akce Black Friday se vedle věcí na údržbu jízdních kol nebo dřevěných ramínek na oděvy, probojovaly ořechy Bery Jones, model Jeppu Wrangler či Sběratelská edice Harry Potter Bradavická výbava od Lega. Během prvního adventního víkendu zde lidé nakupovali nejvíce příslušenství k mobilním telefonům, jako jsou kryty, obaly, kabely nebo ochrany displeje, dále kuchyňské potřeby, sportovní výživ či přístroje na přípravu espressa.

Na webu společnosti Mall se i Black Friday neslo v pořizování vánočních dárků. K tomu šlo podle mluvčí Pavly Hobíkové na odbyt zboží denní spotřeby a lidé se předzásobovali dětskými plenkami nebo krmivem pro domácí mazlíčky za akční ceny. „Nejprodávanější kategorie se už po několik let nemění a patří k nim dětské stavebnice, televize a mobilní telefony,“ dodal Hobíková. V Globusu byl podle mluvčí Anety Turnovské největší zájem o hračky, hry a dřevěné stavebnice.

Lidé se stále častěji zajímají i o parametr energetické úspornosti. Například při vyhledávání v Mall.cz to zaškrtne devět z deseti zákazníků. Hobíková zmínila, že jde o markantní posun.

V obchodním centru Freeport Fashion Outlet tvořili polovinu nakupujících rakouští návštěvníci, kteří v uplynulých dvou letech kvůli koronaviru chyběli. Zákazníci si podle ředitele centra Jana Procházky dopřávají značkovou módu, a to i v ekonomicky méně příznivém období.

Zdroj: ČTK



Nepřehlédněte