Cesta vlakem z Ústí nad Labem do Chebu se zrychlí. Po opravě trati vlaky pojedou na koridoru pod Krušnými horami rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Stavbaři teď pracují na mostě u Chomutova a na trase mezi Kadaní a Prunéřovem. Každá z těchto dvou zakázek je zhruba za tři miliardy korun. Jejich součástí je oprava zastávek Jirkov a Chomutov město a stavba lávky pro pěší u zooparku, řekl v pátek po prohlídce mostní estakády ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Přestavba bezmála osmikilometrového úseku Chomutov – Kyjice potrvá do poloviny roku 2027. Úsek vznikl v 80. letech minulého století v souvislosti s postupující těžbou hnědého uhlí. Jeho největší dominantou je 418 metrů dlouhá Vrskmaňská estakáda, která mimo jiné překonává vodní nádrž Újezd. Rekonstrukce estakády je první etapou stavby. „Změní se výška, abychom mohli zvýšit rychlost a zkvalitnit komfort provozu,“ uvedl Svoboda. „Je to nad vodou, je potřeba to zmodernizovat a zasanovat. Změnou výšky se zvýší rychlost ze 100 kilometrů na 140 kilometrů v hodině, což zajistí zkrácení jízdních dob,“ uvedl ředitel.
Stavba je podle Jakuba Vodňanského z firmy Colas komplikovaná. „Asi nejobtížnější je spuštění a uložení mostovky na nové úložné prahy, kdy dochází zároveň ke spuštění celého mostu řádově o deset až 15 centimetrů a celé se musí stihnout v termínu,“ uvedl. Mimo provoz je kvůli stavbě jedna kolej a v místě je výhybna, proto vlaky stavbou mohou jezdit téměř bez omezení. Denně jich tudy projede 110.
Zastávky Chomutov město a Jirkov zastávka budou mít rozšířená nástupiště a bezbariérové přístupy. Podchod v Jirkově se prodlouží, vznikne tak přístup k vlakům i od obce Otvice. Pro zvýšení bezpečnosti provozu stavbaři vybudují nový podchod spojující Otvice s obchodní zónou. Přejezd v Chomutově mezi Kamencovým jezerem a místním zooparkem nahradí lávka, protože tady lidé často přebíhají trať.
Úsek mezi Chomutovem a Kadaní stavbaři kompletně zrekonstruují. „Rychlíky z Ústí nad Labem do Chebu teď jezdí do 120 kilometrů, po opravě v úseku Chomutov- Kadaň dosáhnou rychlosti až 160 kilometrů v hodině,“ uvedl oblastní ředitel Správy železnic Martin Kašpar. Stavbaři opraví více než 12 kilometrů, v Kadani-Prunéřově zrenovují obě nástupiště a postaví jedno nové. Bezbariérový příchod k vlakům zajistí výtahy. Cestující budou mít nové přístřešky a lavičky, ale i přehledný informační a orientační systém. Podobný komfort nabídne také zastávka v Málkově, která se přesune blíž k obci. Na přesunutá nástupiště bude přístup po zrekonstruované lávce.
Součástí stavby je obnova čtyř mostů a 19 propustků. Trolejové vedení se upraví pro střídavé napájení, které přinese mimo jiné úsporu elektřiny a snížení nákladů na údržbu. Bezpečnost provozu zvýší zrušení přejezdu u Blahuňova, místo kterého vznikne silniční nadjezd. Na jízdu vlaků bude dohlížet nové zabezpečovací zařízení.
Zdroj: ČTK