Zdražení jízdného ve středních Čechách otevřelo diskusi. Lidé se rozčilují

20.8.2021
Andrea Cerqueirová

Zatímco v Praze se zdražení o 20 až 25 procent týká jen jednorázových jízdenek (půlhodinové z 24 na 30 korun a devadesátiminutové z 32 na 40 korun), přičemž ceny kupónů zůstávají stejné, Středočeský kraj zvedl i ceny předplacených jízdenek. Zvýšil se též kupříkladu tarif za přepravu zavazadel a psa z 16 na 20 korun, přičemž při cestování po Praze (s výjimkou vlaků) a s předplatnými kupony Pražské integrované dopravy zůstává přeprava zavazadel i psů bezplatná. Došlo též ke zvýšení ceny jedno a vícedenních turistických jízdenek pro hlavní město a Středočeský kraj.

Praha od srpna zdraží jízdné! O kolik si připlatíte?

V Praze je zároveň zaveden nový druh jízdného pro lidi v hmotné nouzi pobírající příspěvek na živobytí – a to ve výši asi 70 procent běžného jízdného, přičemž sleva je schválena do konce roku 2022. Nově byla například i zavedena možnost koupit jízdenku Pražské integrované dopravy také u průvodčího ve vlacích.

Na sítích se objevily názory proti i pro

Zdražení jízdného rozvířilo diskusi na sociálních sítích. Diskutující především namítají, že zdražení příměstské dopravy, včetně předplatných jízdenek, jde proti snaze motivovat Středočechy, aby do hlavního města nejezdili osobními vozy. „Můžete dělat sebelepší přesvědčovací kampaně, ale když zdražíte jízdné o čtvrtinu, všichni od Dobřichovic po Čelákovice zase sednou za volant. Za Pražany, co budou dál čuchat všechny ty benzopyreny a spol., fakt díky,“ zněl jeden z publikovaných názorů občana na Facebooku. Další se připojili s tím, že se jim nyní pravidelná cesta za prací veřejnou dopravou ze středních Čech do Prahy nevyplatí. Někteří zase projevili názor, že zdražení jízdného oslabí strany, jejichž zástupci vedou Prahu a Středočeský kraj, a posílí strany vládní, které naopak prosadily kupříkladu slevu po celé republice na jízdné pro seniory.

Jiní lidé, jejichž názory v diskusích zaznívají, změny v cenách veřejné dopravy střední Čechy-Praha a zpět naopak hájí. „Středočeši, kteří jezdí pravidelně do Prahy, mají jízdné za deset korun za den, to fakt vzhledem k rozsahu MHD a s tím souvisejících nákladů rozhodně není žádná velká suma a důvod jezdit do Prahy autem. Kromě toho cesta autem kamkoli po Praze je podstatně dražší,“ uvedl jeden z diskutujících.

Podle radního šlo o nezbytný krok

Změnu již v minulosti hájil radní Středočeského kraje Petr Borecký, který má oblast na starosti. Podle něj šlo o nezbytný krok. „Nemůžeme si dovolit před tímto problémem zavírat oči nebo strkat hlavu do písku. S tarify se nehýbalo deset let, za tu dobu jen složená inflace činila přes 21 procent. Další náklady si vyžádala integrace dopravy v jednotlivých oblastech Středočeského kraje, která zároveň cestujícím dopravu zlevnila. Faktem také je, že pokud máme zabránit rozpadu systému veřejné dopravy, protože vláda stále odmítá krajům kompenzovat obrovské propady tržeb, musíme na to nějak reagovat,“ uvedl již letos v březnu.

Ve Středočeském kraji zdraží jízdné o čtvrtinu. Hlavním důvodem je propad příjmů

Tržby v minulém roce vlivem pandemie covid-19 klesly o 30 procent, což jen v linkové autobusové dopravě činí přes 300 milionů korun, a to bez vyčíslení dopadů pro obce. Výběr jízdného na území Prahy poklesl oproti předpokladu o 31 procent, což představuje 1,2 miliardy korun. Takovýto propad nedokážeme pokrýt z vlastních rozpočtů,“ dodal. Bez zdražení jízdného by podle něj muselo dojít ještě k větší redukci počtu spojů, než k jaké již nyní dochází. To by s sebou, podle jeho slov, neslo i nevratné dopady do celkové kvality dopravní obslužnosti na území kraje.

Přesune se část cestujících do aut?

Starosta Řevnic Tomáš Smrčka na dotaz Našeho REGIONu uvedl, že „z žádného zdražování jistě nadšení nepanuje, na druhou stranu se ale cena neměnila delší dobu a inflace obecně narůstá“. „Zda se jedná o míru spravedlivou, to nejsem schopen posoudit, k tomu nemám další informace. Pro cestující například z našeho regionu není moc jiných rozumných alternativ pro cestování do Prahy, která je pro většinu zaměstnanců cíl. Alternativou je totiž osobní auto, přičemž Strakonická nebo Plzeňská dálnice jsou ve špičkách zcela zaplněné. K tomu cena pohonných hmot také roste,“ dodal.

Podle názoru moderátora a učitele Jiřího Zbořila, který dojíždí ze středních Čech za prací do Prahy, není v současné době zvyšování cen jízdného na místě. „Nemyslím si, že je v současné době zvyšování cen jízdného na místě. Po složité, dlouhodobé a vleklé situaci okolo covid-19 přišlo mnoho lidí o své zdroje příjmu, čímž se dostalo do nelehkých životních situací a existenčních problémů. Myslím si, že zvyšování jízdného v rámci Pražské integrované dopravy mohlo ještě rok či dva roky počkat – než se situace v mnoha rodinách stabilizuje. Teprve teď lidé hledají práci, začínají znovu fungovat a dorovnávat finanční ztráty,“ uvedl pro Náš REGION.

Zdroj: Vlastní zdroj



Nepřehlédněte