Výstavba nové linky metra je tu. Začne jí geologický průzkum

19.6.2019
Martin Solar
Další fotky

Slavnostní zahájení výstavby metra D se účastnil primátor Zdeněk Hřib (Piráti) se svými náměstky a generálním ředitelem DPP Petrem Witowským. Společně se zástupci firem, které mají geologický průzkum na starosti se postarali o první vyhloubené centimetry šachet.

Pro metropoli je zahájení stavby klíčové, jelikož jižní část Prahy se potýká se stále rostoucí dopravou a nová linka metra by měla usnadnit cestování milionům lidí ročně. „Neexistuje moc zásadnějších zlepšení dopravní infrastruktury ve městě, než je rozšíření stávajících linek metra. A na takovém zlepšení fakticky začínáme pracovat,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu.

FOTO: Zahájení výstavby metra D

Zahájení výstavby metra D - Pankrac 6,19Zahájení výstavby metra D - Pankrac 6,19Zahájení výstavby metra D - Pankrac 6,19Zahájení výstavby metra D - Pankrac 6,19Zahájení výstavby metra D - DSC07532
Další fotky
Zahájení výstavby metra D - DSC07503Zahájení výstavby metra D - DSC07480Zahájení výstavby metra D - DSC07432Zahájení výstavby metra D - DSC07417

Zahájení geologického průzkumu předcházely roky práce s odkoupením důležitých pozemků, kudy nová trasa metra povede. V tuto chvíli zbývají dojednat u zbylých několika pozemků pouze detaily. „Díky slušnosti a zdravému rozumu se nám úspěšně daří vykupovat pozemky, nacházet kompromis se soukromými subjekty, které budou výstavbou zasaženy, a využijeme 90 procent šachet a tunelů z dnes odstartovaného geologického průzkumu při budování tunelů a stanic linky metra D,“ dodal náměstek Scheinherr.

Štoly a šachty vyhloubené v rámci geologického průzkumu jsou důležité z mnoha faktorů. Oblast Pankráce je geologicky složitou oblastí, která byla v prvohorách vulkanicky aktivní. Proto je nutné v tomto podloží zjistit jeho skutečný stav, zejména vzhledem ke stavbě v těsném sousedství stávající trasy C. Průzkum se uskuteční na Pankráci na čtyřech místech. Ve dvou lokalitách by měl skončit v létě příštího roku a ve dvou bude pokračovat do léta roku 2021.

Podle výsledků průzkumu bude hlavní město schopno zajistit, aby nedocházelo k deformacím metra C, ale byla zachována jeho plná obslužnost. Pokud půjde vše bez problémů, zahájení staveb nových stanic by se Pražané mohli dočkat už v druhé polovině příštího roku a obyvatelé metropole by se mohli poprvé svézt celou trasou nové linky metra D na konci roku 2027. „Dnes tímto zahajujeme realizační období, během kterého náš tým zkušených tunelářů vyhloubí více než 36 metrů hlubokou šachtu o průměru 20 metrů a poté vyrazí 322 metrů dlouhý tunel, kdy posledních 42 metrů tohoto tunelu už bude součástí budoucí stanice Pankrác,“ uvedl k plánům pro geologický průzkum předseda představenstva společnosti HOCHTIEF CZ Tomáš Koranda.

Žádná dopravní omezení při průzkumu stavbaři nechystají. Pouze na trase metra C budou vlaky jezdit v okolí Pankráce pomaleji. Důvodem je, že trasa D povede přibližně pět metrů pod trasou C.

Sochy nad Nuselským údolím. Na řadu přišel všestranný Ota Janeček

 



Nepřehlédněte