• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Válka přerušila spojení Moldavy s Německem. Spolky to chtějí změnit

    15.6.2024
    Simona Knotková

    Spolky na české a německé straně Krušných hor pokračují ve snaze obnovit železniční spojení mezi saským Holzhau a Moldavou na Teplicku.

    Chybí osm kilometrů trati v Sasku. Spustily projekt s názvem Železnice spojuje! (Die Eisenbahn verbindet!). Vznikne dokumentace železničních objektů a technických kulturních památek na obou stranách hranice. Zjišťovat se budou právní a majetkové poměry pozemků na sneseném úseku trati. Výsledkem bude jednotný návrh na zvelebení nevyužívaných objektů a jejich zapojení do cestovního ruchu. Projekt v pátek jeho autoři představili novinářům.

    Moldavská dráha na české a německé straně hor tvořila mezi lety 1885 až 1945 jeden celek. Pokračování železnice do Německa bylo přerušeno na konci druhé světové války v květnu 1945. Část kolejí byla demontována ihned po příjezdu Rudé armády a následně byl na hranici postaven plot a položeny zábrany z ostnatého drátu. Po pozdějším uvolnění situace a zrušení hraničních zábran už železniční spojení obnoveno nebylo. Snahy o obnovu propojení začaly počátkem 90. let minulého století.

    Saské ministerstvo dopravy nyní předložilo studii proveditelnosti obnovení trati. „Studie se soustředila na ekologii a finance, ale nikoliv na právní a vlastnické otázky. Ministerstvo v Drážďanech prohlásilo, že dostavba je možná, problémy jsou řešitelné. Na nás teď je posunout proces dopředu, dokompletovat studii,“ uvedl vedoucí projektu Železnice spojuje! Petr Fišer. „Objedná se analýza majetkových a právních poměrů a ta by měla odstartovat další kroky,“ řekl. „Cílem je připomínat zodpovědným politikům, že zájem obcí tady stále je. Rozhodnutí o obnově trati je čistě politické,“ dodal.

    Saská strana má v pořádku budovy, nemá dostavěný úsek, česká strana má podle Fišera trať až k hranicím, ale objekty chátrají. „Naší snahou je najít jejich využití a nového vlastníka,“ uvedl. Pilotní projekt se týká nádražní budovy v Louce u Litvínova na Mostecku. Objekt bude sloužit jako česko-německé centrum pro Moldavskou dráhu. O budovu usiluje Ústecký kraj.

    „Jsme uprostřed procesu převedení nádraží ze Správy železnic na Ústecký kraj. V lednu jsme požádali o dotaci z programu Spravedlivá transformace na stavební projektovou dokumentaci revitalizace nádraží a dokumentaci k vytvoření muzejní expozice a dnes nám byla přidělena,“ uvedl náměstek hejtmana Jiří Řehák (Spojenci pro kraj). Náklady na pořízení dokumentací jsou okolo 5,3 milionu korun, dotace pokryje dvě třetiny z toho. „Do budoucna máme šanci získat peníze ze Spravedlivé transformace i na samotnou realizaci,“ řekl Řehák.

    V areálu nádraží Louky je historické stavědlo, které nepodléhá památkové ochraně. „Správa železnic ho plánovala zbořit, my jsme podali žádost o převod, aby si areál zachoval historický charakter,“ uvedl Fišer. Na seznamu nevyužitých objektů je výpravní budova v Oseku, nádraží, výtopna, vodárna či strážní domek v Hrobu, dřevěné skladiště zboží v Dubí, výpravní budova ve stanici Mikulov – Nové Město a budova nádraží na Moldavě. O jejím využití se vedou v obci několik let spory, obec nejprve nádraží koupila, měla přislíbenou dotaci, která by pokryla 95 procent z nákladů ve výši 50 milionů korun na opravu. Zastupitelstvo dotaci těsnou většinou odmítlo a po změně vedení budovu prodává i se sousedním pozemkem za 8,2 milionu korun.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte