ZDRAVÍ V KAPSE: Jak se nezbláznit!!! Poradna doktorky Skulínkové

19.3.2022
Redakce

Co je moc, to je moc – nejdřív pandemie přinášející úzkost a omezení, a když už to vypadalo, že bude lépe a jaro budeme vítat s radostí, přižene se válečná katastrofa, která je příliš blízko, než aby se nás nedotýkala. Nápor na naši psychiku je poslední dobou enormní – co s tím?

Dnes zánlivě odbočím od zdravotní problematiky, ale nenechte se mýlit! Pohoda duševní je neodmyslitelnou součástí našeho zdraví a duševní nepohoda se dříve či později projeví nepohodou tělesnou – nebo dokonce nemocí. Dovolím si tedy připomenout pár důležitých bodů, jak si udržet klidnější mysl i v časech turbulentních:

Pečujte o sebe i ostatní

Někdy můžeme mít pocit, že když u sebe doma neubytujeme dvě rodiny uprchlíků, tak jsme jako lidské bytosti selhaly a jsme sobci. Tak tyto myšlenky v sobě prosím zažeňte. Nemusíte ani posílat tisíce na dobročinné sbírky. A hlavně se nemusíte cítit provinile za to, že se máte dobře, žijete v bezpečí, máte co jíst a kde spát. Dokonce ani nemusíte z jakési platonické soudržnosti rušit víkend na lyžích nebo ve wellness. Ujasněme si, že každý normální člověk sice chce pomáhat a taky pomáhá, ale jen do takové míry, která nenaruší jeho vlastní integritu. Jsme především zodpovědní za svůj život, za to, abychom pečovali o své blaho, potom o blaho svých nejbližších a samozřejmě pokud máme nadbytek, velice rádi se o něj podělíme i s těmi, kteří nám jsou vzdálenější – ať už podporujeme pravidelně či nárazově nějakou charitativní organizaci nebo vedeme bez nároku na odměnu dětský zájmový kroužek. V těchto dnech můžeme více než kdy jindy vidět, že lidé jsou opravdu lidmi a pomáhají si nezištně a radostně. Ale nenechte se dotlačit do bodu, kdy se budete cítit méněcenní, když na sociální sítí nezveřejníte, jak velikou krabici plnou pomoci jste kam odeslali…

 

ZDRAVÍ V KAPSE: Zoubky jako perličky. Poradna doktorky Skulínkové

 

Žijte tady a teď a zároveň reálně plánujte

V tuto chvíli vám asi nic nechybí – sedíte v teple, nemáte hlad, máte na sobě suché oblečení, máte domov, rodinu… Uvědomujte si, že v přítomném okamžiku je vše v pořádku. Neprožívejte strach z budoucnosti. Budoucnost je nejistá, ale přítomnost je skutečná. Prožívejte ji tedy s radostí a vděčností. Zároveň se nemůžeme tvářit, že jsme zenoví mniši sedící na obláčku a musíme také plánovat budoucnost bližší i vzdálenější. Situace, ve kterých cítíme nebezpečí, ztrátu jistot, pocit ohrožení našeho stávajícího životního stylu, jsou také dúležité. Jednou za čas je velmi zdravé provést revizi toho, jak žijeme, a případně zjednat nápravu. Žiji v souladu se sebou a se světem? Žiji radostně, udržitelně, neškodím, jsem vděčný za to, co mám?

Mediální dieta

Jedna z nejlepších věcí, kterou můžeme pro svou duševní pohodu udělat, je nehltat nepřetržitě informace. Nesledovat neustále televizi, nelovit pořád nové zprávy na internetu a nezahlcovat se jimi. Není to potřeba. Ty hlavní informace si vás najdou tak či onak. Pokud chcete vědět víc, stačí jednou, no dobře maximálně dvakrát denně věnovat pozornost důvěryhodnému zpravodajství. A zbytek času využít ve prospěch vás i vašeho okolí – tudíž být tady a teď.

A pokud byste měli pocit, že je toho na vás opravdu příliš, neváhejte si říct o pomoc – ať už přátelskou nebo odbornou.

Přeji vám mír uvnitř i vně!

MUDr. Kristina Skulínková


Témata:

Nepřehlédněte